• Onegemensamtbarn

    Någon barnmorska eller annan som kan tyda journal?

    Vaginalt ultraljud : Visar en retroflekterad uterus som mäter 65 x 45 x 48 mm med slemhinna på som mest 10 mm i fundus. Ingen vätska i fossa douglasi. Höger och vänster ovarium visualiseras utan anmärkning

    Vad betyder allt detta?

  • Svar på tråden Någon barnmorska eller annan som kan tyda journal?
  • Anonym (Google is your friend)
    Onegemensamtbarn skrev 2020-05-31 20:25:33 följande:

    Vaginalt ultraljud : Visar en retroflekterad uterus som mäter 65 x 45 x 48 mm med slemhinna på som mest 10 mm i fundus. Ingen vätska i fossa douglasi. Höger och vänster ovarium visualiseras utan anmärkning

    Vad betyder allt detta?


    Retrogra uterus är en bakåtböjd livmoder, fundus är botten, fossa douglasi är området mellan slida, livmoder och ändtarm, bör kunna betyda att du inte har några blödningar där, ovarium är äggstock.
  • Anonym (Google is your friend)
    Anonym (Google is your friend) skrev 2020-05-31 20:34:36 följande:
    Retrogra uterus är en bakåtböjd livmoder, fundus är botten, fossa douglasi är området mellan slida, livmoder och ändtarm, bör kunna betyda att du inte har några blödningar där, ovarium är äggstock.
    Retroflekterad uterus skulle det stå så klart
  • Anonym (Bim)

    Visar en bakåtlutad livmoder som mäter x x x mm med en slemhinna på som mest 10 mm i livmoderns översta del. Ingen vätska i rummet mellan slidan, ändtarmen och livmodern. Höger och vänster äggstock ses utan anmärkning.

    Allt ser bra ut med andra ord.

  • Anonym (Google is your friend)
    Anonym (Bim) skrev 2020-05-31 20:35:33 följande:

    Visar en bakåtlutad livmoder som mäter x x x mm med en slemhinna på som mest 10 mm i livmoderns översta del. Ingen vätska i rummet mellan slidan, ändtarmen och livmodern. Höger och vänster äggstock ses utan anmärkning.

    Allt ser bra ut med andra ord.


    Nej när det gäller magsäcken är fundus den översta delen men när det gäller livmodern är det botten.
  • Anonym (Bim)
    Anonym (Google is your friend) skrev 2020-05-31 20:41:01 följande:

    Nej när det gäller magsäcken är fundus den översta delen men när det gäller livmodern är det botten.




    Nej du har fel.
  • Anonym (Google is your friend)

    Nej du har rätt. Problemet är att jag läste ändå på en medicinsk sida där de var helt tvärsäkra på att fundus betyder botten, vilket det annars gör på latin.


    Anonym (Bim) skrev 2020-05-31 20:45:06 följande:


    Nej du har fel.
  • Onegemensamtbarn
    Anonym (Google is your friend) skrev 2020-05-31 20:41:01 följande:

    Nej när det gäller magsäcken är fundus den översta delen men när det gäller livmodern är det botten.


    Förstår inte riktigt detta med att du skriver att Fundus är livmoderns nedersta del?

    Är det fortfarande bra resultat?

    Så orolig....Har nämligen blött lite varje dag sen mensen började för 11 dagar sen och fick detta i min journal efter ett besök på gyn.

    Hon sa bara att allt såg bra ut men sen förstår man ju inte journal anteckningarna.

    Varför blöder jag?
  • Anonym (Bim)
    Onegemensamtbarn skrev 2020-05-31 21:50:52 följande:

    Förstår inte riktigt detta med att du skriver att Fundus är livmoderns nedersta del?

    Är det fortfarande bra resultat?

    Så orolig....Har nämligen blött lite varje dag sen mensen började för 11 dagar sen och fick detta i min journal efter ett besök på gyn.

    Hon sa bara att allt såg bra ut men sen förstår man ju inte journal anteckningarna.

    Varför blöder jag?


    Det är helt omöjligt för oss att svara på. Du får prata med din läkare.
  • Anonym (Google is your friend)
    Onegemensamtbarn skrev 2020-05-31 21:50:52 följande:
    Förstår inte riktigt detta med att du skriver att Fundus är livmoderns nedersta del?

    Är det fortfarande bra resultat?

    Så orolig....Har nämligen blött lite varje dag sen mensen började för 11 dagar sen och fick detta i min journal efter ett besök på gyn.

    Hon sa bara att allt såg bra ut men sen förstår man ju inte journal anteckningarna.

    Varför blöder jag?
    Som Bim sa är det toppen som menas, inte nedersta delen (trots latinets betydelse, konstigt nog). Ja det är bra resultat. Allt verkar ok enligt anteckningarna.

    Varför du blöder kan bara sjukvården svara på men de kanske inte är så oroade om det bara är väldigt lite blod.

    Har du varit med om något som kan påverka, ett missfall eller abort t ex? Nyss börjat eller slutat med preventivmedel som innehåller hormoner? Sånt kan ha en viss inverkan.
  • Onegemensamtbarn

    Tack för era svar och input.

    Läkaren sa att jag skulle ta det som en oregelbunden mens och avvakta lite till.

    Jag slutade med p piller i oktober 19 och vi plussade i januari men fick MA i februari i v 8 så kanske det som fortfarande spökar.

    Mår också en del dåligt psykiskt med mycket inre stress så det kan säkert också påverka.

    Får avvakta några dagar till annars får jag ringa dem igen.

  • nénuphar
    Anonym (Google is your friend) skrev 2020-05-31 20:48:47 följande:

    Nej du har rätt. Problemet är att jag läste ändå på en medicinsk sida där de var helt tvärsäkra på att fundus betyder botten, vilket det annars gör på latin.


    Nu är jag ganska OT men jag tänker att det blir botten om man istället för genomskärning föreställer sig att livmodern är ett kärl som ska fyllas med en unge. Det är så långt in du kan komma, eller?
  • Anonym (Google is your friend)
    nénuphar skrev 2020-05-31 22:12:45 följande:
    Nu är jag ganska OT men jag tänker att det blir botten om man istället för genomskärning föreställer sig att livmodern är ett kärl som ska fyllas med en unge. Det är så långt in du kan komma, eller?
    Ja kanske det! För mig blir det konstigt att botten hamnar uppåt (rent lägesmässigt) men man brukar ju ändå säga botten om det som är längst in, i vardagligt tal alltså.
  • Anonym (Anonym)
    nénuphar skrev 2020-05-31 22:12:45 följande:

    Nu är jag ganska OT men jag tänker att det blir botten om man istället för genomskärning föreställer sig att livmodern är ett kärl som ska fyllas med en unge. Det är så långt in du kan komma, eller?


    Korrekt!
  • Solblomma30

    Fundus är toppen på livmodern (när man mäter magen på en gravid kvinna så mäter man från symfysen (den främre bäckenleden) till fundus, vilket är toppen av livmodern. Såhär förklaras fenomenet på en engelskspråkig sida, väldigt logiskt faktiskt :)

    Fundus: The part of a hollow organ that is across from, or farthest away from, the organ?s opening. Depending on the organ, the fundus may be at the top or bottom of the organ. For example, the fundus of the uterus is the top part of the uterus that is across from the cervix (the opening of the uterus). The fundus of the bladder is the back, bottom part of the bladder. Certain organs, including the bladder, gallbladder, stomach, uterus, and eye, have a fundus.

Svar på tråden Någon barnmorska eller annan som kan tyda journal?