• Anonym (Hm)

    SJUKT ont inuti ena bröstet, kan inte nudda, röd ring/rodnad runt vårtgården, inte ont i bröstvårtan, FEBER

    Som rubriken lyder. 38 grader feber, SATANS ONT ASSÅ VÄRK i ena bröstet. Det gör liksom ont under och på yttersidan. Går inte att stryka över med handen, håller på att dö. När bröstet är uttömt och bebisen har ammat färdigt så känns bröstet tomt men fortfarande samma smärta. Ingen rodnad på självs bröstet men rött runt vårtgården, ganska brett runt liksom. Gör fan ont hela tiden, kan inte ens sträcka mig efter saker?

    Är det någon som haft bakteriell mjölkstockning? Hur var det?

    Jag har ringt BVC men är det någon som har en idé om vad detta kan vara?

  • Svar på tråden SJUKT ont inuti ena bröstet, kan inte nudda, röd ring/rodnad runt vårtgården, inte ont i bröstvårtan, FEBER
  • Anonym (Hm)

    Febern gick ned med alvedon men kommer tillbaka nu. Frossa... Kan amma utan att det gör jätteont men det gör fan så ont mellan amningar och om lillen kommer åt där på sidan med en hand eller något. Går som sagt knappt att nudda där det gör ont. Kan inte ligga ner åt det hållet heller.

  • Thessiss

    Du kan ha fått små sår runt bröstvårtan som inte synd men det gar blivit en inflammation i det. Fick så en gång själv. Kontakta sjukvården direkt för du kan behöva penicillin mot det innan det blir värre.

  • Anonym (Hm)


    Okej det var ingen ring runt direkt men under vårtgården är det rodnad. Brukar inte mjölkstockning vara mer flammig rodna på själva tutten, mitt på liksom?
  • Anonym (Anonym)

    Kan vara mastit eller någon inflammation. Du ska absolut söka vård snabbt eftersom du fått feber!

  • Pope Joan II
    Anonym (Hm) skrev 2020-06-01 10:49:06 följande:


    Okej det var ingen ring runt direkt men under vårtgården är det rodnad. Brukar inte mjölkstockning vara mer flammig rodna på själva tutten, mitt på liksom?
    Jag hade väldigt stora problem med mjölkstockningar under hela första amningsåret med mitt första barn och det såg ut som på din bild. 

    För mig hjälpte det att pumpa ur och ta riktigt heta bad och massera bröstet. 
  • Anonym (J)

    Du har troligtvis mastit. Ev svamp.

    Risken om det blir värre är att du får en abscess som behöver tömmas så JÄTTEVIKTIGT att brösten töms ordentligt nu och IPREN i fulldos. Du kan ta alvedon också men Ipren i fullsdos nu är jätteviktigt för att få ner inflammationen. Sök hjälp om ett par dagar om ej bättre.

  • Arenaman

    Vänd dig till någon som har relevant utbildning i frågan istället för att lyssna på någon från ett forum.

    För din egen skull.

    Det finns många bra läkarappar som inte debiterar dig, doktor eller min doktor eller liknande.

  • Anonym (Hm)
    Pope Joan II skrev 2020-06-01 12:08:11 följande:

    Jag hade väldigt stora problem med mjölkstockningar under hela första amningsåret med mitt första barn och det såg ut som på din bild. 

    För mig hjälpte det att pumpa ur och ta riktigt heta bad och massera bröstet. 


    Jobbigt med heta bad när man har feber :(

    Pumpa är jag inget fan av heller man kanske måste då... Brukar inte släppa mjölk till pump, får inte igång utdrivningsreflexen, gör ont och känns obehagligt...
  • Anonym (Hm)
    Anonym (J) skrev 2020-06-01 12:26:40 följande:

    Du har troligtvis mastit. Ev svamp.

    Risken om det blir värre är att du får en abscess som behöver tömmas så JÄTTEVIKTIGT att brösten töms ordentligt nu och IPREN i fulldos. Du kan ta alvedon också men Ipren i fullsdos nu är jätteviktigt för att få ner inflammationen. Sök hjälp om ett par dagar om ej bättre.


    Jag har ammat mer ofta nu under morgonen. Bebisen äter ju som vanligt, efteråt känns bröstet mjukare men fortfarande ONT.
  • Anonym (Hm)
    Arenaman skrev 2020-06-01 12:50:52 följande:

    Vänd dig till någon som har relevant utbildning i frågan istället för att lyssna på någon från ett forum.

    För din egen skull.

    Det finns många bra läkarappar som inte debiterar dig, doktor eller min doktor eller liknande.


    Såklart. Jag har ringt BVC men sjuksköterskan ringer aldrig upp! Jag ska ringa amningsmottagningen nu också. Men kan vara bra att höra hur andra haft det också.
Svar på tråden SJUKT ont inuti ena bröstet, kan inte nudda, röd ring/rodnad runt vårtgården, inte ont i bröstvårtan, FEBER