• Anonym (Sysko­n)
    Fri 26 Jun 2020 20:17
    368 visningar
    19 svar
    19
    368

    Vårt barn kommer fyllt 5 när syskonet kommer..

    Någon som haft så stor åldersskillnad mellan sina barn? Hur upplevde ni det? Tack:)

  • Svar på tråden Vårt barn kommer fyllt 5 när syskonet kommer..
  • Anonym (7 år för mig)
    Fri 26 Jun 2020 20:27
    #1

    Sådan åldersskillnad önskade jag, men det var tyvärr inte möjligt på grund av egen ålder.

    Jag har sju år mellan mig och min bror. Vi var så klart inte lekkamrater, men vi har alltid umgåtts på olika vis. Först i lek och gos när jag var liten. Sen mer omhändertagande när jag var tonåring och så mer vuxet när jag var vuxen och han tonåring. Nu är vi båda vuxna och har en fin kontakt och hörs mycket.

  • Anonym (Maria­)
    Fri 26 Jun 2020 20:29
    #2

    Nu gäller det inte mina barn, men mitt syskon var 23 när jag föddes. Vad jag minns hade jag inga problem av det medan jag växte upp och inte nu som vuxen heller. Men för mig så fanns det då syskonbarn i min egen ålder istället som jag var mycket med. Så det kanske ändå blev som en "ersättning" för jämnåriga syskon. Men jag träffade dem inte varje dag ändå. Men tog ingen skada av att ha så äldre syskon.

  • Anonym (Mamma tyckte det var toppen­)
    Fri 26 Jun 2020 20:36
    #3

    Hej!

    Det är strax över 5 år mellan mig och min lillasyster. Mamma tyckte att det var toppen att bara ha ett barn som behövde hjälp med påklädning när vi skulle gå ut.

    Jag fixade att ta på mig overallen själv.

  • Anonym (eee)
    Fri 26 Jun 2020 20:39
    #4

    Det är väl väldigt vanligt med 4-5 år, så det kommer givetvis att gå bra. 

  • Anonym
    Fri 26 Jun 2020 20:40
    #5

    Jag har 18 år mellan mina barn. Inga problem alls.

  • Anonym (EmmA)
    Fri 26 Jun 2020 20:49
    #6
    Anonym (Syskon) skrev 2020-06-26 20:17:36 följande:

    Någon som haft så stor åldersskillnad mellan sina barn? Hur upplevde ni det? Tack:)


    Vadå stor ålderskillnad? Är väl fullkomligt normal ålderskillnad?
  • Anonym (Sniff­)
    Fri 26 Jun 2020 21:16
    #7

    Att eftersträva väldigt täta barn är nog ett ganska modernt påfund, sannolikt har det dykt upp i samband med SGI-skyddsreglerna. Vi är 4 syskon födda 1969, 1976, 1982 resp 1987. Vi har väldigt fina relationer allihop. Mina barn skiljer det 6 år på, toppen att slippa ha flera blöjbarn och flera barn som kräver ständig tillsyn samtidigt.

  • Fri 26 Jun 2020 21:39
    #8

    Jag har 6 år mellan min äldsta och andra barnet. Det var jättebra, stora var rätt självgående, förstod vad som var i magen och att jag behövde lite hjälp hemma när bebisen kom. Det är knappt 2,5 år mellan andra och tredje barnet och det funkade bra det med

  • Anonym (5)
    Fri 26 Jun 2020 21:45
    #9

    5 år mellan mig och min bror. Helt optimalt! Kan gärna vara några fler år emellan.

  • Anonym (My)
    Fri 26 Jun 2020 21:47
    #10

    Mina barn är8 och 6 år gamla och nu snart kommer deras syskon komma, blir stor mellanskillnad till bebisen och dom men hoppas det ska gå bra...har faktiskt lite ångest hur de ska gå att börja om med allt igen...

  • Anonym (5)
    Fri 26 Jun 2020 21:50
    #11
    Anonym (My) skrev 2020-06-26 21:47:47 följande:

    Mina barn är8 och 6 år gamla och nu snart kommer deras syskon komma, blir stor mellanskillnad till bebisen och dom men hoppas det ska gå bra...har faktiskt lite ångest hur de ska gå att börja om med allt igen...


    Haha, ja, fy! Värst för föräldrarna ju!
  • Anonym (S)
    Fri 26 Jun 2020 22:41
    #12

    Jag skulle älskat att ha 5 år mellan barnen, tyvärr blev det 18 år istället. Tycker det låter som ett vanligt mellanrum.

  • Anonym (Sysko­n) Trådstartaren
    Fri 26 Jun 2020 22:56
    #13

    Så många bra svar tack!:)

    Ni som haft liknande, lekte syskonen med varandra?

  • Anonym (L)
    Fri 26 Jun 2020 23:25
    #14

    5 år är inte så mycket. Tycker det är helt optimalt. Har 5 år mellan mina sista och storasyster fullkomligt älskar bebisen. Har även haft 6 år emellan och de leker jämt med varandra. De första är det 2 år emellan och det var mycket jobbigare och de umgås inte alls speciellt mycket.

  • Anonym (5 och 7)
    Sat 27 Jun 2020 07:00
    #15

    Jag har inte det mellan mina barn men däremot så är mina syskon 5 och 7 år äldre än vad jag är. Jag tycker att jag växt upp med en nära relation till båda mina syskon och haft jättekul med dem när jag var liten och det är bara två saker jag upplevt som tråkigt.

    * semesteraktiviteterna har alltid anpassats efter deras ålder. Så jag har inte riktigt kunnat vara med fullt ut pga det och sedan när jag varit gammal/lång nog att ha kul av det så har syskonen varit för stora eller redan gjort det så då har det inte varit aktuellt att åka igen (men det där är ju verkligen något man som förälder kan lösa om man tänker på det)

    * jag fick bo hemma som ensambarn i 5 år från det att yngsta syskonet flyttade tills jag gjorde det. Jag tyckte det var jättetråkigt. Men samtidigt är det vad som lagt grunden till den nära relation jag fick med min mamma i tonåren och som fortfarande finns kvar.

  • Anonym (Marie­)
    Sat 27 Jun 2020 08:57
    #16

    Hej!
    De jag känner som har 5 år emellan har haft eller har det bara bra som syskon. Själv har jag två år emellan och det har också gått jättebra. Jag försöker tänka på de fall när syskon inte kommit bra överens och se om det finns något mönster i ålder mellan barnen, men jag kan inte se att det har med det att göra. 

    De jag känner, som inte kommer överens, så har det mer med personlighet eller NPF (autism, adhd, trotssyndrom) och göra eller med föräldrarnas uppfostran att göra ("Nu har du fått syskon så nu får du inte längre hela godispåsen själv utan måste dela med din syster, och du får inte längre så många paket på din födelsedag för din syster kostar för mycket." eller "varför kan du inte vara mer som din syster hon är mycket snällare än du?")

  • Anonym (mamma­n)
    Mon 29 Jun 2020 08:53
    #17

    Vi har nästan tolv år mellan ettan och tvåan. Sedan föddes trean efter tre år och fyran efter ytterligare två år. Nu är vi färdiga med barn. Alla barnen har fina relationer till varandra, men på olika sätt. 

  • Elin P
    Mon 29 Jun 2020 09:18
    #18

    Har 6 år mellan barn nr 2 och 3. Har upplevt det som mestadels bra. Nu är de 3 och 9 år. Klart de inte leker ihop på samma sätt som syskon där det är närmare i ålder. Men samtidigt är det lättare för oss föräldrar på många sätt. Vi har valt att ha längre mellan barnen för att få mer tid och ork. Har 4 år mellan barn 1 och 2 men då har nr 1 autism och är lite sen i utvecklingen så det har i princip känts som om det skiljer 1-2 år och inte 4 år mellan. Det har varit jobbigt tycker jag. Det passar inte mig att ha barn tätt.

  • Anonym (S)
    Mon 29 Jun 2020 10:02
    #19

    En tanke är lite också att ni som föräldrar gör om barnen blir nära varandra också. Jobbar ni på att få barnen att vara vänner och göra saker tillsammans som familj så spelar nog inte åldersskillnaden speciellt mycket alls.

    Jag har 3 år mellan mig och mitt syskon och vi har aldrig varit nära varandra varken som barn eller nu som vuxna. Vi har inte den relationen alls och det tror jag mina föräldrar lade grunden till.
    Vi har inget intresse av varandra att umgås.

Svar på tråden Vårt barn kommer fyllt 5 när syskonet kommer..