• M anonym m

    Älsekret och temp efter äl?

    Hej!

    Min normala temp, innan äl, brukar ligga mellan 35,30-35,60 ungefär. Så i måndags fick jag en dipp på 35,24, och tisdag en rejäl höjning till 35,81 samt idag (onsdag) 36,33. Så jag tolkar det som att jag hade äl i måndags då jag fick en dipp? Men det jag blir förvirrad över är att jag inte har haft nåt älsekret innan dippen, men dock fick jag äggviteflytningar idag (onsdag), alltså efter ev. äl? Hur kommer det dig? Jag har inte lyckats hitta en tråd här på familjeliv som besvarar min undran.

    :)

  • Svar på tråden Älsekret och temp efter äl?
  • Anonym (S)
    M anonym m skrev 2020-06-03 13:40:15 följande:

    Hej!

    Min normala temp, innan äl, brukar ligga mellan 35,30-35,60 ungefär. Så i måndags fick jag en dipp på 35,24, och tisdag en rejäl höjning till 35,81 samt idag (onsdag) 36,33. Så jag tolkar det som att jag hade äl i måndags då jag fick en dipp? Men det jag blir förvirrad över är att jag inte har haft nåt älsekret innan dippen, men dock fick jag äggviteflytningar idag (onsdag), alltså efter ev. äl? Hur kommer det dig? Jag har inte lyckats hitta en tråd här på familjeliv som besvarar min undran.

    :)


    Verkar iaf som du haft äl, om tempen fortsätter hålla sig hög. Jag får ägglossningsflytningar några dagar innan ägglossningen, tror inte jag hört om någon som fått de efter äl men kan säkert va olika?:)
  • melin90

    Efter äl ska tempen fortsätta vara hög. Har du sovit annorlunda, andra tider eller något annat avvikande som gjorde att tempen steg? Har du äl-flytningar nu så kommer du säkert märka av en bestående höjning om några dagar. Har tempat i 14 cykler som preventivmedel och äl ska följas av hög temp som stannar fram tills mens då den sjunker igen, om man inte är gravid, då fortsätter den vara hög.

    Kolla tempen imorgon igen. Vad var den idag, igår?

  • M anonym m

    Tack för svaren!

    Tempen har hållit sig hög sedan i tisdags. Jag tempar samma tid varje morgon, har inte sovit annorlunda eller gjort något avvikande vad jag vet iaf. Såhär har det sett ut:

    Måndag 35,25

    Tisdag 35,81

    Onsdag 36,33

    Torsdag (idag) 36,25

    Som jag skrev tidigare så är min normala basaltemp mellan 25,30-35,60 ungefär. Äl borde ha skett i måndags tänker jag? Men skumt med äggviteflytningen som kom efter temphöjning.. hmm

  • Solblomma30

    Det finns väldigt mycket intressant forskning kring vilka kroppsliga tecken som bäst visar när ägglossning sker. Jag har tempat i åtta år och fått fyra barn under denna tid, och jag har läst en massa om just detta eftersom jag har försökt bli gravid och ibland varit förvirrad precis som dig.

    När man läser forskning kring detta, där man har jämfört exempelvis flytningar med temperaturhöjning (och eller tempdip) och ägglossningstester så är det faktiskt en hel del forskning som säger att tempkurvan är ganska opålitlig. Det den visar på ett tillförlitligt sätt är att ägglossning har skett, men temphöjningen är inte så bra på att säga exakt vilken dag ägglossningen skedde. Så om du hade fertila flytningar i onsdags så kan det mycket väl ha varit din ägglossningsdag. Så, det bästa är att gå på både flytningar, ÄL-tester och temp gemensamt. Och fortsätta ha sex några extra dagar även efter att tempen stigit för att vara på den säkra sidan :)

Svar på tråden Älsekret och temp efter äl?