• Anonym (Syster)

    Flicknamn

    Jag undrar vilket namn som är finast till flicka:
    Alice, Sophie eller Sophia?

  • Svar på tråden Flicknamn
  • Barbro45

    Fina namn alla tre, nu är Alice det allra vanligaste man ger flickor idag vilket gör att man kanske vill avstå det som tilltalsnamn. Sophia och Sophie är inte lika vanliga för närvarande. Fast jag skulle avstå från ph och välja f istället som stavning. Sofia eller Sofie alltså. 


    Välj det tilltalsnamn som passar bäst med efternamnet, har betydelse när man blir vuxen. 

  • Anonym (Syster)
    Barbro45 skrev 2020-06-19 09:17:01 följande:

    Fina namn alla tre, nu är Alice det allra vanligaste man ger flickor idag vilket gör att man kanske vill avstå det som tilltalsnamn. Sophia och Sophie är inte lika vanliga för närvarande. Fast jag skulle avstå från ph och välja f istället som stavning. Sofia eller Sofie alltså. 


    Välj det tilltalsnamn som passar bäst med efternamnet, har betydelse när man blir vuxen. 


    Alternativt funderar vi på Astrid men väldigt svårt att välja.
  • Anonym (K)

    Jag tycker Sophia är det finaste av dom tre.

    Alice är alldeles för vanligt, tråkigt när var varannan flicka heter det.

    Sophie är fint men Sophia är mer feminint.

  • Martina1970
    Martina1970 skrev 2020-06-19 11:28:46 följande:

    Åhhhjj, ja? tycker Astrid är ett fantastiskt fint namn!


    Ska förstås stå: Åhhh, jag tycker......
  • Anonym (F)

    Stavningen Sofia i så fall. Alice är vackert också, kanske vanligt, jag har inte koll på vad småbarn heter.

  • Anonym (Fina namn)

    Jag röstar på Alice eller Sophie af de tre i trådstarten.. eller Astrid som jag kan se att du också skrivit i ett inlägg (det står på min Lista också ????????)

  • Nimzay

    Alla tre är fina, men jag personligen föredrar nog Alice och Sophie en aning framför Sophia. Personligen skulle jag nog förövrigt hellre stavat Sophia; Sofia istället men det är ju jag det.

Svar på tråden Flicknamn