• Anonym (Vecka 20)

    Inte ihop. Han kräver massor

    Vi är inte tillsammans, han har ett märkligt beteende så som att han skiftar i humöret väldigt mkt. Det tär rätt bra på en. Han vill ju gärna försöka hitta tillbaka men det vill absolut inte jag. Han ljuger enormt mkt så därför är vi inte ihop. En lång historia kort..

    Men han kräver vi ska ses ofta. Så han får klappa på magen, lyssna på hjärtljud (har en sån maskin hemma) mm. Han kräver även att jag inte får träffa andra manliga vänner helst för bebis ska inte lära känna deras röster utan bara hans..

    Kan han kräva detta? Min kropp och jag känner ibland inte för att någon ska klappa liksom..

  • Svar på tråden Inte ihop. Han kräver massor
  • Anonym (mmm)

    Han är ju pappan, så rätt till viss del har han!

    Tänk tvärtom, om det var han som väntade ditt barn... hur mycket hade du velat vara delaktig i graviditeten då?

  • Anonym (eee)

    Nej nej. Är barnet inte ens fött behöver du inte träffa honom alls! Du äger din kropp, han har inga alls rättigheter att kappa på magen osv. Han kan heller inte styra över om du träffar en ny man, vare sig nu eller efter att barnet har fötts. 

    Låter som om du inte ska gå med på gemensam vårdnad med den här killen, han kommer formligen sluka dig, genom att då ha rättigheter som vårdnadshavare. Han kommer använda barnet för att få dig att gå med på saker för att du annars blir rädd att han ska försöka ta ifrån dig barnet. 

  • Anonym (eee)
    Anonym (mmm) skrev 2020-06-17 07:47:11 följande:

    Han är ju pappan, så rätt till viss del har han!

    Tänk tvärtom, om det var han som väntade ditt barn... hur mycket hade du velat vara delaktig i graviditeten då?


    Ingen har rätt att kräva att man ska vara tillgänglig för att han ska få "klappa på ens mage!" Han kan heller inte förbjuda henne att träffa manliga vänner. Du hör väl själv vilket kontrollbehov den här killen har? 

    TS, är det liknande en sån här apparat han har?

    www.vardfokus.se/webbnyheter/2018/februari/gravida-varnas-for-egna-ultraljud/ 
  • Anonym (mmm)
    Anonym (eee) skrev 2020-06-17 07:49:27 följande:
    Ingen har rätt att kräva att man ska vara tillgänglig för att han ska få "klappa på ens mage!" Han kan heller inte förbjuda henne att träffa manliga vänner. Du hör väl själv vilket kontrollbehov den här killen har? 

    TS, är det liknande en sån här apparat han har?

    www.vardfokus.se/webbnyheter/2018/februari/gr...
    Öh, va? Skrev jag att det var rätt med hans kontrollbehov av hennes vänner etc?? 

    Läs om, läs rätt!
  • Gizmo

    Nej, han har ingen rätt att få klappa på din mage!
    Det är din kropp - och den bestämmer du över.

    Däremot har han umgängesrätt när barnet är fött.
    Kontakta familjerätten redan nu och ta reda på vilka rättigheter du/han har.

  • Anonym (***)
    Anonym (mmm) skrev 2020-06-17 07:47:11 följande:

    Han är ju pappan, så rätt till viss del har han!

    Tänk tvärtom, om det var han som väntade ditt barn... hur mycket hade du velat vara delaktig i graviditeten då?


    Det är inte hans graviditet, det är TS graviditet. Han har inte rätt att ställa krav på vem TS träffar och liknande.

  • Anonym (Stina)

    Ännu en tråd där en kvinna frågar om hon har rätt att bestämma över sig själv. Det är sorgligt.

    TS, du bestämmer. Du väljer. Han har inte rätt till ett dugg innan barnet är fött och efter vad du berättar så skulle jag se till att kontakta familjerådgivning snarast. Skaffa en egen terapeut där för att stärka dig själv. Säg till honom att det är slut med besök för du vill inte träffa honom. Klart.

  • Anonym (Florence)
    Anonym (Vecka 20) skrev 2020-06-17 07:39:56 följande:

    Vi är inte tillsammans, han har ett märkligt beteende så som att han skiftar i humöret väldigt mkt. Det tär rätt bra på en. Han vill ju gärna försöka hitta tillbaka men det vill absolut inte jag. Han ljuger enormt mkt så därför är vi inte ihop. En lång historia kort..

    Men han kräver vi ska ses ofta. Så han får klappa på magen, lyssna på hjärtljud (har en sån maskin hemma) mm. Han kräver även att jag inte får träffa andra manliga vänner helst för bebis ska inte lära känna deras röster utan bara hans..

    Kan han kräva detta? Min kropp och jag känner ibland inte för att någon ska klappa liksom..


    Nej, du behöver inte träffa honom alls. Vill du inte ens att han ska röra i dig är det okej. Du bestämmer över din kropp och vem du ska träffa. Han har inte rätt att bestämma sånt bara för att du är gravid med hans barn. Det är okej att blocka honom ett tag om det är det som krävs.
  • Anonym (Florence)
    Anonym (mmm) skrev 2020-06-17 07:47:11 följande:

    Han är ju pappan, så rätt till viss del har han!

    Tänk tvärtom, om det var han som väntade ditt barn... hur mycket hade du velat vara delaktig i graviditeten då?


    Eh, va? Självklart har han ingen rätt att göra något av det han gör bara för att han är pappan? TS får bestämma över sin egen kropp och vem hon ska träffa. Pappan har absolut ingenting att säga till om.
  • Anonym (Z)

    Pappan har aldrig några rättigheter, Barnet har rättigheter och barnet är inte fött än. Du behöver inte ens träffa pappan just nu, utan du kan meddela honom när bebisen är född. Han har inte ens rätt att vara med på förlossningen om du inte vill det. Han har ingen rätt att bestämma över dig på något sätt, eller ta på din mage. 

    När barnet är fött har barnet umgängesrätt. Skriv inte på gemensam vårdnad med pappan när han är så här, det är viktigt. Vid gemensam vårdnad kan du inte ens byta adress på barnet utan hans godkännande, sätta in barnet på förskola osv. Han får också hälften av föräldradagarna, vill han i inte föra över till dig eller ta ledigt själv så står du där utan inkomst innan barnet är 1 och du får ha hen på förskola. 

    Viktigt att tänka på är att pappan aldrig får komma och gå som han vill hos dig bara för ni har ett barn ihop. Se till att ha ett reglerat umgänge och stå fast vid det. Han har ingen som helst rätt att bestämma eller styra över dig. När  barnet är fött har barnet rätt till sin pappa och du har skyldighet att uppmuntra umgänget men det betyder inte att det får gå till hur som helst. Viktigt att du ser till så det blir ett bra umgängesavtal för barnet med också för dig. Umgänge början kan vara varannan dag, 3-4 dagar i veckan och någon timme åt gången för att barnet ska lära känna pappan. 

Svar på tråden Inte ihop. Han kräver massor