• Cicek

    Förstöppning/Laktulos

    Hej

    Kan nån hjälpa mig här kanske.

    Min lilla son på 5 veckor har fått förstöppning.

    När han föddes då fick vi semper på bb då han behövde extra näring efter hemkomsten ammar jag nästan helltid och har använd semper tetra en gång om dagen. Sedsn byte till Nan organic och vaxlade mellan semper och nan.

    Någon gång har snvänd pulver semper då fick jsg panik han skrek i timmar och kräktes vi åkte till akuten och han fick nån spruta i rumpan då kom det ut så mycket bajs på ksnske 5 minuter. Dem så att vi skulle åka hem och avvakta. Han mådde super sov så fint men nästa morgon samma sak jag åkte direkt in dem gjorde alla möjliga tester men det var ingen fel på honom. Så dem skrev ut laktulos 1 ml varje morgon och vid behöv öka till 5.

    Nu till mina frågor.

    Ska msn ge laktulos med pipetten eller blsnda i mjölken?

    Ä set en gångs effekt på den?

    Han baisade rejält första gången men nu det mest diarré.

    Jag har gett honom 3,5 ml så länge..för att efter 1 ml var det ingen skyllnad...ger jag för mycket? Bör jag minsks det? Mitt hjärta krossat när jag ser honom lida så här.

    Han kräks inte så mycket längre och allmänt mår liksom bättre men så fort hsn ska bajsa gråter han hjärtskärande.

    Ä det någon som har erfarenhet om förstoppning och laktulos hos såna små barn?

    Tack för alla tips och svar.

  • Svar på tråden Förstöppning/Laktulos
  • Cicek

    #anonym2005

    Tack för tydlig svar.

    Ska prova inte ge nåt nu får se vad händer.

    Men jsg kollade idag överallt och har inte hittat nan sensitive färdig blandad:( finns den bara i pulver eller?

    Jag ä rädd för pulver nu..,

  • Cicek

    Jag vill helst gärna göra det ...men han ä född för liten...måste få extra näring...till han ä 3 månader.

    Inte prematur eller så ..bara liten 2.7 kg...

    Samt att jag har värsta diskbråck eller ischias vad ä det nu man kallar det...det också gör att jag kan inte sitta eller ligga bara står...eller ligger på golvet med ben på en stol...det gör att när jag väl försöker amma så många gånger om dan tror han bli iriterad då som sagt jag kan inte ena sitta..då pumpar jag och ge bröstmjölk staende...ska till läk denna vecka kanske får hjälp med det.

  • Cicek

    #Solblomma30

    Okej jag tänkte jag ska inte experimentera för mycket...ä rädd i övrigt för pulver ersättning..Då var det sempers pulver som satt igång allt det onda..idag fortsätter jag med amning och nan pro 1 tetra..han mår liksom bättre men ä fotförande bajsar löst..kanske ska jag ge bara 1 ml ? Varje dag...vad tror ni?

    Tack

  • Cicek

    Hej

    Nej jag sitter inte och ger vatten till mitt barn.

    Här frågade jag mammor som har erfarenhet (jag har ingen det mitt första barn) sedan själv klart sorterar man info och tar råd med sjukvård.

    MEN på tal om sjukvård i Sth.

    1. Nekades jag kejsarsnitt

    2. Igångsättning skulle ske då var det syrebrist på ultraljud,ja först okej vi gör det dagen efter nej men det fullt här du får vänta en vecka till kanske det börjar av sig själv(

    resultat-min kropp är förstörd,jag måste opereras igen inom 3 månader och barnets hjärta var på väg och stanna 4 gånger under förlösning) Det fruktansvärt att nu efter det jag kan inte ens funktionera normallt tack o löv min man jobbar hemifrån annars skulle jag dö av sorgen då jag kan inte ens röra mig ordentligt för att bära eller amma lillen.

    Men nej vad synd ..ja vi läste din journal och att du var aurora patient men tyvärr det ingen som kunde förutse..för det ä ju bäst för mamma och barn vaginal förlösning det vet Dem bäst.

    3. Ja det klart jag har sjuksköterska men då tycker hon att allt ä normalt,det överskott kräkningar,ja han ä kanske trött ,ja det brukar vara så,bla,bla,bla..men tycker mamma att det känns inte bra eller hsn gråter konstigt det väl och vända sig till barnakuten.

    Så familjeliv känns ungefär samma som BVC sjuksköterska man bolar tankar och idéer och till slut åker man till barnakuten så som vi gjorde då BVC tänkte väl inte på förstöppning.

    Men ni som ä sjuksköterska kunde ni svara på min egentliga fråga hur hittar man rätt med laktulos? Min sjuksköterska så att msn provar sig fram (känns väldigt jobbigt och utsatta 5 veckors barn på ,,prova sig fram,, men sedan så ju hon igen att känns gråten annorlunda så det bara åka igen till akuten.

    DET Ä JU DET JAG INTE VET ÄNNU NÄR Ä DET ANNORLUNDA??? Gråt ä gråt visst fattade jag att så kan inte det vara och åkte in men jag menar så mycket hjälp får man ja.

    Just det kontroll hos läkaren var också redan kolla,reflexer,höften,lyssna på lumgor och hjärta ,och svaret var ,,han ä jätte fin,,

    Nej mitt barn var inte överburen 40+5 startade förlösning.

    Men han fick värsta förlösning som bara kunde finnas och mattades redan första dag med ersättning.

    Och ja jag försöker och sluta hellt med ersättning men han har svart och gå upp i vikt!

    Därför frågar jag här andra mammor vad har dem för erfarenhet,vart har dem vänd sig och hur var det för dem.

Svar på tråden Förstöppning/Laktulos