• Patton

    Nekad soc, hur överleva?

    Har inte lyckats hitta jobb och länge betalat av gamla skulder. Nu är pengarna helt slut och denna månad kommer jag inte bli beviljad försörjningsstöd eftersom de 8 000 jag fick i maj väntas räcka till slutet av sommaren (i själva verket går mer hälften av dem till inkasso för saker jag drog på mig för ett par år sen). Vad kan jag göra för att överleva? Finns det nåt ställe man kan gå till där de serverar gratis lunch/middag? Har tyvärr inga nära vänner.

  • Svar på tråden Nekad soc, hur överleva?
  • Anonym (Ninni)

    Gå till socialkontoret. Gör en akut ansökan avseende mat och hävda nöd. Ta med aktuellt kontoutdrag för samtliga bankkonton som styrker att du inte har några pengar. Du kan ev bli beviljad pengar eller t ex matlådor att hämta på specifik restaurang/äldreboende.

  • Anonym (Ninni)

    Och så överklagar du beslutet. Riksnorm för ensam vuxen person =4 160 kr. Hur kan då 8 000 kr räcka i fyra månader (räknar maj, juni, juli, augusti)?

  • Anonym (Hur?)

    Hur räknar soc om de menar att 8000 kr ska räcka från maj fram till slutet av månaden?

    Har du haft andra inkomster?

    Existensminimum är väl tretusen nånting dvs det är vad du ska ha kvar när hyra, el, läkarvård, mediciner, internet mm är betalt. Har du mindre kvar ska du ha rätt till socialbidrag för att täcka upp.

  • Patton

    Har ingen hyra i juni-juli så de 8 000 (csn) plus enstaka swishsummor väntas räcka över sommaren. De tar ju inte hänsyn till huruvida man har massa skulder

  • Anonym (Ninni)
    Patton skrev 2020-06-23 16:27:41 följande:

    Har ingen hyra i juni-juli så de 8 000 (csn) plus enstaka swishsummor väntas räcka över sommaren. De tar ju inte hänsyn till huruvida man har massa skulder


    Fast då har de ju räknat tokigt. CSN ska endast räknas med under de veckorna du faktiskt studerar; det ska inte kunna uppstå något överskott från CSN som du ska spara. Har du haft försörjningsstöd tidigare?
  • Anonym (Ida)

    Är du student på heltid och lever på CSN? Och nu i sommar har du inte fått något sommarjobb så du har ingen inkomst? Du sökte socialbidrag men de anser att den inkomst du haft borde räcka hela sommaren men det gör den inte pga skulder?

  • Anonym (Nero)

    Är deras tanke att de 8000 kronorna ska täcka mat, el etc under juni och juli? Det låter i så fall rimligt.

    Vad jag har förstått det som betalas försörjningsstöd generellt inte ut för att folk ska kunna betala sina skulder med det (förmodligen för att det skulle innebära att vi andra då får betala dina skulder).

    Du kan alltid överklaga deras beslut.

    Du kan också be dem du är skyldig pengar att slippa betala under de här två månaderna.

  • Patton

    Precis, det ska täcka juni och juli, och det känns rimligt. Så jag behöver lösa situationen på något annat sätt.

  • Patton

    Precis, det ska täcka juni och juli, och det känns rimligt. Så jag behöver lösa situationen på något annat sätt.

Svar på tråden Nekad soc, hur överleva?