• Anonym (Älskar hundar)

    Min pojkväns hund kan tydligen inte sova på golvet...

    Först och främst; jag älskar hundar! I synnerhet min pojkväns hund, som är en helt fantastisk hund på alla vis. Lugn, avslappnad, gosig, lyssnar bra, osv. Den perfekta hunden helt enkelt!

    Dock har jag ett problem med den, eller egentligen med min pojkväns attityd. Han ska nämligen ha hunden liggandes i sängen och jag tycker att det är SÅ äckligt! Det är hundhår överallt, för att inte tala om grus och små grässtrån, barr och ja, allt vad en hund kan få med sig in i pälsen och tassarna. Dessutom luktar han verkligen HUND! Jag har köpt ett schampo som jag behandlat honom med några ggr men det hjälper inte. Han luktar fortfarande väldigt mycket hund (mer än någon annan hund jag träffat).

    Min pojkvän säger att hans hund är så van att sova i sängen, att han absolut inte kan bli förvisad till golvet (alltså han har en bädd där, men den ligger han bara i under dagarna om han blir trött).

    Min son kommer och sover hos oss ibland, i sängen och det blir SÅ varmt med två vuxna, ett barn och så denna kokheta pälsiga hund!

    Min pojkvän jämför att hunden sover i sängen, med att min son (som snart fyller tre år) sover i sängen med oss någon gång ibland. Han säger att hans hund är till honom som min son är till mig.

    Kan någon ge mig något bra tips på hur jag ska få min pojkvän att förstå att en hund är en hund - och hundar kan sova själva en meter ifrån sängen i en bädd på golvet. Hunden får liksom inga psykiska men av det. Skulle önska att det fanns någon studie som sa att hundars kroppar sover bäst på ett hårt kallt golv eller i egen bädd utan trängsel. Har googlat ämnet men inte hittat något om det.

    Någon som vet om det finns?

  • Svar på tråden Min pojkväns hund kan tydligen inte sova på golvet...
  • CitronTulo

    För det första, om hunden luktar väldigt illa så kan den vara sjuk! Kan din kille tänka sig att kolla upp det samt borsta och hålla hunden ren så att det inte blir så äckligt i sängen om den sover där?
    Sedan tänker jag att det ÄR svårt att få en hund att inte sova i sängen om den är van vid det sedan innan! Skulle nog vara väldigt svårt om den helt plötsligt skulle bli förvisad till golvet i samma rum som ni ligger i. Kanske skulle behöva bli utstängd från sovrummet helt och hållet om det skulle funka?
    Dessutom så gillar nog din kille att ha hunden i sängen och är nog inte så motiverad att ändra på det.
    Vad jag förstår så fanns hunden i hans liv innan dig? Då får du kanske finna dig i att acceptera att du är tillsammans med en hundmänniska nu..

  • Anonym (Svar på tal)

    Hans hund, hans hem, hans val. Passar det inte får du stanna hemma.

  • Anonym (...)

    Han tycker nog det är lika drygt med din unge i sängen som du tycker det är att ha hans hund där. Tar själv en hund över en unge i sängen alla dagar i veckan. Hade aldrig förvisat min hund från den tryggaste sovplats hon har, gillar min partner inte det så kan han sova någon annanstans.

  • Anonym (Älskar hundar)

    Jag var kanske lite otydlig.

    Jag bor, sedan ungefär 7 månader, i min pojkväns hyresrätt. Jag betalar dock hälften av allt, har ersatt hans gamla soffa som han inte ville ha mot min soffgrupp, hans lilla tv mot min enorma, hans köksbord mot mitt, osv. Så det är vårt gemensamma hem och så ser vi båda på det.

    Menar ni att hunden kan ha en sjukdom om den luktar mycket hund? :,( Jag googlade men jag hittade inget om det. Kan ni länka?

  • Anonym (Älskar hundar)
    Anonym (...) skrev 2020-06-24 09:36:40 följande:

    Han tycker nog det är lika drygt med din unge i sängen som du tycker det är att ha hans hund där. Tar själv en hund över en unge i sängen alla dagar i veckan. Hade aldrig förvisat min hund från den tryggaste sovplats hon har, gillar min partner inte det så kan han sova någon annanstans.


    Nu har ju vi en fin och kärleksfull relation, så vi förvisar inte varandra eller vårt barn (ja, min son som min pojkvän kommer att adoptera) någon annanstans.
  • Anonym (...)
    Anonym (Älskar hundar) skrev 2020-06-24 09:38:21 följande:
    Nu har ju vi en fin och kärleksfull relation, så vi förvisar inte varandra eller vårt barn (ja, min son som min pojkvän kommer att adoptera) någon annanstans.
    Låter härligt! Hunden hade säkert älskat att ingå i den där fina och kärleksfulla relationen där ingen blir förvisad. 
  • Anonym (Älskar hundar)
    Anonym (...) skrev 2020-06-24 09:57:00 följande:

    Låter härligt! Hunden hade säkert älskat att ingå i den där fina och kärleksfulla relationen där ingen blir förvisad. 


    Åh, det gör han! Men när han hårar, grusar ner och ständigt bär på fästingar, så är han inte så mysig att ha i sängen.

    Jag sa inget om detta innan sommaren drog igång. Men just nu är det så varmt och så smutsigt efter att han varit ute betydligt mer än i vintras.

    Du verkar vara en bitter stackare. Du kanske borde tala med någon.

    Ha en fin dag. Hejdå!
  • Anonym (L)

    Tycker också att det är riktigt äckligt med hundar i sängen. Blä, hundhår överallt och allt vad de nu drar med sig in.

    Problemet är väl att hunden är van vid detta och din pojkvän verkar inte vilja ändra på det, så det kan bli svårt. Antingen så får väl hota med att du kommer att sova någon annanstans om det inte blir ändring på detta, eller så accepterar du det eller så gör du slut. Som jag ser det så är det de valen du har.

    Det är inte bara din pojkväns hem, det är också ditt hem och då ska han även lyssna på vad du har att säga.

Svar på tråden Min pojkväns hund kan tydligen inte sova på golvet...