• Anonym (Rädd)

    Gravid men vill inte.

    Jag är gravid i vecka 10. För det mesta vill jag inte alls det här men det finns stunder då jag är förväntansfull också och ser fram emot det.

    Jag har en liten och jag älskar och njuter till fullo att få vara med bara henne och jag vill inte att hon ska behöva konkurrera med en till som kommer att kräva ännu mer av min uppmärksamhet då den är liten eller att hon ska känna sig utanför eller avundsjuk. Jag vill ge henne all min kärlek och uppmärksamhet.

    Men jag är fullkomligt livrädd för en abort. Så rädd att det känns som att det inte är ett alternativ.jag är rädd för hur det går till hur jag ska må under tiden och hir det ska kännas efteråt. Eftersom jag inte alltid känner att jag inte vill ha fler barn så kanske jag ångrar mig.

    Är det någon som fått barn trots att ni inte jublat över det när ni blev gravida och hur kändes det när barnet väl var född?

    Eller någon som gjort abort trots att ni var fullständigt skräckslagna över att göra det, hur kändes det?

  • Svar på tråden Gravid men vill inte.
  • Anonym (T)

    Jag var i samma sits. Hade t o m bokat in abort där runt v 10. Men jag grät hejdlöst och avbokade samma dag!

    Idag har jag en ettåring som jag älskar så högt och är så tacksam att jag behöll. Hennes storebror sa häromdagen ?du är min bästa vän lillasyster?, dom har så stor glädje av varandra!

  • Anonym (Rädd)
    Anonym (T) skrev 2020-06-21 22:16:37 följande:

    Jag var i samma sits. Hade t o m bokat in abort där runt v 10. Men jag grät hejdlöst och avbokade samma dag!

    Idag har jag en ettåring som jag älskar så högt och är så tacksam att jag behöll. Hennes storebror sa häromdagen ?du är min bästa vän lillasyster?, dom har så stor glädje av varandra!


    Tack för att du delade med dig <3
  • Crazzy

    Nu var graviditeten planerad och barnet(n) önskade från start, men jag känner ändå att det kan ge lite hjälp.

    När min första var 1 år och 8 månader blev han storebror till tvillingar. Jag har spenderat så mycket tid med dåligt samvete över all tid och uppmärksamhet som han har gått miste om, men det har börjat gå över mer och mer. Idag är han 3 och brorsorna 1.5, och han kramar dem dagligen och säger att han älskar dem och att han är glad att se dem. Varje dag så leker de med varandra, jagar, busar och bygger.

    Han har definitivt gått miste om odelad uppmärksamhet, men jag får känslan av att han är väldigt nöjd med livet som det är, med sina bröder.

    Hoppas att du kan fatta ett beslut som känns rätt för dig <3

  • Anonym (Jessica)

    Antar att graviditeten inte var planerad?

    Hur gammalt är ditt barn?

    Jag har 18 månader mellan mina barn, och det ångrar jag inte en sekund! De har så oerhört stor glädje av varandra, även om de såklart bråkar också.

    Jag har också erfarenhet av två oplanerade graviditeter, med olika utgångar.

    Den ena gången blev jag lämnad av min dåvarande sambo, i vecka 16, och jag hade väldigt svårt att glädjas åt graviditeten. Det var en väldigt tuff period, men när barnet väl var fött blev det mycket bättre, och först då kunde jag glädjas fullt ut.

    Den andra gången var jag i vecka 13 när jag fick reda på att min dåvarande hade en relation bakom min rygg. Jag fick panik, och genomförde en sen abort i vecka 14, trots att jag var helt livrädd. Trodde att det var det bästa, men jag mådde extremt dåligt efteråt, och gick ner mig i en depression. Ångrar det än idag, men försöker att inte tänka på det.

    Jag tror att om man väljer abort, så ska man vara helt säker på sitt val!

    Efter vad du har skrivit så tror jag att risken är stor att du kommer ångra dig om du gör abort nu.

    Mitt tips är att ta hjälp av kurator, det finns gratis på sjukhuset. Det är jättebra! Även om det är via abortmottagningen, så är kuratorn helt opartisk och kan hjälpa dig att få ordning på dina tankar!

  • Anonym (J)

    Jag var livrädd för att behöva göra en abort, men så blev jag gravid trots skydd. Jag fick göra en kirurgisk abort och det var rena drömaborten. Visst var det läskigt att vara sövd (jag är rädd att jag ska vakna mitt i) men personalen var jättefina och jag är väldigt nöjd.

  • Anonym (Rädd)

    Tack för era svar. Det kommer att vara 18mån mellan barnen om jag genomför detta.

    Jag pratade med en kurator frpn abortmottagningen direkt jag plussade typ men det gav mig tyvärr ingenting. Får man själv välja en kirurgisk abort eller är det bara vid speciella fall?

  • Anonym (J)
    Anonym (Rädd) skrev 2020-06-22 01:01:16 följande:

    Tack för era svar. Det kommer att vara 18mån mellan barnen om jag genomför detta.

    Jag pratade med en kurator frpn abortmottagningen direkt jag plussade typ men det gav mig tyvärr ingenting. Får man själv välja en kirurgisk abort eller är det bara vid speciella fall?


    Läkaren innan sa bara "- Känner du så, så gör vi så." Sen är det nog samma sak här som när en del kvinnor ber om kejsarsnitt, det kostar för mycket pengar så det är bara att tiga och lida. Jag kanske bara hade tur.
  • Anonym (Jessica)

    Man får välja mellan medicinsk och kirurgisk abort fram till vecka 12.

    Efter det är det medicinsk abort som gäller.

Svar på tråden Gravid men vill inte.