• Anonym (Anna)
    Tue 2 Jun 2020 02:52
    1076 visningar
    7 svar
    7
    1076

    Mognar min 6 åring för snabbt

    Jag har en fundering angående hur olika fort barn utvecklas rent kroppsmässigt.
    Min snart sexåriga dotter har börjat få som små plitor (finnar?) i pannan plus att jag upplever att hon luktar väldigt stark svett till och från. Hon duschar/badar varje dag och byter kläder väldigt ofta. Jag tycker det känns väldigt tidigt att hon börjar komma in i någon form av pubertet, men kan det vara så? Eller kan det vara någonting annat hormonellt hos henne? 

  • Svar på tråden Mognar min 6 åring för snabbt
  • Gameof­throne­s
    Tue 2 Jun 2020 07:00
    #1

    Det kan vara ärftligt också. Hur luktar ni? Barn utvecklas och börjar få sin lukt, doft. Mina barn började runt den åldern med. Inget onormalt.

    Duscha av underlivet utan tvål. Ha inte då mkt parfym i duschtillbehören. Ha inte tajta kläder huden måste andas speciellt byxor. Just för en period. Köp Deo. Inget farligt med det. Mina barn sportar mkt och behöver just Deo. Min yngsta har en stark svett (efter sin far) hon använder deo hon är 6 år. Hon är gladare efter när hon fick din deo. Hon förstår mer än man tror. Hon är lillgammal.

  • Anonym (mamma­)
    Tue 2 Jun 2020 08:02
    #2

    Jag har två döttrar och både plitor i ansiktet och svettlukt har börjat komma på båda runt 6-7 år. Äldsta är nu 11 och puberteten dröjer nog ytterligare ett tag. Blir det inte värre så är det inget att oroa sig för.

  • Anonym (123)
    Tue 2 Jun 2020 08:45
    #3

    Så är det inte för min dotter som fyller 7 snart. Jag tycker det låter ofta att duscha varje dag i den åldern, gör inte ens jag själv.

    Har en kompis som kom in i tidigt pubertet vid den åldern. Om hon utvecklas mer redan nu kan det ju va nåt sånt.

  • LFF
    Tue 2 Jun 2020 10:05
    #4
    Anonym (Anna) skrev 2020-06-02 02:52:27 följande:

    Jag har en fundering angående hur olika fort barn utvecklas rent kroppsmässigt.
    Min snart sexåriga dotter har börjat få som små plitor (finnar?) i pannan plus att jag upplever att hon luktar väldigt stark svett till och från. Hon duschar/badar varje dag och byter kläder väldigt ofta. Jag tycker det känns väldigt tidigt att hon börjar komma in i någon form av pubertet, men kan det vara så? Eller kan det vara någonting annat hormonellt hos henne? 


    Det första hormonpåslaget i kroppen kommer just vid 6-års ålder. Så det kan absolut vara hormonerna som spökar hos henne. Annars brukar det ju mycket sätta sig på humöret, att de beter sig som mini-tonåringar (har två 6,5-åringar i den fasen hemma).
  • Gameof­throne­s
    Tue 2 Jun 2020 13:12
    #5

    Duscha kan man göra, men om ni tycker att det blir för mkt så kan ni vaska av under armarna. =)

  • Anonym (Maj)
    Thu 4 Jun 2020 13:35
    #6
    Anonym (Anna) skrev 2020-06-02 02:52:27 följande:

    Jag har en fundering angående hur olika fort barn utvecklas rent kroppsmässigt.

    Min snart sexåriga dotter har börjat få som små plitor (finnar?) i pannan plus att jag upplever att hon luktar väldigt stark svett till och från. Hon duschar/badar varje dag och byter kläder väldigt ofta. Jag tycker det känns väldigt tidigt att hon börjar komma in i någon form av pubertet, men kan det vara så? Eller kan det vara någonting annat hormonellt hos henne? 


    Läs på om hudpubertet! Är relativt vanligt innan riktiga puberteten startar.

    Har hon fått bröstitveckling? Känner du bröstkörtlar? Om ja så skulle jag boka tid för det är alldeles för tidigt.

    Puberteten hos flickor börjar med bröstutveckling och innan 8-81/2 är det för tidigt
  • Thu 4 Jun 2020 23:07
    #7

    Har tre döttrar! Plitor i ansiktet, svett och fett hår har INGET med kvinnlig pubertet att göra. Min mellandotter började tom få hår vid 7 år och skolsköterska förklarade att hår, svett, fet hy etc är ett påslag av manliga hormoner som även flickor får.

    Mellandottern är nu 11 år och har precis börjat sin pubertetsutveckling, så helt normal.

Svar på tråden Mognar min 6 åring för snabbt