• Anonym (Tjeje­n)
    Tue 2 Jun 2020 01:01
    39 visningar
    4 svar
    4
    39

    Ska man?

    Vi har träffats ett tag, varit ihop ett par månader och nu fick jag reda på att jag är gravid för ett par veckor sen. Jag är i vecka 16 nu. Men han är så kontrollerande, svartsjuk och ja jag vet inte.. Intensiv.

    Jag funderar på göra abort för jag orkar inte leva med han. Och jag vill inte gå igenom en graviditet ensam eller sen när bebis är kommen så ska det vara kaos i 18 år..

    Han vill absolut inte jag ska göra abort. Vill inte jag heller göra alltid men jag tänker jag fixar i det jag skrev innan plus jag tänker inkomst osv.

    Men vad gör man i en sits som denna.?

    Hur går en sen abort till?

    Han var inte så här i början givetvis men nu eskalerar det fort..

  • Svar på tråden Ska man?
  • Tue 2 Jun 2020 01:32
    #1

    Det är inte ett lätt beslut att ta, men om du känner att du inte orkar leva med honom så måste du ju sätta dig själv i första rummet för det är du som kommer att bära barnet. Kanske kommer jag att få en massa som säger att jag har fel och vi handlar bara på känslor och ingen fakta från min sida. Men av den lilla erfarenhet som jag har så tänkte jag behålla barnet som jag hade i mig med min pojkvän och vi hade bara varit tillsammans i sju månader. Men han ville att jag skulle göra abort. Tyvärr fick jag missfall, men jag sa alltid att det är mitt val. Jag riskerade att förlora min pojkvän men min vilja var viktigast för mig. Om du är säker på att du kommer lämna din partner så småningom men ändå behålla barnet så måste du ta reda på om du vill och om du är kapabel till att ta hand om ett barn, delad vårdnad eller inte. Enligt mig så är det du som kvinna som tar det beslutet. 

  • Anonym (Tjeje­n) Trådstartaren
    Tue 2 Jun 2020 06:41
    #2

    Ja jag vet man ska tänka lite på sig själv här. Men det är svårt. Rädd detta då ska följa med en resten av livet.

  • Anonym (Julie­)
    Tue 2 Jun 2020 11:59
    #3

    Om han är kontrollerande och svartsjuk och inte vill leva med honom skulle jag också överväga abort. Jag skulle inte vilja skaffa barn med någon om det inte kändes rätt med den personen. Ett barn är ju för alltid, liksom. 

    Förstår att det ändå känns svårt, speciellt när du inte har så mycket tid kvar att fundera på. Har du någon vän du kan bolla lite tankar med?

  • Anonym (agera nu)
    Tue 2 Jun 2020 12:04
    #4

    Du är redan i vecka 16 så nu måste du veta vad du vill, annars är det försent att göra abort. En sen abort görs genom att du först får mediciner som påbörjar utstötningen av fostret. Ibland måste man skrapas efteråt. Tänk på att det kan ta tid att få tid till abort, kontakta dem nu om du funderar på abort så att du har en tid. Du kan ju alltid välja att boka av om du ångrar dig.

    Du bestämmer själv vad du vill göra med din egen kropp. Om du är rädd att han blir arg kan du ju alltid säga att du fick missfall.

    Verkar han som någon som du vill ha som pappa till dina barn? Skulle du själv vilja ha honom som din pappa?

Svar på tråden Ska man?