• Anonym (Justme)

    Finns det någon kurs för förlossningsrädda som inte vill ha (fler) barn?

    Jag har en enorm förlossningsfobi, vilken har sin grund i sexuella övergrepp. Så jag förstår var den kommer ifrån men jag vill så gärna bli av med rädslan. Har ett barn som blev till efter löfte om snitt, vf var helt otänkbart och är så klart oändligt tacksam för den möjligheten som jag fick.

    Men kruxet är att min självkänsla har fått ta så mycket stryk pga att jag känner mig som den enda person i världen som är såhär "dum" att jag inte vågar det mest naturliga. Jag vill absolut inte ha fler barn, men jag vill gärna bli av med rädslan. Den påverkar mig så fort jag läser om graviditet/förlossning och först blir jag rädd, och sedan ledsen över min reaktion. Det jag önskar är att jag kunde få ha neutrala känslor istället. Att bara kunna känna "heja dig som vill ha en vf, själv är jag jättenöjd med ks". Nu går tankarna snarare så här "Herregud, hur kan någon klara av en vf?! Varför är jag så dålig och svag?". En kollegas fru är barnmorska, och trots att de båda är jättetrevliga så undviker jag att prata med/om henne då hennes yrke skrämmer livet ur mig! Obs, jag pratar inte bakom hennes rygg utan menar mer" Vad gjorde ni i helgen? ".

    Finns det kurser man kan gå? Gick till en kurator men hon förstod liksom inte vad problemet var eftersom jag fått snitt som jag ville.

  • Svar på tråden Finns det någon kurs för förlossningsrädda som inte vill ha (fler) barn?
  • fjanten

    Det kan nog vara svårt att få det finansierat via din region - de flesta klarar knappt av förlossningsrädda som faktiskt ska föda. Så jag skulle rekommendera dig att antingen söka hjälp hos en privat psykolog, eller bara acceptera att din reaktion är som den är när du hör något om förlossningar.

Svar på tråden Finns det någon kurs för förlossningsrädda som inte vill ha (fler) barn?