• Sat 20 Jun 2020 17:39
    1709 visningar
    6 svar
    6
    1709

    Hur tänker ni kring spermadonation

    Har 

    Donerat perma via ett sjukhus för ca ett år sen. Nu har jag blivit tillfrågad om jag vill vara spermadonator vid en hem insemination. Vad har ni för tankar? 

  • Svar på tråden Hur tänker ni kring spermadonation
  • Barbro­45
    Sat 20 Jun 2020 18:11
    #1

    Skillnaden för din del mellan donera via sjukhus och privat är att du som privat donator rent rättsligt är barnets far. Där alltså underhållsskyldig och barnet har arvsrätt efter dig. Eventuella avtal mellan dig och mamman är ogiltiga. Du har också umgängesrätt.

  • Sun 21 Jun 2020 01:54
    #2

    Jag har bara haft bra erfarenheter av att donera. Det är en osjälvisk gärning för de som inte har möjlighet att gå via klinik

  • Barbro­45
    Sun 21 Jun 2020 09:06
    #3
    SvenOlsson skrev 2020-06-21 01:54:00 följande:

    Jag har bara haft bra erfarenheter av att donera. Det är en osjälvisk gärning för de som inte har möjlighet att gå via klinik


    Vet du hur många barn du har avlat? Känner barnen/mammorna till varandra? Tänker på risken att barnen i vuxen  ålder träffas och tycke uppstår. Har du möjlighet att följa barnen under deras uppväxt?
  • Sun 21 Jun 2020 12:39
    #4
    Barbro45 skrev 2020-06-21 09:06:50 följande:

    Vet du hur många barn du har avlat? Känner barnen/mammorna till varandra? Tänker på risken att barnen i vuxen ålder träffas och tycke uppstår. Har du möjlighet att följa barnen under deras uppväxt?


    Jag får återkoppling från de flesta efteråt, så jag har rätt bra hum om hur det gått. Det har blivit allt viktigare för mig att kunna öka den geografiska spridningen, så jag är t.ex mer öppen för att resa långt bort än jag var när jag började. Jag får säga jag har lyckats rätt bra med det.

    Det äldsta barnet är 3 år, så det kommer dröja länge innan det blir aktuellt att informera. Men när den dagen kommer så informerar jag gärna barnens föräldrar. Jag tänker det kan räcka att jag berättar i vilka orter det finns barn, jag behöver inte berätta specifikt vilka de är (såvida de inte själva vill att jag gör det)
  • Tue 23 Jun 2020 19:59
    #5

    Har själv donerat några gånger och jag har bara positiva erfarenheter, finns många som inte vill vänta eller tycker det är viktigt att träffa den som donerar. Dock skulle jag vara lite försiktig med att lämna ut mina uppgifter om någon vill ha underhåll framöver. Det rör sig om mycket pengar. 

    Personligen har jag bara hjälpt ensamma kvinnor och kvinnor som är över 40 då det blir svårare att få hjälp efter 35 - 40 och så krävs oftast väldigt många försök innan det blir barn (om det blir det).

Svar på tråden Hur tänker ni kring spermadonation