• ludde28

    Oro över 4 år yngre kompis

    Hej! (snälla läs hela för jag behöver verkligen hjälp)

    Jag har sedan ett drygt år tillbaka en kompis som är 15 år och jag är 19 år. Vi har på sistone blivit ganska tajta tycker jag och umgås allt oftare. Jag har dock börjat oroa mig för honom och skulle behöva hjälp med att hantera mitt problem:

    - Vi bor i Lidköping som är en relativt liten stad och har lite känsla av "alla känner alla" i Lidköping. Han ska gå ut nian nu och hans kompisar (och delvis även han) har så smått börjat med alkohol, fester, rökning, snusning, tjejer och några av hans bättre kompisar har till och med tagit droger. Jag vet att detta är fullt normalt men jag blir så himla orolig för honom hela tiden. Jag är rädd att han ska råka illa ut. Han är väldigt framåt som person och tänker aldrig innan han gör något eller vad det får för konsekvenser. Det oroar mig! Han känns ju gränslös ibland. Det är inte lätt att vara 15 år, tro mig! Jag har nyligen gått igenom det han gjort och vill inte att han ska råka illa ut. Det är inte lätt att hantera grupptryck och man gör saker som "alla andra gör". Jag har börjat känna mig mer som en storebror eller överbeskyddande morsa istället för att vara en av hans bästa vänner som jag vill vara. Hur ska jag göra? Jag har pratat med honom om en del om vad som kan hända och att han ska vara försiktig, men jag känner mig som hans morsa då. Dessutom vill jag verkligen att han berättar för mig vad han gör och vad som händer, vilket han kanske inte gör om jag är "för hård" mot honom. Snälla, hur ska jag göra? Jag orkar inte fortsätta att oroa mig inför varje helg.

    - Är det konstigt eller onormalt att ha en kompis som är 15 år när jag är 19 år? Mina kompisar och föräldrar tycker det är konstigt, fel och tycker inte om det. Jag skiter i det och det har jag sagt till alla, men detta gör att det typ känns lite "busigt" att vara med honom vilket gör det ännu roligare.... det är precis som om jag vill vara ännu mer med honom på grund av att vi "inte får". Hans kompisar å andra sidan verkar tycka att det är lite coolt och hans föräldrar är riktigt schyssta och verkar inte heller bry sig. Jag om min kompis har dock inte pratat om detta.
    /
    Ludde
  • Svar på tråden Oro över 4 år yngre kompis
  • Anonym (Anonym)

    Har inte så många tips åt dig om din kompis men en sak är skitviktig att du präntar in i skallen på honom: kondom! Alltid! Även om tjejen säger att hon går på piller, alltid kondom!

  • Anonym (Blå)

    Svårt att greppa vad exakt du är orolig för? Är du orolig för han ska råka ut för en olycka, bli utnyttjad, börja röka, ta droger... Eller vad exakt är du orolig för? När man är 15 år så tar man en hel del dumma beslut och det är väl lite så det ska vara. Förhoppningsvis lär han sig av det utan att ta för stor skada.

    Kan ändå relatera till att ha en yngre kompis i tonåren, och jag tycker inte det är fel. Varför dina vänner tycker det är nog mest för att man i tonåren utvecklas fort och efter ett år är man knappt samma person längre. Min bästa vän i tonåren var två år yngre och jag blev pikad ofta över det, mina vänner var negativa till att umgås med henne. Så fort vi kom ut ur tonåren har flera av mina vänner, som inte kunde förstå vad jag såg hos min yngre vän för hon var så liten, blivit goda vänner med henne. Hon var dessutom vän med en person som var fyra år yngre än henne. Deras relation var ungefär som den du beskriver, man blir överbeskyddande och som ett äldre syskon. Inget fel med det, i tonåren så ser en vänskapsrelation med någon som är flera år yngre ut så. Din vän ska vara glad över att ha en vän som bryr sig och dessutom har erfarenhet av vad saker kan leda till, du kan förklara konsekvenser. Dock kommer han behöva få göra sina egna misstag, och du får nog finna dig i att se på och skaka på huvudet.

    Jag förstår däremot inte fullt varför dina föräldrar är negativa, vet du det själv? Är de rädda att du ska ha mer negativt än positivt inflytande på din vän? Det låter dock som du bryr dig om din vän, och vill uppmuntra honom att tänka efter innan. Tycker din vänskap verkar fin och du inte ska bry dig vad andra tycker och tänker om den.

Svar på tråden Oro över 4 år yngre kompis