• Anonym (Ts)
    Wed 17 Jun 2020 16:21
    1292 visningar
    97 svar
    97
    1292

    NU får man resa till Europa i sommar - men vill och vågar man??!!

    Vi hade planerat för en charterresa till Medelhavet i juni som ju inte blev. Nu går det att resa i augusti, men vet inte om vi vill eller vågar. Kommer det kännas värt pengarna? Kommer andra resa eller blir det helt öde på resmålet?

    Hur tänker andra ressugna?

  • Svar på tråden NU får man resa till Europa i sommar - men vill och vågar man??!!
  • Anonym (mmm)
    Wed 17 Jun 2020 16:23
    #1

    vi tänker inte åka, håller oss i Sverige. Gissar att det kommer vara visst krångel att resa nu, en massa säkerhetsåtgärder på flygplatserna osv 

  • Anonym (Nej)
    Wed 17 Jun 2020 16:30
    #2

    Vi hade planer på att åka till Mallorca i augusti men det har vi ställt in och kommer (förhoppningsvis) att resa nästa sommar i stället.

  • Anonym (Laura­)
    Wed 17 Jun 2020 16:33
    #3
    +1

    Jag bor i ett annat europeiskt land och tänker inte åka till Sverige för att hälsa på släkt och vänner i sommar. Känns absolut inte värt det. 

    Sverige har ju gjort rätt olika, men här har vi fortfarande lockdown, icke-nödvändiga butiker har så smått börjat öppna upp, men t.ex. frisörer måste fortfarande hålla stängt. Klar att mycket kan ändras på 6-8 veckor, men tror inte att man skulle få en sån semester man skulle vilja ha om man reste i sommar. Regleringar och kanske krav på masker. Oro att man kanske blir sjuk när man är borta.

    Det kommer komma fler tillfällen att resa. 

  • Anonym (B)
    Wed 17 Jun 2020 16:33
    #4

    Ok att resa så länge man fortsätter hålla avstånd, undvika trängsel, överfulla krogar etc. Reser man och fortsätter vidta alla försiktighetsåtgärder är det nog ok.

    Allt annat beteende är idioti och vårdslöst.

  • Anonym (S)
    Wed 17 Jun 2020 16:43
    #5

    Jag kommer inte resa utomlands i år.

  • neverp­reggo
    Wed 17 Jun 2020 17:43
    #6

    Jag hade inte vågat och vår resa lär fortsätta vara inställd. Hade inte velat vara i karantän eller bli sjuk i något annat land.

  • Anonym (Anna)
    Wed 17 Jun 2020 17:48
    #7

    Jag skulle inte åka om det gick att avboka och få pengarna tillbaka. Det kanske går att ta sig till resmålet, men vad händer om det blir ett nytt utbrott där och man blir fast där? Om flyget hem blir inställt pga nya utbrott? Nej, inte värt det.

  • Wed 17 Jun 2020 17:56
    #8
    Anonym (Laura) skrev 2020-06-17 16:33:20 följande:

    Jag bor i ett annat europeiskt land och tänker inte åka till Sverige för att hälsa på släkt och vänner i sommar. Känns absolut inte värt det. 

    Sverige har ju gjort rätt olika, men här har vi fortfarande lockdown, icke-nödvändiga butiker har så smått börjat öppna upp, men t.ex. frisörer måste fortfarande hålla stängt. Klar att mycket kan ändras på 6-8 veckor, men tror inte att man skulle få en sån semester man skulle vilja ha om man reste i sommar. Regleringar och kanske krav på masker. Oro att man kanske blir sjuk när man är borta.

    Det kommer komma fler tillfällen att resa. 


    vilket europeiskt land har ff lockdown? trodde alla mer eller mindre var i fas 2
  • Anonym (Laura­)
    Wed 17 Jun 2020 18:14
    #9
    Anonym (Anna) skrev 2020-06-17 17:48:34 följande:

    Jag skulle inte åka om det gick att avboka och få pengarna tillbaka. Det kanske går att ta sig till resmålet, men vad händer om det blir ett nytt utbrott där och man blir fast där? Om flyget hem blir inställt pga nya utbrott? Nej, inte värt det.


    Om man redan har bokat en resa, oavsett om man valt avbokningsbar eller inte, kan man få tillbaka pengar för skatter och avgifter. Även om det inte är hela summan är det ju alltid något (och ibland kan det bli en rätt stor del av totalbeloppet) så hela summan behöver inte brinna inne om man inte kan eller vill resa.
  • Anonym (resen­är)
    Wed 17 Jun 2020 18:18
    #10

    Jag åker till Grekland i september!
    Jippi!!!

Svar på tråden NU får man resa till Europa i sommar - men vill och vågar man??!!