• Anonym (Nanne)

Hjälp från er med erfarenhet!?

Hej alla kloka!

Jag och min familj befinner oss just nu i livet och känner att vi vill bli familjehem. Vi är trygga vuxna med trygga förutsättningar och har massor av kärlek, kunskap och tid att ge en liten kotte.

Det som slår mig när jag surfar runt är att det finns väldigt många privata företag som arvoderar familjehem. Det fick mig att fundera på lite olika saker som jag hoppas någon/några kan hjälpa mig att rodda i.

Vad är era erfarenheter av privata aktörer? Vad är era erfarenheter av kommunen som ens "kontakt"? Någon som provat båda?

Har ni några tips på privata aktörer/kommuner som fungerar bra i samarbetet? Som är hjälpsamma och har en bra dialog? Som inte "bråkar" om det behövs extra pengar för något inköp (jag har en vän som berättade att hen fick alltid "slåss" med stora släggan när barnet behövde något. Det slutade med att hen la massor av sina egna pengar istället).

Har ni några råd kring privata/kommuner som vi borde akta oss för?

Kan man vara "inskriven" på flera företag/kommuner samtidigt? Eller är det ej att föredra? Eller man kanske bara kan vara det i sin egna hemkommun?

Jag tänker att grunden för att lyckas som familjehem och för att kunna ge så god omsorg som möjligt är att samarbetet med kommunen eller företaget går lätt och smidigt.

Om ni har några andra tips eller råd kring processen att bli familjehem är jag jättetacksam om ni vill dela med er!

En liten sidfråga. Om man vill bli familjehem till en liten bebiskotte, kan man "avgränsa" sig så? Eller ska man ta emot alla barn som kommunen eller företaget vill att man ska ta(så många platser man har)?

Tackar ödmjukast i förhand till alla er som tar er tiden att skriva och hjälpa en medmänniska! Jag uppskattar det verkligen! Många frågor blev det, men vill att detta ska bli så bra som det bara kan. Då är det så bra att kunna lyssna på andras erfarenheter.

Passar också på att önska er en fortsatt fin vecka :)

• Svar på tråden Hjälp från er med erfarenhet!?
  • Anonym (Tips från coachen)
    Anonym (Nej nej) skrev 2020-06-02 19:24:37 följande:

Ni har helt fel fokus så jag hoppas för allt i världen att ni ALDRIG bli godkända!! Tyvärr blir ni nog det eftersom det inte finns någon som helst urskillning utan handlar enbart om pengar. Skaffa ett annat jobb!

Jag ser inga pengagalningar i trådstarten, bara omtanke och en vilja att göra gott.
    Gameofthrones skrev 2020-06-02 20:08:11 följande:

Alla passar inte som familjehem.

Nej men det finns inget som tyder på att ts familj skulle vara olämpliga. Som Joan säger går de igenom en hel del innan de blir godkända så oroa dig inte du.
  • Anonym (Tänk tio varv)

Jag har tre familjer i min närhet som varit familjehem, via kommunen. För två av dom har det funkat bra, dom gick in i det med rätt approach och är lugna personer där minst en av dom haft erfarenhet av barn och ungdomar (både utbildning och praktisk erfarenhet via arbetet). Pragmatiska och realistiska människor där intentionen har varit att hjälpa men dom har också varit införstådda med vad som krävs av dom, att det inte bara är gulligull, mys och en dans på rosor. Dom har mest haft barn/unga i nedre tonåren på glid där biologiska föräldern/föräldrarna behövt avlastning och barnet behövt komma bort för att bryta dåliga mönster, samt ensamkommande flyktingbarn (som det gått väldigt bra för).

Den tredje familjen hade en väldigt romantiserad bild av vad det skulle innebära, att det skulle komma ett litet oönskat barn svältfödd på kärlek som dom bara skulle få rå om. Dom fick en chock och var inte alls beredda.

Mitt råd: Tänk igenom det ordentligt. Och så en gång till. Och en gång till. Och en gång till. Det är inte bara att få "önska sig en liten bebis" som man får rå om. Leta facebookgrupper eller riktade forum och fråga dom med erfarenhet av att vara familjehem. 

Jag har själv jobbat med ungdomar i åldern 12-17 år dom senaste 15 åren och jag vet inte om jag hade klarat av det. Erfarenhetsmässigt, kanske, men tiden, engagemanget och ansvaret (är ensamstående), nej.

• Gameofthrones
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-06-02 20:29:13 följande:

Jag ser inga pengagalningar i trådstarten, bara omtanke och en vilja att göra gott.Nej men det finns inget som tyder på att ts familj skulle vara olämpliga. Som Joan säger går de igenom en hel del innan de blir godkända så oroa dig inte du.

Vem har sagt att jag är orolig, blir bara fundersam

Sluta och anklaga och ha fördömda meningar.

SÄGER ATT ALLA PASSAR INTE SOM FAMILJEHEM. OAVSETT ekonomi, trygghet. Med mera. Folk ser ordet kärlek då löser man alla problem eller? Det är det ni utgår ifrån
  • pyssel
    Gameofthrones skrev 2020-06-02 20:44:40 följande:

SÄGER ATT ALLA PASSAR INTE SOM FAMILJEHEM. OAVSETT ekonomi, trygghet. Med mera. Folk ser ordet kärlek då löser man alla problem eller? Det är det ni utgår ifrån

Nu läser du in lite väl mkt i både trådstarten och de sansade svaren till dig.
    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (Tips från coachen)
    Gameofthrones skrev 2020-06-02 20:44:40 följande:

Du är inte bara fundersam, du är väldigt dömande mot ts och låter smått hysterisk i vissa av dina kommentarer. Ta och läs om vad du vräkt ur dig egentligen.
  • Gameofthrones
    pyssel skrev 2020-06-02 20:49:26 följande:

Nu läser du in lite väl mkt i både trådstarten och de sansade svaren till dig.[/quote

[quote=80441718][quote-nick]Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-06-02 21:01:39 följande:[/quote-nick]

Du är inte bara fundersam, du är väldigt dömande mot ts och låter smått hysterisk i vissa av dina kommentarer. Ta och läs om vad du vräkt ur dig egentligen.

Man kan inte låta låg affektiv på allt. Jag är inte hysterisk, är bara ärlig i situationen.
  • Anonym
    Gameofthrones skrev 2020-06-03 04:28:45 följande:
    Man kan inte låta låg affektiv på allt. Jag är inte hysterisk, är bara ärlig i situationen.
    "Ärlig"?
    Är detta ärligt enligt dig?
    Gameofthrones skrev 2020-06-02 19:43:02 följande:

Det tycker jag med skaffa en annat intresse. Ni saknar kött på benen. Ingen utbildning, ingen sådan livserfarenhet. Med mera.

Vad menar du att ts med familj saknar? Vad vet du om dem?

Nu ska du få ett gott råd, har man inget vettigt att säga så är det bättre att hålla tyst.
  • Gameofthrones
    Anonym skrev 2020-06-03 05:07:06 följande:

"Ärlig"?

Är detta ärligt enligt dig?Vad menar du att ts med familj saknar? Vad vet du om dem?

Nu ska du få ett gott råd, har man inget vettigt att säga så är det bättre att hålla tyst.

Har du inget annat och säga? Varför tar du åt dig? Jisses skaffa dig ett vettigare svar.

Man får tåla lite. Är du en utav dem som är låg affektiv?
  • nénuphar

Inom Stockholms stad får man utbildning och handledning innan man blir familjehem och jag tror de privata har konsulenter också.

Det jag spontant tänker på är att man som familjehem måste vara införstådd med att målet med placeringen är återförening med biologiska föräldrar när det är möjligt. Ni måste vara beredda på att ha ett samarbete med dem, respektera och kunna hantera barnets känslor för dem, även fast ni kanske tycker att de är rikspuckon.

Ni måste vara beredda att avsätta tid för soc- och skolmöten och vara beredd att acceptera beslut som ni inte alltid gillar. Beredda på att ni inte kommer att vara accepterade från start av ungen och att det är barn som inte har tillitsfulla relationer till vuxna ni kommer att träffa.

Alla som behöver familjehem är ju inte bebiskottar, tvärtom skulle jag gissa. Många ensamkommande behöver placering, liksom tonåringar på glid. Kan även tänka mig att just de är svårare att placera pga att de kostar mer både i det att de redan är mycket mer formade av sitt liv och rent utgiftsmässigt.

Om man går in som familjehem hoppas man ju i och för sig att det görs för att familjehemmet vill hjälpa någon som är utsatt, inte för att det var ett bra sätt att skaffa barnet man aldrig fick.

• Anonym
    Gameofthrones skrev 2020-06-03 05:24:05 följande:

Har du inget annat och säga? Varför tar du åt dig? Jisses skaffa dig ett vettigare svar.

Man får tåla lite. Är du en utav dem som är låg affektiv?

Nej, det är jag inte.

Är du en av dem som sär skriver?
Svar på tråden Hjälp från er med erfarenhet!?