• Anonym (Mommy­)
    Wed 17 Jun 2020 16:23
    3793 visningar
    154 svar
    -9 +1
    154
    3793

    Varför köper folk färdigmat/skräpmat?

    Varför köper folk färdigmat istället för att göra egen? T.ex köper folk pulvermos, köttbullar, fiskpinnar, kryddmixar till ex chili con carne, korvstroganoff, tacos, lasagne, köttfärssås på burk ja you name it. Är folk så lata eller vad är det frågan om? Det tar inte lång tid att panera egen fisk, medan potatisen kokar och sedan göra eget mos. Rulla köttbullar kan man göra på kvällen och frysa in. Och de här vidriga kryddmixarna, varför köper man dom? Det går alldeles utmärkt att göra egen tacokrydda, egen korvstroganoff, egen lasagne. Istället för massa tillsatser. Detsamma gäller köttfärssås på burk. Hur mycket kött är det egentligen i en sån burk? En vän till mig köpte bland annat frysta pannkakor och fryst pyttipanna till sina barn. Skjut mig säger jag bara! Det är ju ingen riktig mat!

    Nä skärpning gott folk och ge era barn riktig mat!

  • Svar på tråden Varför köper folk färdigmat/skräpmat?
  • Anonym (Mommy­) Trådstartaren
    Wed 17 Jun 2020 16:31
    #1
    -1

    Ännu ett exempel: snabbmakaroner och korv verkar också ganska vanligt att folk köper. Också skräp! Köp istället fullkornspasta alternativt gör rotmos och köp korv med hög kötthalt istället för den skiten. Knappt någon näring i varken snabbmakaroner eller falukorv/hotdogs/annan barnvänlig korv.

  • Anonym (Gilla­r inte)
    Wed 17 Jun 2020 16:32
    #2

    Köper endel sånt till min tonåring när hen måste ordna mat själv. Annars blir det inget ätet alls på dagen, bara nån banan...

    Men gillar det inte, det är en nödlösning för att hen avskyr matlagning och helt enkelt inte äter annars. Hen är underviktig och behöver all mat hen kan få i sig. Gillar nästan ingen mat, men äter i varje fall mer av t ex färdig pyttipanna än om jag gör hrmgjort.

    Betyget om min mat är tyvärr ?snäppet sämre än skolmat?. Haha...trots att jag älskar matlagning och andra tycker jag är riktigt bra på det.

  • Wed 17 Jun 2020 16:37
    #3
    +1

    Steker pytt i panna nu :)

    Barnet har redan ätit ordentlig mat men behöver extra inför 3 timmars träning.

    Funkar bra. Händer att han äter det till frukost ibland på helgen inför träning.

    Inget är så bra att man alltid ska äta det och inget är så dåligt att man aldrig kan äta det...

  • Anonym (Mommy­) Trådstartaren
    Wed 17 Jun 2020 16:37
    #4
    Anonym (Gillar inte) skrev 2020-06-17 16:32:14 följande:

    Köper endel sånt till min tonåring när hen måste ordna mat själv. Annars blir det inget ätet alls på dagen, bara nån banan...

    Men gillar det inte, det är en nödlösning för att hen avskyr matlagning och helt enkelt inte äter annars. Hen är underviktig och behöver all mat hen kan få i sig. Gillar nästan ingen mat, men äter i varje fall mer av t ex färdig pyttipanna än om jag gör hrmgjort.

    Betyget om min mat är tyvärr ?snäppet sämre än skolmat?. Haha...trots att jag älskar matlagning och andra tycker jag är riktigt bra på det.


    Ja jag har mer förståelse för såna i din situation där (nästan)ingen annan mat funkar, då måste man ju köpa det som äts för att barnen ska äta öht. Så jag förstår dig...tyvärr känner jag dock allt för många som tycker snabbmat funkar bra för att ?det är så tråkigt? att laga mat och hellre prioriterar annat.
  • Wed 17 Jun 2020 16:38
    #5
    +3

    Jag är en sådan som ibland köper kungsörnens frysta pannkakor. Att mitt i sommaren ställa sig och steka pannkaka är sååå tråkigt. Nu kan jag ta fram 3 st till det barnet som vägrar pastasallad och lägga i en påse och åka iväg på utflykt. De tinar längs vägen och är färdigt när det är dags att äta.

    Hur dålig mat kan det egentligen vara med sådana pannkakor? Innehåll: Innehållsdeklaration Kärnmjölk, vetemjöl, ägg, rapsolja, socker, salt med jod, kärnmjölkpulver. Rapsolja till stekning.

    Tillverkas i Sverige = bidrar till arbetstillfällen här...

  • Anonym (Mommy­) Trådstartaren
    Wed 17 Jun 2020 16:38
    #6
    Anonym (Gillar inte) skrev 2020-06-17 16:32:14 följande:

    Köper endel sånt till min tonåring när hen måste ordna mat själv. Annars blir det inget ätet alls på dagen, bara nån banan...

    Men gillar det inte, det är en nödlösning för att hen avskyr matlagning och helt enkelt inte äter annars. Hen är underviktig och behöver all mat hen kan få i sig. Gillar nästan ingen mat, men äter i varje fall mer av t ex färdig pyttipanna än om jag gör hrmgjort.

    Betyget om min mat är tyvärr ?snäppet sämre än skolmat?. Haha...trots att jag älskar matlagning och andra tycker jag är riktigt bra på det.


    Ja jag har mer förståelse för såna i din situation där (nästan)ingen annan mat funkar, då måste man ju köpa det som äts för att barnen ska äta öht. Så jag förstår dig...tyvärr känner jag dock allt för många som tycker snabbmat funkar bra för att ?det är så tråkigt? att laga mat och hellre prioriterar annat.
  • Wed 17 Jun 2020 16:39
    #7
    +7
    Anonym (Mommy) skrev 2020-06-17 16:23:38 följande:

    Varför köper folk färdigmat istället för att göra egen? T.ex köper folk pulvermos, köttbullar, fiskpinnar, kryddmixar till ex chili con carne, korvstroganoff, tacos, lasagne, köttfärssås på burk ja you name it. Är folk så lata eller vad är det frågan om? Det tar inte lång tid att panera egen fisk, medan potatisen kokar och sedan göra eget mos. Rulla köttbullar kan man göra på kvällen och frysa in. Och de här vidriga kryddmixarna, varför köper man dom? Det går alldeles utmärkt att göra egen tacokrydda, egen korvstroganoff, egen lasagne. Istället för massa tillsatser. Detsamma gäller köttfärssås på burk. Hur mycket kött är det egentligen i en sån burk? En vän till mig köpte bland annat frysta pannkakor och fryst pyttipanna till sina barn. Skjut mig säger jag bara! Det är ju ingen riktig mat!

    Nä skärpning gott folk och ge era barn riktig mat!


    Håller med, själv så odlar jag mina egna grönsaker, fiskar min egen fisk och plockar även bomull på ängen som jag använder till bolster.

    Barnen är sugna på hamburgare ikväll så just nu står jag redo med köttyxan i högsta hugg redo att gå loss på Blända i ängen här utanför. Såklart barnen ska få riktig mat!

    Eller så taggar du ner några grader och låter varje familj ansvara för sina matvanor. Min väninnas unge äter typ bara limpsmörgåsar trots att mamman och pappan är matintresserade och lagar gudomliga rätter. Han vägrar. Så vad ska de göra då? Jag tror att i många fall handlar det inte om lata föräldrar utan trotsiga ungar Och det finns nivåer på vad man som familj orkar i längden.
  • Anonym (Fulls­päckat schema­)
    Wed 17 Jun 2020 16:41
    #8
    +3

    För att det är fullt ös medvetslös här hemma hela terminerna och vi har inte ork eller tid att laga mat alls annars. Det blir mer matlagning på loven.

  • Anonym (Ida)
    Wed 17 Jun 2020 16:43
    #9
    +2

    Vår familj älskar snabbmat och helfabrikat! Ser hur mina vänners barn sitter och petar med skeden i sina kokta morötter och sega broccoli. Mina barn å andra sidan slukar ckicken nuggets och Scans köttbullar som att det inte fanns någon morgondag! Att äta snabbmat sparat dessutom tid som vi istället kan spendera framför någon rolig film eller någon youtube-kanal - jättemysigt tycker får vi vuxna och barnen.

  • Storkä­ft
    Wed 17 Jun 2020 16:43
    #10
    +3

    Nu råkar jag gilla kryddmixer, tex tacos och lasagnette. Vad är ditt problem?

Svar på tråden Varför köper folk färdigmat/skräpmat?