• Wed 10 Jun 2020 14:27
    10010 visningar
    20 svar
    20
    10010

    Arabiska dialekter

    Hej! Har alltid varit intresserad av att lära mig arabiska men nu undrar jag vilken dialekt som är bäst att lära sig mellan irakisk dialekt och libanesisk dialekt. Är det stora skillnader mellan dessa dialekter? Har libaneser svårt att förstå irakisk dialekt eller?

    Vilket är det bästa sättet att lära sig arabiska? Har hört att de endast lär ut standardarabiska om man läser kurser. Stämmer det här eller kan man bestämma vilken dialekt man vill läsa? Tacksam för alla svar! :)

  • Svar på tråden Arabiska dialekter
  • Thu 11 Jun 2020 13:41
    #3

    Förstår både libaneser och irakier om man pratar fusha? Finns det vissa dialekter som inte hade förstått eller är det bara irakier som förstår då irakiskan är närmast den riktiga arabiskan?

    Hade det inte blivit svårt att först lära mig fusha och sedan en dialekt om det är så stora skillnader? Det känns bara som att man slösar bort tid med att först lära sig fusha om man sedan inte kommer behöva den om man vill lära sig dialekt

  • Thu 11 Jun 2020 16:10
    #4
    Madame98 skrev 2020-06-10 14:52:10 följande:

    Hej!

    Ska du studera arabiska så kommer du troligtvis få lära dig den riktiga, dvs fusha. Egentligen är det nog enklast att lära sig den för fusha går att läsa i böcker, många gånger i program osv.

    Lär du dig däremot en dialekt så kommer du ha svårt att förstå de andra, men såfort du lärt dig dialekten och sedan börjar titta efter andra dialekter och förstå de vanligaste skillnaderna så kommer du förstå dem andra också. Tar nog lite tid men inte omöjligt.

    Det är väldigt stor skillnad mellan libanesiska och irakiska.

    Är nog lite partisk nu då jag själv är irakier, men tycker absolut att du ska välja irakiskan. Den är lite mer "grov" men samtidigt närmare fushan än libanesiskan.

    Vi irakier förstår de flesta dialekter utan problem, medan andra med andra dialekter (libaneser, palestinier, syrier) har svårare att förstå oss.

    Så det beror på vad du är ute efter;

    Vill du ha en dialekt som de flesta förstår men samtidigt inte är så nära den riktiga arabiskan så välj libanesiska.

    Vill du ha en dialekt som syrier, palestinier och libaneser har svårare att förstå men där du förstår majoriteten och dessutom är närmast den riktiga arabiskan så välj irakiska.


    Glömde bort att citera. Förstår både libaneser och irakier om man pratar fusha? Finns det vissa dialekter som inte hade förstått eller är det bara irakier som förstår då irakiskan är närmast den riktiga arabiskan?

    Hade det inte blivit svårt att först lära mig fusha och sedan en dialekt om det är så stora skillnader? Det känns bara som att man slösar bort tid med att först lära sig fusha om man sedan inte kommer behöva den om man vill lära sig dialekt.

    Har alltid varit intresserad av irakiskan men känns som att det är bäst att lära sig libanesiska om man inte bara vill kunna prata med irakier. Förstår andra med andra dialekter fortfarande irakiska men att det bara är lite svårare att förstå eller kan irakier oftast inte prata med andra med andra dialekter?
  • Fri 12 Jun 2020 00:14
    #6
    Madame98 skrev 2020-06-11 21:29:22 följande:

    Majoriteten av araber kommer förstå dig även om du pratar irakiska, det är inte så att vår dialekt är helt galet olik, menade att det bara är lite svårare för dem. Men säger du kanske 4-5 meningar till någon så kanske det är 1-3 ord som personen inte förstår riktigt, men annars går det bra.

    Jag själv pratar irakiska med andra araber och de förstår mig och svarar på sin dialekt, som jag också lärt mig förstå.

    Men libaneser generellt (och då menar jag verkligen inget illa) upplever jag har svårare att förstå, inte bara pga deras dialekt utan pga att jag många upplever att de inte vill/bryr sig. Medan andra araber försöker att förstå så är libaneser mer "prata på min dialekt eller prata inte alls", inte alla men allmänt känns det så.

    Sedan angående fusha så kommer du förstå mycket av det även om du bara lär dig en dialekt, men mest troligt att du kommer förstå fusha mer genom irakiskan än libanesiskan.

    Jag tillexempel har inte läst fusha då jag är född i Sverige, men när jag läser eller hör fusha så förstår jag ändå det mesta även om jag inte vet allt. Skulle du lära dig en dialekt och sedan använda dig utav det ofta, kolla på arabiska program och liknande så kommer du sakta men säkert lära dig att förstå fusha och även lite andra dialekter. För i slutändan, även om det är olika dialekter, så är det ju fortfarande ett och samma språk.

    Lycka till förresten, vad kul att du vill lära dig språket!


    Har försökt leta runt efter kurser med dialekter men verkar bara som att det finns standardarabiska. Vilket är bästa sättet om man vill lära sig dialekt? Tycker du inte att man slösar bort sin tid med att lära sig standardarabiska om man sedan vill lära sig en dialekt?

    Tack så mycket! ????
  • Mon 15 Jun 2020 20:24
    #8
    Madame98 skrev 2020-06-12 00:21:23 följande:

    Om du ändå tänkt lära dig en dialekt efter så kanske det är bättre att lära sig dialekten direkt, blir nog för tufft/svårt med både fusha och sedan en dialekt. Men om du har tålamod och kan tänka dig att det skulle ta betydligt längre tid så kan det ju också vara ett alternativ.

    Dock vet jag faktiskt inte hur man på bästa sätt kan lära sig. Men tänker att det kanske funkar att först lära sig ord så att man har ett ordförråd iallafall, för att sedan utveckla det genom att kolla på youtubers som talar dialekten och öva mycket genom att prata med andra (om du t.ex har vänner som du kan öva med?).


    Ja det kommer bli för tufft med både fusha och sedan en dialekt. Det är kanske bättre att först lära sig dialekten direkt och sedan lära sig fusha om man känner att man behöver det.

    Hur stor skillnad är det mellan dialekten i Libanon och Syrien? Har hittat en serie och vissa i den här serien är libaneser och vissa är syrier. Vet inte vilken dialekt alla pratar med men kan man kolla en serie där vissa kanske har syrisk dialekt om det är libanesiska man vill lära sig eller är det för stor skillnad mellan dessa dialekter? Sedan undrar jag om du vet hur irakier förstår alla dialekter men att andra med andra dialekter har svårare att förstå irakier
  • Tue 16 Jun 2020 01:14
    #9
    Madame98 skrev 2020-06-12 00:21:23 följande:

    Om du ändå tänkt lära dig en dialekt efter så kanske det är bättre att lära sig dialekten direkt, blir nog för tufft/svårt med både fusha och sedan en dialekt. Men om du har tålamod och kan tänka dig att det skulle ta betydligt längre tid så kan det ju också vara ett alternativ.

    Dock vet jag faktiskt inte hur man på bästa sätt kan lära sig. Men tänker att det kanske funkar att först lära sig ord så att man har ett ordförråd iallafall, för att sedan utveckla det genom att kolla på youtubers som talar dialekten och öva mycket genom att prata med andra (om du t.ex har vänner som du kan öva med?).


    Funderade över att läsa barnböcker och ha samma ljudböcker eller låna både ljudbok och textbok på biblioteket och läsa ett kapitel och sedan lyssna på samma kapitel. Problemet är bara att man behöver kunna det arabiska alfabetet för att kunna läsa böcker. Tror inte att det finns böcker som är skrivna med det latinska alfabetet som man ibland kan se att araber skriver med över nätet.

    Funderade sedan över om man inte kan kolla barnprogram men hur ska man veta vilken dialekt det är? Eftersom det är stora skillnader mellan alla dialekter kan man inte lära sig vilken dialekt som helst.

    Till sist undrar jag om det alltid är standardarabiska man skriver med om man skriver med det arabiska alfabetet eller om man kan skriva med dialekt? Hur ska man kunna läsa böcker om man inte först kan det arabiska alfabetet?
Svar på tråden Arabiska dialekter