• Lilleskorpans

    Sååå förvirrad

    I tidigare graviditeter har jag fått positiva ägglossningstest så för att få en indikation på om vi lyckats denna månaden tog jag ett som gjort mig så förvirrad. För att förklara situationen...

    11/5 kom mensen och jag började äta letrozol.

    24/5 blev det en glad gubbe på ältestet (dag 14 i cykeln)

    8/6 BIM

    9/6 testade jag äl test med en glad gubbe som resultat. Eftersom jag vet att jag inte har äl så tog jag 2 gravtest. En sticka från tento och ett tidigt clearblue. Båda negativa!

    Idag är det fortfarande en glad gubbe. Riktigt starka streck som testet läser av dessutom. I vanliga fall brukar de vara i stort sätt blanka.

    Jag vet att många säger sig hört att äl test kan reagera på när mensen ska komma men brösten ömmar och mensen är sen, vilket de inte brukar vara.

    Så vad har ni för erfarenheter? Någon som vet varför man får positiva äl test kring bim?

    Vad har ni för erfarenheter av ovan graviditetstest?

    Snälla gör mig lite klokare ????

  • Svar på tråden Sååå förvirrad
  • Anonym (Anonym)

    Du kan inte använda äl-test som indikation för graviditet.........

  • Solblomma30

    [quote=80459525][quote-nick]Lilleskorpans skrev 2020-06-11 09:22:52 följande:[/quote-nick]Jodå. Äl test kan inte se skillnad på äl och hcg så är de positiva vid bim kan det indikera på graviditet.[/quote

    Såhär funkar det: om man är gravid utsöndrar man hcg i urinen. Hcg och LH (luteiniserande hormon, det som ägglossningstester reagerar på) är lika varandra på molekylnivå och därför kan även ett ägglossningstest bli positivt om man är gravid. Men! Om ägglossningstestet blir positivt för att man är gravid så kommer såklart även graviditetstestet bli positivt. Något annat är omöjligt. För ägglossningstestet luras att bli positivt pga att det finns hcg i urinen. Och finns hcg i urinen så blir även graviditetstestet positivt :)

    Så, visar ägglossningstestet positivt och graviditetstestet negativt så är man tyvärr inte gravid. Då är det allra troligast att man inte har haft ägglossning än och att ägglossningen är på gång.

Svar på tråden Sååå förvirrad