• Anonym (ts)

    Ett barn med autism..tankar om framtida syskon.

    Hoppas på att det finns några föräldrar här till barn med autism som vill dela lite reflektioner..

    Vi har en 4-åring med autism. Hon är underbar. Dock har vi inte vågat försöka skaffa syskon för att vi varit rädda att inte räcka till för ett barn till.. det är tufft hemma med mycket låsningar och nu kan vi hjälpas åt. Jag har också en kronisk sjukdom som påverkar till viss del.

    Nu börjar vi fundera på syskon..någon som vet hur stor sannolikheten är att även syskonet hur autism?

    Hur resonerade ni? Och hur blev det?

    Alla tankar uppskattas..

  • Svar på tråden Ett barn med autism..tankar om framtida syskon.
  • Anonym (ooo)

    Jag har två som är myndiga nu. Båda har autism (asperger). Vi visste dock inte det förrän de gick på högstadiet och det är drygt ett år mellan dem bara. 
    Allt gick väldigt bra tills de kom in i puberteten, då var det som att aspergerdragen i princip poppade upp. Mina barn är alltså i den kategorin att det inte direkt märktes när de var små. 

    Därför har jag ingen erfarenhet av att vara förälder till ett litet barn med diagnosen. 

    Din fråga om att ev syskon kan få samma diagnos - jo, så kan det eventuellt bli, men för oss var det inte en fråga eftersom barnen redan fanns, så att säga. De är också rätt olika sinsemellan så även om man vet att båda har asperger så är de väldigt olika. 

    Du kan googla på hur stor sannolikheten är för samma diagnos hos ett syskon men samtidigt, vad hjälper det er i ert beslut? Om du visste att det var 0% så kanske det hade hjälpt, men att få veta att det tex är 25%, hur tar man beslut då? Är barnet inte välkommet om det råkar vara en av dem som får diagnos? Jag tror ni måste bestämma er för om ni vill ha ett barn till, oavsett diagnos - först då är ni säkra på hur ni ska göra. 

Svar på tråden Ett barn med autism..tankar om framtida syskon.