• Anonym (Mamman)

    Ska jag betala hans skulder?

    Vi hade gemensam vårdnad och han stod för barnomsorgsavgifter när barnet bodde mestadels hos honom. Det var mellan 2018-2019 då jag arbetade natt och vi inte fick plats på förskola med OB- tider. Barnet var hos mig alla helger och lov. Sedan började han missbruka alkohol och jag fick ensam vårdnad i februari 2020. Jag bytte arbete och fick bättre tider i mars samma år. Nu skrivs fakturan till mig då jag är den enda med fast inkomst. Dock har jag de senaste två månaderna fått märkliga fakturor. Exempel utebliven betalning i maj 2019, ränta, inkassokrav. Utebliven betalning oktober 2019. Plus ränta, inkassokrav. Påminnelse.

    Därefter kommer påminnelse 60 kr varje månad fram tills januari 2020. Sedan februari har det skötts fläckfritt. Men jag får ändå fakturor som avser hans betalningar.

    Jag ringde kommunen angående detta och de hävdar att jag måste betala om han saknar förmåga och de kan inte ändra fakturorna. Då vi hade gemensam vårdnad anser de att jag har betalningsansvar trots att jag inte utnyttjade barnomsorg alls för egen del under den perioden.

    Någon som vet om det stämmer? Jag har redan kontaktat en familjejurist. Väntar svar inom 30 dagar men betalningsfristen ligger tidigare än så.

    Om jag inte betalar riskerar vi att förlora barnomsorgsplatsen.

  • Svar på tråden Ska jag betala hans skulder?
  • Anonym (ja)

    Bra fråga, men eftersom du har fått det svaret, så antar jag att kommunen vet vad dom gör. 

  • Barbro45
    Anonym (Mamman) skrev 2020-06-26 14:53:36 följande:

    Vi hade gemensam vårdnad och han stod för barnomsorgsavgifter när barnet bodde mestadels hos honom. Det var mellan 2018-2019 då jag arbetade natt och vi inte fick plats på förskola med OB- tider. Barnet var hos mig alla helger och lov. Sedan började han missbruka alkohol och jag fick ensam vårdnad i februari 2020. Jag bytte arbete och fick bättre tider i mars samma år. Nu skrivs fakturan till mig då jag är den enda med fast inkomst. Dock har jag de senaste två månaderna fått märkliga fakturor. Exempel utebliven betalning i maj 2019, ränta, inkassokrav. Utebliven betalning oktober 2019. Plus ränta, inkassokrav. Påminnelse.

    Därefter kommer påminnelse 60 kr varje månad fram tills januari 2020. Sedan februari har det skötts fläckfritt. Men jag får ändå fakturor som avser hans betalningar.

    Jag ringde kommunen angående detta och de hävdar att jag måste betala om han saknar förmåga och de kan inte ändra fakturorna. Då vi hade gemensam vårdnad anser de att jag har betalningsansvar trots att jag inte utnyttjade barnomsorg alls för egen del under den perioden.

    Någon som vet om det stämmer? Jag har redan kontaktat en familjejurist. Väntar svar inom 30 dagar men betalningsfristen ligger tidigare än så.

    Om jag inte betalar riskerar vi att förlora barnomsorgsplatsen.


    Betala för att säkra platsen, nog viktigast i det här läget. Be om möjlighet till avbetalningsplan om det blir besvärligt för dig annars. Avvakta sedan vad di. jurist kommer fram till. Om det visar dig att ni två var solidariskt betalningsansvariga så har kommunen hanterat det korrekt. Det du då kan göra är att skicka en räkning till ditt ex. på det du betalat för hans räkning. Om han inte betalar så låter du kravet gå till inkasso.
  • Anonym (????)

    Jag förstår inte - fakturorna står på dig men det är han som ska betala? Eller delar ni på den? 

    Varför sköter inte du hela då, om han är så slarvig? Han får betala dig. 

  • Lönnsirap

    Börja inte betala hans skulder och räkningar innan du faktiskt vet vad som gäller.

    Att börja betala är ju att medge att du har ansvar för detta, vilket du ju inte har eftersom det var pappans barnomsorg.

    Se till att få information om vad som gäller på riktigt. Bestrid fakturor som ej gäller dig!

    Ta reda på när du riskerar att förlora platsen. Och se till att du får rådgivning INNAN detta datum.

  • Anonym (Bestrid)

    Börja med att bestrida fakturorna. Om du bestridit dom får dom ej skickas till inkasso. 

Svar på tråden Ska jag betala hans skulder?