• SweetbutPsycho

    Skulle ni ta upp detta med er chef eller låta det vara?

    Jag studerar för nuvarande socionomprogrammet och påbörjar sista terminen till hösten. Jag har ett sommarvikariat inom socialtjänsten. Jag har flera tidigare anställningar inom socialtjänsten samt har gjort en termins praktik. På grund av detta sade chefen att jag fick den högsta lönen av sommarvikarierna. En vän som funderade på att söka en fast tjänst i samma kommun begärde ut en lönelista inför intervju, och genom detta kunde jag se att jag fått klart minst av sommarvikarierna. En annan sommarvikarie som precis påbörjat utbildningen och saknar tidigare erfarenhet inom området, fick alltså mer lön när chefen på intervjun sade till mig att inte berätta för någon vilken lön jag fick för att den skulle vara bättre än de andras. Jag känner mig helt enkelt lite lurad, och det känns väl sådär att jobba för en chef som ljuger om såna saker. Jag hade andra vikariat att välja på men valde att vara i den här kommunen för att jag fick ett trevligt intryck, men nu känns det bara uselt.

    Skulle ni ta upp det med chefen och ifrågasätta eller strunta i det eftersom det bara är ett sommarvikariat?

  • Svar på tråden Skulle ni ta upp detta med er chef eller låta det vara?
  • Anonym (Anonym)
    SweetbutPsycho skrev 2020-06-24 20:52:39 följande:

    Skulle ni ta upp det med chefen och ifrågasätta eller strunta i det eftersom det bara är ett sommarvikariat?


    Det beror på, vad tror du att du kommer att få ut av det? I bästa fall någon slags ursäkt men mer troligt en bortförklaring eller undanflykt, eller att siffrorna inte stämmer på något vis. Bättre lön kan du iaf glömma.

    Om du inte tänkt jobba där någonsin mer så visst, gnäll och var besvärlig. Har du tänkt söka jobb där i framtiden så håll tyst. Det är fult gjort men det finns inget du kan göra åt det ändå.
  • Anonym (Wertty)

    Ring facket. Har de gett dig för lite lön så ha med dem och begär ett möte.

  • Gameofthrones