• SweetbutPsycho

    Skulle ni ta upp detta med er chef eller låta det vara?

    Jag studerar för nuvarande socionomprogrammet och påbörjar sista terminen till hösten. Jag har ett sommarvikariat inom socialtjänsten. Jag har flera tidigare anställningar inom socialtjänsten samt har gjort en termins praktik. På grund av detta sade chefen att jag fick den högsta lönen av sommarvikarierna. En vän som funderade på att söka en fast tjänst i samma kommun begärde ut en lönelista inför intervju, och genom detta kunde jag se att jag fått klart minst av sommarvikarierna. En annan sommarvikarie som precis påbörjat utbildningen och saknar tidigare erfarenhet inom området, fick alltså mer lön när chefen på intervjun sade till mig att inte berätta för någon vilken lön jag fick för att den skulle vara bättre än de andras. Jag känner mig helt enkelt lite lurad, och det känns väl sådär att jobba för en chef som ljuger om såna saker. Jag hade andra vikariat att välja på men valde att vara i den här kommunen för att jag fick ett trevligt intryck, men nu känns det bara uselt.

    Skulle ni ta upp det med chefen och ifrågasätta eller strunta i det eftersom det bara är ett sommarvikariat?

  • Svar på tråden Skulle ni ta upp detta med er chef eller låta det vara?
  • Anonym (Anonym)
    SweetbutPsycho skrev 2020-06-24 20:52:39 följande:

    Skulle ni ta upp det med chefen och ifrågasätta eller strunta i det eftersom det bara är ett sommarvikariat?


    Det beror på, vad tror du att du kommer att få ut av det? I bästa fall någon slags ursäkt men mer troligt en bortförklaring eller undanflykt, eller att siffrorna inte stämmer på något vis. Bättre lön kan du iaf glömma.

    Om du inte tänkt jobba där någonsin mer så visst, gnäll och var besvärlig. Har du tänkt söka jobb där i framtiden så håll tyst. Det är fult gjort men det finns inget du kan göra åt det ändå.
  • Anonym (Wertty)

    Ring facket. Har de gett dig för lite lön så ha med dem och begär ett möte.

  • Gameofthrones

    Jag fick högre lön än endel också. Det var en kollega som gick reda på det och såg min lön och det i frågesattes på en gång med chefen. Hade inte heller nån utbildning men en lång erfarenhet med människor, jobba med människor, kunder, klienter mm. Hade rätt hög lön.

    Min kollega fick vara ett svar det ska du fullständigt skita i oxh det gick runt till mina kollegor. Men det gjorde inget eftersom jag vet vad jag står och mina kollegor var snälla mot mig.

    Det där måste du känna efter själv. Vad vet du om dem? Har dem haft en erfarenhet med människor innan? Alla har olika löner,

  • Anonym (x)
    Anonym (Wertty) skrev 2020-06-24 21:03:06 följande:

    Ring facket. Har de gett dig för lite lön så ha med dem och begär ett möte.


    TS kommer få svårt att söka jobb där i framtiden om h*n gör det. Även på andra arbetsplatser också i närheten för chefer pratar ju...

    Jag hade inte sagt någonting. 

    Begär löneutdrag (det är offentliga uppgifter) och prata med facket innan du skriver på för fast tjänst sen i framtiden istället.
  • Anonym (Ellen)

    Löner inom kommun är offentliga uppgifter så jag råder dig också att kolla upp det om du söker fasta tjänster framöver. Så får du ett hum om hur din hemkommun och kranskommunerna ligger lönemässigt.
    Jag hade frontat chefen med lögnen. Man är inte särskilt smart som chef om man jobbar i en kommun och ljuger om löner, det är rätt puckat faktiskt. Och bara flagga för att du vet precis hur de andra ligger till och att du inte uppskattar att bli förd bakom ljuset. Kanske lär hen sig något till nästa gång?
    Så om du inte har något att vinna på att ligga bra till, det är ju ändå bara ett sommarvikariat, så ta upp det! Du har inget att förlora.

  • Anonym (Emma)

    Är lönen reglerad i kollektivavtal och du är medlem i facket så kan du ha rätt till den löneskillnad retroaktivt. Finns det inget kollektivavtal så gäller personligt avtal. Finns det kollektivavtal men du inte är medlem i facket så kan du driva ärendet privat, men kanske inte värt allt krångel. Skulle du förlora så får du ju stå för rättegångskostnaderna. Är du med i facket så är det dem som står för det.

  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Emma) skrev 2020-06-24 22:08:07 följande:

    Är lönen reglerad i kollektivavtal och du är medlem i facket så kan du ha rätt till den löneskillnad retroaktivt. Finns det inget kollektivavtal så gäller personligt avtal. Finns det kollektivavtal men du inte är medlem i facket så kan du driva ärendet privat, men kanske inte värt allt krångel. Skulle du förlora så får du ju stå för rättegångskostnaderna. Är du med i facket så är det dem som står för det.


    Kollektivavtal för kommun har inga fasta skrivningar om löner för just socionomer. Det finns andra befattningar inom kommunals avtalsområde som har det, men inte den typ av tjänst som TS har. Utan där gäller individuell lönesättning.
    Facket kan dock ge riktlinjer för hur man bör ligga i lön. Och som sagt, att kolla runt med grannkommunerna skadar inte heller.
  • Anonym (socionom)

    Jag är socionom och jobbar som handläggare sedan flera år, har även jobbat som enhetschef så jag har många års erfarenhet. Vad har du fått för lön nu? Lättare att avgöra om du har en skälig lön för yrket när vi vet summan. Individuell lönesättning råder ju så chefen har ju inte gjort något fel med att ge er olika löner, det fula var väl att ljuga om det i så fall. De som fått högre lön kanske är bättre på att löneförhandla än vad du är.

  • Anonym (Bulten)

    Det beror lite på vad du har för relation till chefen. Har ni en god relation kan du mycket väl säga att du vet att du har lägre lön än många andra och att du blev ledsen när du insåg det.

    Självklart var det fult av chefen att ljuga. Däremot har du ju accepterat den här lönen och kanske var de andra sommarvikariena helt enkelt bättre på att löneförhandla. Om du i framtiden söker en fast tjänst i samma kommun får du ju en ny chans till en bra lön då.

  • Anonym (Chantelle)

    Om de andra anställdes efter dig så kanske chefen inte ljög? Oavsett vilket, vad tänker du att du ska få ut av att prata med chefen? Individuell lönesättning råder och ni var överens om lönen när du anställdes.

Svar på tråden Skulle ni ta upp detta med er chef eller låta det vara?