• Anonym (Snart dags)
    Wed 10 Jun 2020 19:09
    273 visningar
    4 svar
    4
    273

    Planerat snitt v 35

    Ni som fött runt vecka 35, helst med planerat snitt, men även kanske ni som födde spontant, vad kan man förvänta sig.?

    Tänker vikt på bebis, tänker storlek på kläder, hur länge blir man kvar på sjukhuset osv. Något man ska tänka på när man föder så tidigt?

    Förstår alla är olika men ett litet hum vore skönt.

  • Svar på tråden Planerat snitt v 35
  • Wed 10 Jun 2020 19:23
    #1

    Jag födde i v.34+1. Skulle ha planerat snitt v.37+0 men fick spontan vattenavgång v.34+0 och läkarna beslöt sig för att ta ut henne dagen efter pga tidigare historik vid graviditet.

    Hon vägde 2460gram och var 45cm lång. Hon fick lite stöd med c-papp i 12 timmar men sedan klarade hon sig bra utan den. Hon hade gulsot och fick sola vid 4 tillfällen. En stark tjej. Medan hon låg i värmesäng så hade hon bara blöja på sig men när dom tog bort den så hade vi strl 44. Lite stort men kändes onödigt att köpa mindre än så.

    Vi var kvar på neo i 8 dagar men vi hade bara behövt att stanna i 4-5 dagar egentligen. Jag fick akutopereras efter snittet och låg på IVA i 3 dagar innan jag fick komma till vår dotter, så vi låg kvar för att jag var så pass dålig och för att jag skulle få tid att lära mig sondmata och så vidare.

    Hon hade sond i drygt 3 veckor innan dom tog bort den.

    Hur länge ni blir kvar beror på bebis och på dig, men förhoppningsvis några dagar bara :)

    Packa med sköna kläder, hygienartiklar, bok, bärbar dator eller padda för att kolla serier eller film (för mig dög det med tv. Man är så fokuserad på bebis och sover rätt mycket mellan varven)

  • Anonym (Snart dags) Trådstartaren
    Wed 10 Jun 2020 20:51
    #2
    Ebo88 skrev 2020-06-10 19:23:13 följande:

    Jag födde i v.34+1. Skulle ha planerat snitt v.37+0 men fick spontan vattenavgång v.34+0 och läkarna beslöt sig för att ta ut henne dagen efter pga tidigare historik vid graviditet.

    Hon vägde 2460gram och var 45cm lång. Hon fick lite stöd med c-papp i 12 timmar men sedan klarade hon sig bra utan den. Hon hade gulsot och fick sola vid 4 tillfällen. En stark tjej. Medan hon låg i värmesäng så hade hon bara blöja på sig men när dom tog bort den så hade vi strl 44. Lite stort men kändes onödigt att köpa mindre än så.

    Vi var kvar på neo i 8 dagar men vi hade bara behövt att stanna i 4-5 dagar egentligen. Jag fick akutopereras efter snittet och låg på IVA i 3 dagar innan jag fick komma till vår dotter, så vi låg kvar för att jag var så pass dålig och för att jag skulle få tid att lära mig sondmata och så vidare.

    Hon hade sond i drygt 3 veckor innan dom tog bort den.

    Hur länge ni blir kvar beror på bebis och på dig, men förhoppningsvis några dagar bara :)

    Packa med sköna kläder, hygienartiklar, bok, bärbar dator eller padda för att kolla serier eller film (för mig dög det med tv. Man är så fokuserad på bebis och sover rätt mycket mellan varven)


    Tusen tack för ditt svar. Skönt allt gick bra för er sen. Trotts iva. Lät läskigt.

    Hur länge funkade sen storlek 44?

    Mest hur mkt jag ska köpa hem.

    Mkt bra tips. Tack :)
  • Anonym (Släkt­en)
    Wed 10 Jun 2020 21:42
    #3

    Min systerson föddes med planerat snitt ca 5 veckor för tidigt för 32 år sen. De trodde hon var en vecka längre gången, men såg när han föddes att han inte var det. 46 lång, vägde 2,6 så han var ganska stor. Behövde respirator ett dygn, c-pap minns jag inte, men de låg kvar några veckor. Drog storlek 44 ett kort tag, blöjorna var också för stora. Allt gick bra, vid ett halvår var han större än normalt och det fortsatte han med. Idag har vetenskapen gått mycket längre så om det gick så bra då går det oftast ännu bättre idag. Glad

  • Wed 10 Jun 2020 22:28
    #4
    Anonym (Snart dags) skrev 2020-06-10 20:51:19 följande:

    Tusen tack för ditt svar. Skönt allt gick bra för er sen. Trotts iva. Lät läskigt.

    Hur länge funkade sen storlek 44?

    Mest hur mkt jag ska köpa hem.

    Mkt bra tips. Tack :)


    Vi hade 44 rätt länge. En hel del i upp till 6-7 veckor. Var ju lite stort också när vi började använda kläderna. Storlekarna kan skilja sig i storlek beroende på butik. 50 hade vi också länge. 56 och 62 gick snabbt och nu är vi inne på 68! 6 månader i lördags
Svar på tråden Planerat snitt v 35