• Anonym (Defek­t)
    Thu 18 Jun 2020 11:57
    358 visningar
    8 svar
    8
    358

    Jag har aldrig känt mig så äcklig

    Jag är gravid i v 28 med första barnet.

    Först illamående med kaskadspyor mellan v 6-16.

    Håret blir flottigt på bara några timmar.

    Jag har fått extremt mycket finnar och ser ut som en vezuvio i ansiktet.

    Vidrig fotsvett. Fötterna är blöta och jag måste ha tvätta dem flera gånger varje dag om det inte ska lukta. Blir direkt efter dusch.

    Hemorrojder.

    Och för två veckor sedan började jag spy igen. Spelar ingen roll vad jag äter, allt kommer upp. Blir alldeles skakig och kallsvettig efteråt vilket gör det svårt att sköta arbetet på ett bra sätt. Jag kör lastbil och arbetar natt. Kan behöva stanna för att spy 5-6 gånger under natten och ibland kan jag inte stanna direkt och tvingas då spy i en påse för att sedan stanna vid nästa lämpliga ställe där jag bara skakar och får som frossa. Känner mig så himla äcklig och ofräsch hela tiden. BM säger att det är helt normalt att man kan drabbas av åkommor man aldrig tidigare haft pga mycket hormoner som spökar. Men jag vet inte... det här känns bara för mycket.

    Är det verkligen normalt att bli så äcklig av en graviditet? Känner mig helt ensam om det då ingen jag känner nämnt något om att de drabbats av liknande.

  • Svar på tråden Jag har aldrig känt mig så äcklig
  • Anonym (Alvid­a)
    Thu 18 Jun 2020 12:03
    #1

    Du borde få bli sjukskriven, du kan ju inte sitta och köra lastbil samtidigt som du kräks, kan ju vara livsfarligt! Om du inte kan bli omplacerad av din arbetagivare så ska du kunna ansöka om gravidpenning eller sjukskrivning.

  • Anonym (E)
    Thu 18 Jun 2020 12:09
    #2

    Tycker inte det låter bra alls att jobba natt under en graviditet. Skulle råda dig att byta till dag samt försöka bli sjukskriven

  • Anonym (Defek­t) Trådstartaren
    Thu 18 Jun 2020 12:13
    #3
    Anonym (Alvida) skrev 2020-06-18 12:03:38 följande:

    Du borde få bli sjukskriven, du kan ju inte sitta och köra lastbil samtidigt som du kräks, kan ju vara livsfarligt! Om du inte kan bli omplacerad av din arbetagivare så ska du kunna ansöka om gravidpenning eller sjukskrivning.


    Arbetsgivaren kan enbart erbjuda omplacering till dagtid, men jag får fortsätta köra då.

    Jag har läkarsamtal på tisdag då jag faktiskt hoppas på sjukskrivning. Senaste provtagningen påvisade vitaminbrist av järn, b12, kalcium och d- vitamin. Är rädd att FK inte godkänner en sjukskrivning ändå.

    Jag kunde söka HP från vecka 30 sa min arbetsgivare så i värsta fall får jag stå ut ett par veckor till.
  • LFF
    Thu 18 Jun 2020 12:23
    #4

    Du börjar med att sjukanmäla dig från jobbet nu! Du kan inte jobba när du mår som du gör! Du är en trafikfara och sker en olycka så är det ju inte bara du själv som kan skadas/dödas utan även medtrafikanter. 

    På detta sätt får du iaf vara hemma i en vecka utan att du behöver sjukintyg. 

  • LFF
    Thu 18 Jun 2020 12:25
    #5

    Vad gäller dina övriga problem och att du känner dig äcklig så har ju din BM rätt i att hormoner kan ställa till det mycket i kroppen och att det som sker är faktiskt helt normalt. Det gör det ju dock inte enklare för dig som fått allt skit på en gång istället för bara några problem  

  • Anonym (Alvid­a)
    Thu 18 Jun 2020 12:25
    #6
    LFF skrev 2020-06-18 12:23:31 följande:

    På detta sätt får du iaf vara hemma i en vecka utan att du behöver sjukintyg. 


    3 veckor nu i corona-tider dessutom!
  • Thu 18 Jun 2020 12:26
    #7

    Är väl 21 dagar nu under corona till och med! :)


    LFF skrev 2020-06-18 12:23:31 följande:

    Du börjar med att sjukanmäla dig från jobbet nu! Du kan inte jobba när du mår som du gör! Du är en trafikfara och sker en olycka så är det ju inte bara du själv som kan skadas/dödas utan även medtrafikanter. 

    På detta sätt får du iaf vara hemma i en vecka utan att du behöver sjukintyg. 


  • Anonym (L)
    Thu 18 Jun 2020 12:29
    #8

    1:a barnet blev ett enormt svullet fetto. Samla på mig så sjukt mycket vätska. Kunde knappt röra mig. Folk fråga om jag vänta trillingar...Håret var hemskt och ögonen var så svullna så man knappt såg ögonen. I v. 27 sov jag 30 min -2 h per natt. Fick skäggatrån och skit. Svettningarna var hemska... Diarrér varvat med förstoppningar. Urinvägsinfektioner och svamp. Konstant ångest med katastroftänk. Fick havandeskapsförgiftning i v 35 och jag blev inlagd och spydde hela tiden. Fick en pojke i v.36+3

    2:a Omg va snygg jag var! Smal med midja och en stor mage och såg fin ut. Håret var fantastiskt, hyn fin och jag mådde så mycket bättre. Mådde illa men fick medicin för det så var inte så illa. Dock många urinvägsinfektioner så kunde inte ha sex. Orkade göra saker. Kunde lyfta Sonen på 16 kg in i det sista utan att vilja avlida.

    Fick en flicka i v.38+1

    Alla graviditer är olika. Många pratar inte om det oglamorösa biten. En vän till mig blev helt förstörd för hon fick ångest för första gången i sitt liv som höll i sig om kvällarna under graviditeten.

    En annan spydde så illa att under alla sina 3 graviteter var det välling, julmust och grapefrukt hon levde på. Hon fick åka hem från jobbet under lunchen för andras mat var så äcklig.

    Mina kollegor fick sluta äta makrill i tomatsås för jag började spy. Fes någon spydde jag med. Allt luktar äckligt.

    En annans hår blev som svinto och hon fick svår akne i hela ansiktet och konstanta munherpes utslag.

    Men tycker en sjukskrivning hade varit bra för dig<3

Svar på tråden Jag har aldrig känt mig så äcklig