• Anonym (Toot)

    Lögnen om att "det finns någon för alla"

    Läste nyligen en artikel om en man som var 50+ och oskuld. I samband med detta uttalade sig en sexolog om att "Det inte är så att du ska leva ditt liv ensam". Kunde inte läsa mer sen på grund av girig betalartikel.

    Men oavsett. Varför odlas alltid denna myten om att det finns någon för alla? Det är inte så livet fungerar, en del är helt enkelt menade att förbli ensamma.

    Vad tjänar folk på att skapa falska förhoppningar?

  • Svar på tråden Lögnen om att "det finns någon för alla"
  • Anonym (.)

    Människan är ett flockdjur så nej, det är inte meningen att någon ska förbi ensam.

    Däremot förväntar sig människor generellt att man inte behöver arbeta på sina relationer eller anstränga sig det minsta för att kunna bli en potentiell partner. Många är sina diagnoser och har den som ursäkt för att slippa ta ansvar för sitt eget beteende.

    Många går skilda vägar när förälskelsefasen är över, dvs då när man verkligen måste anstränga sig och börja arbeta på relationen. I dagens samhälle är allt alla andras fel. Klart som korvspad att relationer aldrig håller då.

  • Anonym (C)

    Lite hopp finns det ju alltid, men jag håller med om att det kan vara jobbigt när det alltid är det där lilla strimman av hopp som det ska fokuseras på. Ofta mår man bättre av att få sörja det som inte blivit som man tänkt och sedan hitta en väg framåt som är mer realistisk. Att ständigt kämpa för ett mål man inte lyckas uppnå tär på en och tar energi från annat man skulle kunna göra med sitt liv.

  • Anonym (Sara)

    Vems mening skulle det vara menar du?

    Är du religiös och tänker att Gud har valt ut några som är menade att leva ensamma?

  • Anonym (?)
    Anonym (C) skrev 2020-06-18 20:54:33 följande:
    Lite hopp finns det ju alltid, men jag håller med om att det kan vara jobbigt när det alltid är det där lilla strimman av hopp som det ska fokuseras på. Ofta mår man bättre av att få sörja det som inte blivit som man tänkt och sedan hitta en väg framåt som är mer realistisk. Att ständigt kämpa för ett mål man inte lyckas uppnå tär på en och tar energi från annat man skulle kunna göra med sitt liv.
    Undrar lite hur du menar? Att ständigt kämpa, vad innebär det? Man kan ju leva sitt liv så bra man kan men vara öppen för att lära känna nya människor. Det är ingen som sagt att man ständigt ska kämpa.
  • Anonym (Falska förhoppningar)
    Anonym (Toot) skrev 2020-06-18 20:16:43 följande:

    Läste nyligen en artikel om en man som var 50+ och oskuld. I samband med detta uttalade sig en sexolog om att "Det inte är så att du ska leva ditt liv ensam". Kunde inte läsa mer sen på grund av girig betalartikel.

    Men oavsett. Varför odlas alltid denna myten om att det finns någon för alla? Det är inte så livet fungerar, en del är helt enkelt menade att förbli ensamma.

    Vad tjänar folk på att skapa falska förhoppningar?


    Att skapa falska förhoppningar motiverar människor att vara produktiva och något så när halvt olyckliga istället för miserabla människor som struntar i allt.

    En människa som tror att livet kommer bli bättre kan vara en tillgång istället för en belastning för ett samhälle och omgivning.

    Så det där lilla falska hoppet nån 50+ årig ensam oskuld kan luras till, kan mycket väl vara det som motiverar denne till att jobba, betala skatt och fortsätta bidra. Tar man ifrån den hoppet så är det stor risk att personen kommer belasta istället för att bidra.

    Jag kan inte säga hur mycket folk tjänar på att skapa falska förhoppningar men det är en hel del särskilt sett ur ett större perspektiv. Jag vill även bestämt påstå att den som borde vara hopplös är mer betjänt av falskt hopp än hopplöshet.

    Det här är något vi som samhälle idag är jävligt dåliga på till män som är åt Incel-hållet. Lyckas vi bara förmedla hopp, även falskt hopp duger, så skulle nog de flesta av dem "botas".
  • Anonym (Toot)
    Anonym (Sara) skrev 2020-06-18 21:00:30 följande:

    Vems mening skulle det vara menar du?

    Är du religiös och tänker att Gud har valt ut några som är menade att leva ensamma?


    Tänker att vissa kommer förbli ensamma oavsett vad som sker i livet. På samma sätt som att alla inte kan bli rockstjärnor eller elitsimmare, även om det givetvis är mycket vanligare att vara i ett förhållande. Var inte tanken att låta religös, så "menade" är kanske fel ordval av mig.
  • Anonym (Toot)
    Anonym (C) skrev 2020-06-18 20:54:33 följande:

    Lite hopp finns det ju alltid, men jag håller med om att det kan vara jobbigt när det alltid är det där lilla strimman av hopp som det ska fokuseras på. Ofta mår man bättre av att få sörja det som inte blivit som man tänkt och sedan hitta en väg framåt som är mer realistisk. Att ständigt kämpa för ett mål man inte lyckas uppnå tär på en och tar energi från annat man skulle kunna göra med sitt liv.


    Precis, jag tror många hade mått bättre att fokusera på det de klarar av istället för att leva i en fantasivärld med falska förhoppningar.
  • Anonym (Toot)
    Anonym (Falska förhoppningar) skrev 2020-06-18 21:20:12 följande:
    Att skapa falska förhoppningar motiverar människor att vara produktiva och något så när halvt olyckliga istället för miserabla människor som struntar i allt.

    En människa som tror att livet kommer bli bättre kan vara en tillgång istället för en belastning för ett samhälle och omgivning.

    Så det där lilla falska hoppet nån 50+ årig ensam oskuld kan luras till, kan mycket väl vara det som motiverar denne till att jobba, betala skatt och fortsätta bidra. Tar man ifrån den hoppet så är det stor risk att personen kommer belasta istället för att bidra.

    Jag kan inte säga hur mycket folk tjänar på att skapa falska förhoppningar men det är en hel del särskilt sett ur ett större perspektiv. Jag vill även bestämt påstå att den som borde vara hopplös är mer betjänt av falskt hopp än hopplöshet.

    Det här är något vi som samhälle idag är jävligt dåliga på till män som är åt Incel-hållet. Lyckas vi bara förmedla hopp, även falskt hopp duger, så skulle nog de flesta av dem "botas".
    Problemet här tror jag att inte alla blir produktiva av att leva i falska förhoppningar. Istället borde de få inse sanningen och lägga energi på sådant som de faktiskt kan få glädje av.

    Incelmännen skulle snarare må bättre av att inse att de kan utveckla andra intressen och att de borde lägga ner lögnen om att de kan hitta något. Åtminstone för de som är helt hopplösa.
  • Anonym (Toot)
    Anonym (Huh?) skrev 2020-06-18 21:20:49 följande:

    Vadå "menade"?


    Se tidigare svar.
Svar på tråden Lögnen om att "det finns någon för alla"