• Wed 24 Jun 2020 20:22
    575 visningar
    4 svar
    4
    575

    Corona - Dödsfall dåligt mått på om strategin var rätt

    Detta kommer bli ett försök att beskriva "pre-hoc" och "post-hoc". Jag gjorde ett försök i en tidigare tråd ingen någonsin svarade på.

    Om ett beslut är rätt betyder inte att det för den sakens skull att det ger det lägsta antalet dödsfall.
    Det betyder inte att det finns en bästa strategi som man bör följa i framtiden som verkligen gett minsta antalet dödsfall.

    Beslut tas baserat på tillgänglig information. Tillgänglig information är oftast inte fullständig.
    Beslutet tas med hänsyn till vad man för tillfället "vet" är bäst, dvs tidigare utfall av de situationer som sett likadana ut.

    Så beslut för Covid-19 togs med vanlig influensa, MERS och SARS som bas och säkert mer än det, jag kan inte smittskydd.
    Så beslutet blir baserat på "I medel, vad vore bästa 'action' just nu", typiskt Bayseansk beslutsteori.

    Om det beslutet då inte leder till bästa utfall, betyder inte att det var ett fel beslut. Det kan vara så att nästa gång man står i samma läge bör man ta samma beslut och den gången blir det minst antal dödsfall.

    Detta betyder inte att man inte kan ändra väg när "kartan" ändras, men utan ny relevant information kommer man då oftast till samma slutsats om inte något "stort" har ändrats.

    ---


    Nästa gång vi står inför hur hantera denna smitta, då kommer denna pandemi vägas in redan i första beslutsteget, men för att ändra väg idag har vi antagligen inte klar data för att vägas in, vetenskapligt. Denna "invägning" kommer då istället baseras på känslor och tyckande.

    ---


    (detta är oavsett min inställning och UNHCRs att recessionen kommer skörda betydligt fler liv än pandemin)


    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Svar på tråden Corona - Dödsfall dåligt mått på om strategin var rätt
  • Wed 24 Jun 2020 20:24
    #1

    Min andra tråd skriven i slutet av mars: http://gamla.familjeliv.se/Forum-26-175/m80308633.html


    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Wed 24 Jun 2020 20:57
    #2

    Jag håller helt med dig. Jag ser flera brister med vår strategi som, med facit i hand, kunde ha undvikits om man då vetat vad man nu vet, men jag tycker ändå att vi gjort rätt val i Sverige hittills.

    Ja, vi har just nu fler dödsfall än våra närmsta grannar, men samtidigt klarat oss bättre än vissa länder med "hårdare" strategi. Samtidigt är det inte sant, som vissa hävdar, att Sverige "inte gjort någonting". Är det någon som kommer ihåg hur gator, köpcenter, flygplatser mm såg ut veckorna efter att utbrottet börjat? Knappt några människor någonstans. Vi höll avstånd och tvättade händer så väl att influensan och kräksjukan "försvann".

    Därefter har många successivt glömt bort dessa regler och trängseln på många håll liknar nästan pre-covid. Trots det fortsätter antal IVA-vårdade och inlagda patienter att minska. På vissa håll blossar smitthärdar upp, men totalt sett verkar viruset inte spridas mindre för att vi umgås mer (vad midsommar (och kommande semesteraktiviteter) förde med sig  återstår att se).

    Man kan påstå att vi inte fått stopp på detta tillräckligt fort, men jag tror att det mer handlar om hur stor smitta vi fick innan vi insåg det, och hur samhället är uppbyggt sedan långa tider, tex kring äldreboenden och hemsjukvård. Det kunde vi inte ändra snabbt.

    Det är inte självklart att Sverige skulle vara bäst i världen på att lösa denna pandemi när vi är totalt ovana vid liknande katastrofer, bara för att vi tycker att Sverige borde vara ett vettigt land. Jag tror alla gjort så gott de kunnat utifrån den information som funnits.

  • Gameof­throne­s
    Wed 24 Jun 2020 21:15
    #3

    Jag skrev tidigare i en liknade tråd att Sverige borde ha stängt ner / spärrat av gränserna.

    Men det är tragiskt att dödsfall har förekommit.

    Lite utav detta har vi haft bra ändå, vi har haft en frihet under ansvar.

    Har lite svårt att det blir andra våg som Kina och Tyskland har just nu. Dem skulle inte ha stängt ner allt. Haft lite öppet iallafall. Under ansvar.

    Nästa corona, är vi mer immuna och mindre dödsfall.(hoppas inte på mer sånt virus)

    Missförstå mig rätt.

  • Gameof­throne­s
    Wed 24 Jun 2020 21:15
    #4

    Jag skrev tidigare i en liknade tråd att Sverige borde ha stängt ner / spärrat av gränserna.

    Men det är tragiskt att dödsfall har förekommit.

    Lite utav detta har vi haft bra ändå, vi har haft en frihet under ansvar.

    Har lite svårt att det blir andra våg som Kina och Tyskland har just nu. Dem skulle inte ha stängt ner allt. Haft lite öppet iallafall. Under ansvar.

    Nästa corona, är vi mer immuna och mindre dödsfall.(hoppas inte på mer sånt virus)

    Missförstå mig rätt.

Svar på tråden Corona - Dödsfall dåligt mått på om strategin var rätt