• ncm
    Sun 7 Jun 2020 21:15
    376 visningar
    3 svar
    3
    376

    Vägledning

    Jag skulle vilja jobba med utsatta kvinnor och barn. Våld i relationer. Vill tex jobba inom kvinnojouren eller på ett skyddat boende.

    Har dock inte utbildning och undrar om man ändå kan jobba med det? Typ få utbildning via dem där man kan få jobb? Jag har själv gått igenom ett helvete och varit i en sån situation och vill därför ha det som ett jobb. Hjälpa andra utsatta.

    Någon som vet eller jobbar med det och kan vägleda?

  • Svar på tråden Vägledning
  • Sun 7 Jun 2020 21:27
    #1

    Har vänner som är engagerade i kvinnojouren och endast några få, typ två-tre stycken har det som arbete och får betalt. Resten är volontärer och gör det på sin fritid. Sen kan antalet tjänster gå upp och ner lite beroende på hur mycket ekonomiskt stöd dom får. Tjänsterna kan också vara korta projekttjänster och liknande.

    Vill du jobba mer seriöst med utsatta kvinnor och barn tror jag det krävs formell utbildning. Tror inte det räcker med att du varit med om det själv.
    Utbildning, t.ex. socionom, är inte ett alternativ alltså?

  • ncm
    Sun 7 Jun 2020 21:43
    #2

    Med små barn och arbete så har jag tyvärr inte så mkt tid med en utbildning på det sättet. Därför undrade jag om det fanns någon möjlighet med utbildning i samband med arbetet.

  • Mon 8 Jun 2020 11:22
    #3

    Du måste nästan ha någon slags vettig utbildning, det räcker inte att ha ett trasigt psyke och viljan att göra gott. Jag skulle faktiskt avråda dig från det för många som gått igenom liknande saker är för färgade av sina egna upplevelser. Socionom är väl det som kommer närmast av utbildningar inom området.

    Försök hitta något annat du vill hålla på med istället. Om du vill arbeta med människor finns det många bra yrken där du säkert kommer att behövas.

Svar på tråden Vägledning