• Mon 8 Jun 2020 10:42
    3565 visningar
    48 svar
    48
    3565

    Kan man få positivt Äl test utan moget ägg?

    Jag är på CD 17 och fick idag stegring på Äl test, misstänker att det kommer vara positivt inom två dagar.

    Äter letrozole (2:a omgången)

    Här är kruxet, jag var hos läkaren på CD 13 och den största Follikel var på 7mm, hon sa att hon inte hade några förhoppningar om denna cykel tyvärr, för hon trodde inte att det skulle hinna växa..

    Men kan man verkligen få positiva ägglossningstest om det inte finns ägg som är mogna??

  • Svar på tråden Kan man få positivt Äl test utan moget ägg?
  • Mon 8 Jun 2020 11:31
    #1

    Du kan absolut få en stegring/positivt utan att det släpper något ägg.

  • Mon 8 Jun 2020 11:46
    #2
    Mortiscia80 skrev 2020-06-08 11:31:32 följande:

    Du kan absolut få en stegring/positivt utan att det släpper något ägg.


    Det vet jag om, men frågan var om stegring kan ske på ältest om det inte finns något moget ägg?
  • Mon 8 Jun 2020 12:15
    #3
    ensamärstark skrev 2020-06-08 11:46:56 följande:
    Det vet jag om, men frågan var om stegring kan ske på ältest om det inte finns något moget ägg?
    Det är samma svar där. Stegringen reagerar inte på om ägget som släpps är moget eller inte, eller om det ens kommer något. Så ja, du kan få positivt test eftersom det mäter hormonnivåerna som kommer före en eventuell ägglossning.
  • Mon 8 Jun 2020 12:35
    #4
    Mortiscia80 skrev 2020-06-08 12:15:05 följande:

    Det är samma svar där. Stegringen reagerar inte på om ägget som släpps är moget eller inte, eller om det ens kommer något. Så ja, du kan få positivt test eftersom det mäter hormonnivåerna som kommer före en eventuell ägglossning.


    Okej då lärde jag mig något nytt. Jag trodde detta hormon bara frigjordes när ägg mognade
  • Mon 8 Jun 2020 12:54
    #5

    Ja, absolut kan man få det. Tyvärr!

  • Mon 8 Jun 2020 12:55
    #6
    ensamärstark skrev 2020-06-08 12:35:32 följande:
    Okej då lärde jag mig något nytt. Jag trodde detta hormon bara frigjordes när ägg mognade
    Nej tyvärr inte. Jag har själv lite erfarenhet inom området och var till gyn precis i samband med att jag skulle få äl. Äggblåsan var enorm! Större än normalt till och med, gyn sa att jag skulle ha äl vilken dag som helst men de digitala testerna visade att det aldrig blev någon stegring ens, än mindre en äl.
  • Mon 8 Jun 2020 12:56
    #7
    Mortiscia80 skrev 2020-06-08 12:55:24 följande:
    Nej tyvärr inte. Jag har själv lite erfarenhet inom området och var till gyn precis i samband med att jag skulle få äl. Äggblåsan var enorm! Större än normalt till och med, gyn sa att jag skulle ha äl vilken dag som helst men de digitala testerna visade att det aldrig blev någon stegring ens, än mindre en äl.
    Eller ja, stegring blev det men aldrig max alltså.
  • Mon 8 Jun 2020 13:17
    #8

    Jag har annan erfarenhet. Min gynekolg sade åt mig att positivt ägglossningstest betyder att ägget kommer att släppa och att det ibland händer att de inte ser alla äggblåsor pga tarmar och annat i vägen ...

    Vad är poängen med ÄL-test om de inte visar att ÄL är på g?

  • Mon 8 Jun 2020 13:35
    #9
    +1
    33villbligravid skrev 2020-06-08 13:17:23 följande:

    Jag har annan erfarenhet. Min gynekolg sade åt mig att positivt ägglossningstest betyder att ägget kommer att släppa och att det ibland händer att de inte ser alla äggblåsor pga tarmar och annat i vägen ...

    Vad är poängen med ÄL-test om de inte visar att ÄL är på g?


    Det stämmer nog inte, möjligtvis har du misstolkat läkaren, eller så är läkaren inte alls insatt i fertilitetsfrågor och ägglossning. Visst är det tanken bakom ägglossningstest den att de kan förutspå ägglossning, men du kan inte veta om ägget släpper trots positivt utslag. Sen kan man så klart inte 100% av alla fall se alla äggblåsor på ultraljud, om ovarien ligger dåligt eller så, men det gör inte testen i sig mer pålitliga.

    Ägglossningstest kan däremot inte veta om ägget släpper. Visst är det ofta/oftast så, men testet mäter luteiniserande hormon som höjs innan ägglossning. Testet mäter inte om ägget håller på att lossna eller dylikt, det mäter bara LH-stegring. Om sedan ett ägg släpper eller inte kan inte testet veta på förhand. Testet är positivt 1-2 dagar innan ägget brukar släppa normalt sett. Men några säkrare test finns inte att få, så därför använder folk ju över lag ägglossningstest, men det enda som är säkert för att veta om ägglossning skett är ultraljud.

    Det är ju inte livsviktigt för en vanlig kvinna att veta om ägget släppte eller inte, det är inte ett Corona-test (som även de inte är 100% pålitliga), man tar sitt ägglossningstest och försöker tajma därkring, sedan kan man aldrig veta om något ägg släppte och när i så fall. Men testen ger ju mer än ingenting, därför finns de till salu. Det är egentligen bara en indikation.
  • Mon 8 Jun 2020 13:41
    #10

    Värken man får (iaf jag) på äl-dagen eller dagen innan, är det ett säkert tecken på att ägget släpper/ska släppa? Eller kan man ha smärtan för att ägget försöker släppa men att det sen inte släpper?

Svar på tråden Kan man få positivt Äl test utan moget ägg?