• Mon 15 Jun 2020 11:55
    582 visningar
    8 svar
    8
    582

    Hur ska jag tänka kring kost/träning om jag äter dåligt?.

    Hej, Jag är en medelålders man och på grund av en längre tids psykisk påfrestning har mitt kostintag åkt rakt åt fanders.

    Jag har blivit väldigt liten i maten och har svårt att hitta psykisk ork till att dra till med matlagning och ibland kan det gå veckor innan jag äter ett riktigt mål mat.
    Det har lett till en insikt att jag blivit mycket svagare i och med min passiva livsstil, och har därför tänkt börja gå på gym för att hålla någon sorts hälsofrämjande aspekt.

    Problemet ligger i logiken kring mitt mattänk. Jag VET att det är väldigt viktigt med kost osv när man ska träna, men av psykologiska skäl går det inte så bra helt enkelt.

    Därför undrar jag om någon vet hur jag kan få i mig det som behövs för att ändå bli lite starkare. Jag har tänkt träna 4 dagar i veckan, om ca 1 timme om dagen.
    Kan det räcka med proteinshakes och eventuella kosttillskott? eller gör jag mig en björntjänst om det skulle råka bli att jag enbart äter det under en längre tid? 

  • Svar på tråden Hur ska jag tänka kring kost/träning om jag äter dåligt?.
  • Anonym (www)
    Mon 15 Jun 2020 12:13
    #1

    Det är bättre att äta dåligt och träna än att äta dåligt och inte träna.

    Kommer du igång med träningen så kanske motivationen för mat ökar. Kolla annars över vilka vitaminer du inte får i dej och ät dessa i tablettform.

    Kosttillskott, vitaminer, kreatin och proteinpulver kommer man rätt långt på faktiskt. Sen hur hälsosamt det är i längden låter jag vara osagt.

  • Anonym (Hanna­)
    Mon 15 Jun 2020 12:37
    #2

    Jag undrar lite vad det är som gör att du äter dåligt. Var det psykologiska sitter. Är det att du saknar ork och motivation till att laga mat eller är det aptiten till att äta mat?

    Jag håller med ovan att det är bättre att träna än att inte träna trots dålig kost. Sen beror det dock på vilken typ av träning du kör, ditt mål och hur ofta. Är du ovan vid att träna så skulle jag inte rekommendera att köra 4 gympass i vecka direkt. Med tanke på att du har svårt att få i dig tillräckligt med näring så kommer kroppen ta längre tid att repa sig. Risken är att om du kör på för hårt i början så kommer du att bli tröttare och förmodligen bara leva på shakes. Det kommer bli en ond spiral och träningen kommer inte ge det resultat du vill.

    Jag skulle rekommendera att börja med 2 gympass i veckan i 2-3 veckor sen öka med ett till pass. Har du kanpot tränat tidigare eller inte gjort det på flera år så kör en eller två veckor extra innan du ökar antalet pass. Tränar du lagomt så kommer du få mer energi. Det viktiga är inte hur många gånger i veckan man tränar utan att man tränar hållbart. Antalet pass i veckan ska vara hållbart med din livsstil. Åter igen kör du på för hårt för fort så kommer det inte att bli hållbart. Du blir heller inte starkare för att du tränar oftare. Träning bryter ner muskeln och det är i vila du bygger upp den starkare. Så får du inte tillräckligt med vila så kommer du inte bli starkare och du riskerar även att skada dig.

    Träning sätter även igång förbränningen vilket kommer att göra att du blir hungrigare och kanske få mer aptit eller ork till att laga mat. De tips jag har om det är energin till att laga mat som brister är att köpa färdiga rätter. Har du svårt med aptiten så är mindre portioner men ofta. Protein shake och kosttillskott är bra men det ska inte ersätta vanlig mat.

    Du behöver heller inte överanalysera din kost. Du måste inte äta si och så för att träna och få resultat. Det kan du mixtra med när du väl äter normalt och inte har problem längre men nu är ditt första fokus att bara få i dig vanlig mat.

  • Tue 16 Jun 2020 01:36
    #3

    Hitta en lunchrestaurang du kan äta lunch (riktig mat) på ett par dar i veckan.

  • Tue 16 Jun 2020 01:44
    #4

    "Riktig" mat behöver inte innebära tre timmars matlagning. Stek en kycklingfilé, krydd med lite örtpeppar under stekning, koka pasta, häll ev. lite färdig pastasås på pastan. Ät ett äpple efteråt. Vips har du en måltid som funkar bra efter träning.

    Det viktiga när du tränar är ju att du får i dig proteiner, kolhydrater och vitaminer, inte att kosten är speciellt avancerad.

  • Tue 16 Jun 2020 11:48
    #5

    Tack för era viktiga svar.
    Jag tar till mig alla kanontips och rekommendationer som ni kommer med.

    Det som brister i kosten för mig är en blandning av både ork och aptit. Men jag är hoppfull om att det kommer vända när energibehovet väl ökar.

  • Tue 16 Jun 2020 12:27
    #6
    Tow2Mater skrev 2020-06-16 01:36:05 följande:

    Hitta en lunchrestaurang du kan äta lunch (riktig mat) på ett par dar i veckan.


    Håller med!

    Börjar du äta lunch varje vardag så kommer du vänja dig vid det och du kommer också bygga upp en vana att äta riktigt mat så bli inte förvånad om du efter ett tag börjar laga mat själv på helgerna. Men gör det enkelt i början och köp färdiglagat, det är betydligt bättre än att inte äta ordentlig mat alls.
  • Thu 18 Jun 2020 21:56
    #7

    Jag förstår ditt problem, det kommer bli bättre men det är just nu det kan vara svårt.
    När du kommer igång med träningen kommer både aptiten och energin långsamt komma tillbaks. Finns det något enkelt som du pallar med just nu att äta? Havregrynsgröt är faktiskt bra mat, det behöver inte vara svårare än så. Men försök att äta på regelbundna tider, även om det inte är så mycket så att vanan sitter där. Och visst proteinpulver fungerar också för att få i sig näring efter träningen.

  • Anonym (Julia­)
    Thu 18 Jun 2020 23:27
    #8

    Jag tycker att du ska börja med 2 veckor på multivitamin bara för att se om det är något du blir piggare av.

    Jag har aldrig haft hälsoproblem att tala om men fick besvärliga matallergier 2018 vilket ändrade min kost.

    I våras blev jag jättesjuk i covid, och sen var det en liten resa att komma tillbaka.

    Jag trodde att jag åt rätt bra och proverna VC tog visade inte på några brister för de saker som de kollade, men efter två veckor med vanliga Enomdan-tabletter märkte jag i alla fall tydlig skillnad- energin ökade, koncentrationsförmågan blev bättre och jag fick inte lika lätt ångest av jobbstressen.

    Så något galet var det, men jag vet inte vad!

    Näringsupptaget blir sämre med ålder så kanske du också har nått en punkt där det smyger sig på någon liten brist om du äter för ensidigt?

Svar på tråden Hur ska jag tänka kring kost/träning om jag äter dåligt?.