• Anonym (Desperat)

    Hur kan jag motivera mitt barn?!

    Hjälp! Mitt barn som nyss fyllt 10 år är otroligt fäst vid skärmar!

    Får han inte tillgång till en skärm så ligger han bara, hsn kan till och med somna av att hsb inte gör något! Han har vänner runt omkring men han vill aldrig umgås med dom och han vill aldrig följa med oss som familj ut, han blir även väldigt arg och beter sig helt oacceptabelt nät det är dags att stänga av skärmen. Jag börjar känna en oro och maktlöshet!

    Vi dom föräldrar är på olika plan om detta. Jag vill lägga undan skärmarna där han inte kan komma åt dom när han haft sina 2 timmar/dag med dom, medan pappan låter sonen hämta dom igen!

    Vad ska jag göra? Jag vill inte att mitt barn ska slänga bort sitt liv oå skärmar såklart.

  • Svar på tråden Hur kan jag motivera mitt barn?!
  • Anonym (Svar på tal)

    Först måste du helt ta bort skärmen. Sälj paddan, mobilen eller vad det nu är. Just nu går hans tid åt till att vänta på skärm. När han förstår att han inte får skärmtid kommer han till slut att hitta på annat. Du behöver inte alls motivera honom, att ha tråkigt kommer att ge honom nog med motivation. Frågar han kan du föreslå saker, gärna hushållssysslor, då ska du se att han nog kan hitta på något på egen hand.

    Barn i den åldern ska vara ute och cykla, upptäcka världen, gå till en lekpark eller tusen andra saker. Är han inne kanske ni kan spela ett spel eller om han har någon pillrig hobby, det finns massor att hitta på även där.

    I den åldern är det inte heller frågan om man "vill" följa med familjen ut, man gör det för att man blir tillsagd och antagligen lär han ha lite trevligt på kuppen. Ju mer du låter honom slippa undan desto gnälligare kommer han att bli. Det är inget fel med att dra med sitt barn på trevliga aktiviteter, det får han stå ut med.

  • Anonym (Desperat)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-06-01 15:43:05 följande:

    Först måste du helt ta bort skärmen. Sälj paddan, mobilen eller vad det nu är. Just nu går hans tid åt till att vänta på skärm. När han förstår att han inte får skärmtid kommer han till slut att hitta på annat. Du behöver inte alls motivera honom, att ha tråkigt kommer att ge honom nog med motivation. Frågar han kan du föreslå saker, gärna hushållssysslor, då ska du se att han nog kan hitta på något på egen hand.

    Barn i den åldern ska vara ute och cykla, upptäcka världen, gå till en lekpark eller tusen andra saker. Är han inne kanske ni kan spela ett spel eller om han har någon pillrig hobby, det finns massor att hitta på även där.

    I den åldern är det inte heller frågan om man "vill" följa med familjen ut, man gör det för att man blir tillsagd och antagligen lär han ha lite trevligt på kuppen. Ju mer du låter honom slippa undan desto gnälligare kommer han att bli. Det är inget fel med att dra med sitt barn på trevliga aktiviteter, det får han stå ut med.


    Hans pappa låter han ofta slippa för att han orkar inte tjata. Jag tycker det är hemskt att se honom såhär vid 10 års ålder! Vi föreslår hushållssysslor men han vill inte hjälpa till för 5 öre, inget intresserar honom och han vaknar alltid mellan 06-06.30 på helger och lov för att fråga om skärmar.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Desperat) skrev 2020-06-01 15:51:36 följande:
    Hans pappa låter han ofta slippa för att han orkar inte tjata. Jag tycker det är hemskt att se honom såhär vid 10 års ålder! Vi föreslår hushållssysslor men han vill inte hjälpa till för 5 öre, inget intresserar honom och han vaknar alltid mellan 06-06.30 på helger och lov för att fråga om skärmar.
    Då får pappa lära sig att vara vuxen då. Du ska inte behöva vara jobbiga föräldern och han är "daddy fun times" som de säger på engelska.

    Poängen med hushållssysslor är inte att han ska hjälpa till, det är för att han ska hitta på något själv ;) Men naturligtvis ska han dra sitt strå till stacken ändå.

    Du vet ju själv att det här har gått för långt, det räcker som förklaring till varför ni nu tar bort skärmen. Som sagt, sälj den så finns det inget att tjata om, annars kommer hela ert liv att kretsa kring det där ämnet, som det verkar göra redan nu ungefär. Ju äldre han blir desto svårare blir det att bryta cirkeln.
  • Anonym (Desperat)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-06-01 15:57:26 följande:

    Då får pappa lära sig att vara vuxen då. Du ska inte behöva vara jobbiga föräldern och han är "daddy fun times" som de säger på engelska.

    Poängen med hushållssysslor är inte att han ska hjälpa till, det är för att han ska hitta på något själv ;) Men naturligtvis ska han dra sitt strå till stacken ändå.

    Du vet ju själv att det här har gått för långt, det räcker som förklaring till varför ni nu tar bort skärmen. Som sagt, sälj den så finns det inget att tjata om, annars kommer hela ert liv att kretsa kring det där ämnet, som det verkar göra redan nu ungefär. Ju äldre han blir desto svårare blir det att bryta cirkeln.


    Js det är så det har blivit. Jag är dumma mamma i allt just nu och pappa är favoriten. Det tär på mig också och känns som om jag gör bara fel i min föräldraroll. Det är svårt att ro en eka frsmåt när föräldrarna ror åt olika håll som sagt... antar min man fick rn uppväxt där skärmar var OK då han själv är ganska fast vid sin telefon och jag får ibland påminna om att ta bort den vid matbordet eller när barnen gör sina läxor till exempel.
  • Anonym (Nu)

    Vadå ?vill inte hjälpa till?? Självklart hjälper en 10-åring till. Våga vara förälder! Och du och din man måste vara på samma lag.

    Ska man hårddra det lite så är barn ofta som lättast att ha att göra med när de är 10, stora nog att vara mottagliga för logik och små nog att inte vara hormonstormar. Så får ni inte ordning på det nu så kommer det bli mycket mycket svårare.

    Gör en överenskommelse med 10-åringen om hur mycket som är lagom. Sedan hjälper ni honom att hålla den.

  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Desperat) skrev 2020-06-01 16:08:06 följande:
    Js det är så det har blivit. Jag är dumma mamma i allt just nu och pappa är favoriten. Det tär på mig också och känns som om jag gör bara fel i min föräldraroll. Det är svårt att ro en eka frsmåt när föräldrarna ror åt olika håll som sagt... antar min man fick rn uppväxt där skärmar var OK då han själv är ganska fast vid sin telefon och jag får ibland påminna om att ta bort den vid matbordet eller när barnen gör sina läxor till exempel.
    Du gör det bästa du kan så tänk inte på det. Frågan är bara om det nu kanske är dags att ta nästa steg i saken och sätta gränser kring skärmar. Det går säkert att ha sånt i sitt liv senare, för ni måste ändå lära honom att handskas med sånt också, men just nu fungerar det inte. Någon måste sätta ner foten, och det lär bli du (igen) men all harm er son (och pappa) kan känna över det där går över ganska snabbt ändå.
  • Anonym (M)

    Ni måste bli hårdare. Ni är hans föräldrar, han inser inte vad som är felet. Ni måste ta ifrån han alla skärmarna och tvinga han ut och gå med i aktiviter som fotboll eller simning. Ni kan inte vara Lata och tänka ? nej jag orkar inte bråka idag, jag har jobbat hela dagen ?. Det är ert ansvar. Minska skärmtiden till bara lördagar och söndag 3 timmar. Den regeln har vi

  • Anonym (X)

    Min son är några år äldre än din och älskar sin dator. Vi drog in honom på sport tidigt och trots att han inte egentligen är nån sportkille så har han ändå trevligt där, rör på sig och hinner prata lite med sina lagkompisar. Han vet att sportar han inte så kommer hans skärmtid förkortas rejält. Sånt går att styra via närverket. Tycker det svåra är med kompisarna för ALLA kompisar är lika fast vid sina skärmar och dom flesta av dom sportar inte alls. Så hänger han med nån kompis blir det ändå bara skärmtid för inga kompisar vill göra nåt annat. Väldigt mycket av aktiveringen hänger numera på att man själv som förälder är delaktig..

Svar på tråden Hur kan jag motivera mitt barn?!