• Asshhh

    Ingen biopsi på knölar i bröstet

    I februari upptäckte jag två knölar i mitt ena bröst. I april sökte jag för dessa och fick remiss till mammografin. Väl där gjordes mammografi, ultraljud och en kirurg kände snabbt på bröstet. Samtliga inblandade var överens om att det troligtvis var bröstkörtlar.

    Nu har det gått två månader och jag tycker knölarna känns ngt större och framförallt mkt hårdare än tidigare. Kan man ändå känna sig lugn när man fått den undersökning som jag fick? Eller skulle det gjorts biopsi? Brukar svullna bröstkörtlar gå tillbaka el är det ett konstant tillstånd?

    Någon som varit med om liknande?

  • Svar på tråden Ingen biopsi på knölar i bröstet
  • Mortiscia80

    Du ska undersöka brösten vid mens, under andra tider av cykeln kan de skifta i storlek och man oroar sig i onödan.

  • pepsimax

    Jag hade sådana knölar, men fick komma till biopsi efter mammografin. Mina är alltid hårda också, och har blivit lite större. Det är bröstkörtlar tror jag, samma som jag också får mjölkstockning i när jag ammar för övrigt, vet inte om det har ett samband. Har inte ammat på 10 år nu.

    Jag tror att de ser skillnad, men tycker du ska höra av dig igen om du är orolig. Har bröstcancer hos tre kvinnor i min nära släkt, och vet att det kan gå fort. Med det sagt, troligtvis är det ingen fara, men bra att vara säker.

Svar på tråden Ingen biopsi på knölar i bröstet