• Sun 21 Jun 2020 04:02
    1992 visningar
    33 svar
    33
    1992

    I vilken vecka såg gynekolog första tecken på grav?

    Men om testerna visar negativt så är du ju inte gravid? Mensen kan försvinna av andra orsaker än graviditet.

    Eller har du testat positivt?

  • Sun 21 Jun 2020 20:42
    #5
    annmk skrev 2020-06-21 19:32:08 följande:

    Det är därför jag är så fruktansvärt orolig. Att ha oskyddat sex och därefter inte ta ett dagen efter piller var det sämsta beslutet jag någonsin tagit. Jag tänkte att jag inte ville fucka upp min menscykel mer genom att ta det där pillret (har tagit dem tidigare och var rädd att det skulle bli fel)..

    Men nu sitter jag här och oroar sönder mig. Kan inte koncentrera mig på nånting, känns som det sparkar i magen och jag känner mig jättedeppig. Hade jag haft ett jättebra förhållande/äktenskap/samboskap och varit redo hade jag inte brytt mig men nu är det såhär det känns och det känns inte särskilt kul.

    Tycker så synd om det eventuella barnet, att jag har varit så egoistiskt som tänkt på min egen kortsiktiga njutning och inte på det barn som eventuellt kan komma till världen. Fyfan vad jag föraktar mig själv, jag ber till Gud att det inte finns något barn i magen och att jag tar bättre beslut i fortsättningen. Mer korkad än jag känns det inte som att det finns.


    Om du haft oskyddat vid ett tillfälle endast och testar negativt så tror jag risken att du skulle vara gravid är väldigt liten.

    Och om detta är något som oroar dig extrem? Varför ringer du inte Gyn och berättar om din oro o får ett nytt ultraljud/ eventuell så behöver du ju hjälp med att utreda varför mensen är utebliven?

    Varför gå o oroa sig om du kan ta reda på svar?
  • Sun 21 Jun 2020 21:01
    #8
    annmk skrev 2020-06-21 20:47:20 följande:

    Tack för svar förresten. Oavsett utfall är jag oerhört tacksam att det finns ett forum som detta att ventilera sig genom 


    Vad bra att du har en tid.

    Önskar dig all lycka till, uppdatera oss gärna om du vill :)
  • Wed 24 Jun 2020 05:45
    #18
    annmk skrev 2020-06-23 23:19:16 följande:

    Jo jag nämnde det. Hon sa att man kan sätta igång ägglossningen med någon medicin men att de inte brukar göra det förrän efter sex månaders utebliven mens. Hon såg att jag hade någon blåsa på äggstocken men det förvånar mig att hon inte sa något om det. Tänkte ju direkt eventuell pcos. Tycker mig faktiskt ha ökad behåring jämfört med många andra tjejer.

    Men det återstår väl att se vad som händer nu då. Hon sa att det kan vara så att min mens är på gång. Det låter väl lovande isåfall. Men hade jag inte gått dit idag hade jag definitivt trott att jag var gravid. Min mage putar ut och är svullen och har fortfarande de där känslorna av simmande/sprattlande rörelser eller små kickar. Lite oglamoröst men kan ju möjligtvis ha en förstoppning eller nåt????

    Ska försöka stressa ner och ta hand om mig, eventuellt kolla efter nytt jobb/börja plugga då jag inte trivs där och stressen är väldigt hög.


    Men nu har du varit hos en läkare ändå! Och det är klippt omöjligt att missa en sådan långt gången graviditet som var din oro :)

    Vid pco har du inte bara en äggblåsa o äggstockarna utan mängder med små blåsor, ser ut som pärlband i äggstocken, om du googlar finns massor bilder o så på nätet.

    Och äggstocken producerar inga äggblåsor om du skulle vara gravid så du kan nu känna dig lugn påsen fronten

    Att tycka man känner sparkar/rörelser i magen och magen har svullnat tycker jag absolut låter som det har med dina tarmar att göra så det kanske du ska kolla upp på vårdcentralen?
  • Sat 27 Jun 2020 22:46
    #22
    +1
    annmk skrev 2020-06-27 20:02:36 följande:

    Och även om det inte är en graviditet så är det fortfarande något som känns tokigt. Glömde nämna det obehagliga illamåendet ???? jag ska verkligen ta tag i att kolla upp det här


    Ja alltså gravid är du ju inte det är omöjligt för läkaren att ha missat en så stor bebis i vecka 20 så det kan du ju stryka,

    Men jag tycker absolut du bör söka för en utredning varför du har fått symtom du inte känner igen o mensen är borta absolut, som du säger att du har en känsla att något är udda.
  • Sun 2 Aug 2020 07:50
    #29
    annmk skrev 2020-08-01 17:15:52 följande:

    Hej igen hörrni, jag har ett problem.

    Jag fick en mensliknande blödning ca 11 dagar efter att jag varit på ul på Gyn och hon sett vad hon trodde var en mogen äggblåsa (ägglossning). Jag försökte då gå vidare och släppa det hela, tänka att det var mens. Nu har jag dock ett problem. Läkaren jag var hos och gjorde ul var väldigt stressad och skyndade sig igenom undersökningen.

    Är rädd att hon enbart för att jag sa att jag testat negativt på grav.test inte var så noggrann och kan ha missat ev. Graviditet. Har gått till henne innan för annan problematik och hon har varit väldigt vag i sina förklaringar, verkar mest prata för sig själv och inte ge mig nån ordentlig sammanfattning, om man frågar henne något så hinner hon avbryta innan man pratar klart.

    För saken är den att jag på flera ställen (även här på fl) har läst eller hört talas om kvinnor som testat negativt genom hela sin graviditet. Och då misstagit sig att de inte varit gravida.

    Jag känner: daglig halsbränna, pulseringar eller ryckningar inifrån magen (kan ibland kännas som ett ordentligt fladder, ibland bara diffusa rörelser, ibland som en hårdare puff, oftast under naveln men även uppåt), trötthet och en rygg som börjar värka allt mer. Min mage putar och är utspänd så gott som hela dygnet, men är såklart lite större när jag ätit.

    Nyligen gått till läkare och tagit alla möjliga prover, även svföringsprov och de visade inga tecken på inflammation i tarmen eller liknande.

    Jag har fått konstiga känslor från underlivet. Bland annat hade jag en hel dag känning av att det liksom sträckte och drog och när jag tränade en dag kändes det som att hela underlivet buktade nedåt och var extra ?skört?, när jag skulle göra min uppvärmning med hopp åt sidan så smärtade det till jättemycket som att jag sträckte mig från ljumsken och nedåt. Detta är något som kommit de senaste två veckorna. . Även ständigt kissnödig och har börjat vakna på morgonen för att kissa. Ömmande, stickande bröst och en konstig sträckande/svidande känsla över magen på båda sidor

    Redan efter gynekologbesöket så ville jag gå tillbaks och begära en förklaring eller iallafall mer utförlig kommentar kring det som syntes på vul. Gjorde dock inte det då det kändes för skämmigt att verka som om jag misstrodde henne.

    Har gått nu i flera veckor och väntat på tid hos en privatklinik nära där jag bor. De är dock väldigt dyra, 1000 kr besöket och har heller inte så mycket recensioner online osv. Min gynmottagning öppnar inte förrän om nån vecka och då lär jag inte få tid direkt heller. Plus att jag lär få samma läkare igen då det är en liten mottagning med knappa resurser.

    Vad tycker ni man kan göra? Ringa jourmottsgningen och be om ett utlåtande, vul?

    Har förstått det som att de inte tar emot en om man inte har skarpa magsmärtor.

    Men jag mår verkligen konstigt och känns som ingen tror mig för mina symtom? Frågade den läkaren jag var till om man kunde ha ryckningar, puffar/ pulseringsr i magtrakten trots ej gravid. Han menade på att han inte känt till något liknande

    Blir tokig på att gå och vänta. Kan tänka mig att lägga ut 1000 spänn, även om det är dyrt för att få ett tidigt svar på det här. Dock vill jag ju att den personen då ska vara pålitlig och att jag ska kunna känna mig lugn efter att jag varit där.

    Vad hade ni gjort i samma situation?


    Nej alltså, stressad läkare eller ej så är det klippt omöjligt att han eller hon skulle missa en graviditet som är så pass långt gången som du säger att du känner sparkar eller dylikt.

    Att du inte har något inflammation i tarmar o så är ju bra men det hela kan ju handla med kost? Psykiskt? Hormoner som är ur balans. Pco?

    Jag tror inte du är gravid det är typ omöjligt om det tagits både tester och ultraljud så du behöver släppa den tanken nu och kanske be om en utredning om vad det är som gör att du inte mår så bra?

    Om du inte känner förtroende för din tidigare läkare så boka privat det skulle jag göra, min upplevelse är att dom är med noggranna och duktigare privat

    Lycka till.
Svar på tråden I vilken vecka såg gynekolog första tecken på grav?