• Anonym (undra­r)
    Fri 26 Jun 2020 21:15
    1782 visningar
    117 svar
    117
    1782

    Den som inte jobbar tar allt ansvar av barnet?

    Min man jobbar heltid. Vi har en dotter på 1,5 år. Jag tar alla läggningar, gör all mat, ja tar hand om allt med henne. han leker med henne ibland, kanske ger lite och dricka etc.

    Han tycker att imed att jag inte har någon inkomst så är det jag som skall ta hand om henne. Så när han kommer hem så har han vilotid tills det att han går och lägger sig. IBLAND gör han mat till oss, men det är allt. Han städar ALDRIG då han tycker det är min uppgift. Allt handlar om att han drar in pengar och jag gör det inte.

    Är det så i andra familjer med? Att om bara en jobbar så så slipper denne blöjbyten, nattningar, matningar, gå ut självmant med barnet på promenad, städning, diskning etc etc?

    ibland är jag så trött på att handdiska för jag är så jäkla deprimerad av allt...
    Kan ta ett exempel från igår..

    Jag var nere i kiosken snabbt...kommer tillbaka och ser min man ursinnig och säger, det finns ingen ren tesked! Då slänger jag av mig skorna och diskar en tesked till honom. Varför kunde han inte göra det själv?

    Jag tvättar hans arbetskläder varje dag, för det är min uppgift. Jag plockar upp hans kläder som han slänger bredevid sängen...jag orkar fan inte....

    Ville bara klaga av mig....och undrar om andra familjer har det såhär?

  • Svar på tråden Den som inte jobbar tar allt ansvar av barnet?
  • Anonym (2 numer)
    Fri 26 Jun 2020 21:19
    #1

    Nej, så hade vi det verkligen inte när vi fått första barnet! Min man jobbade heltid då och jag har varit sjukpensionär i många år. Jag är alltså hemma på heltid. Vi hjälptes åt med det mesta. Dagtid var det ju enbart jag naturligtvis, men före och efter maken åkte till jobbet tog han hand om både hem och barn.

    Du måste fräsa ifrån. Så länge du fortsätter serva kommer han hålla på så här.

  • Anonym (undra­r) Trådstartaren
    Fri 26 Jun 2020 21:20
    #2
    Anonym (2 numer) skrev 2020-06-26 21:19:21 följande:

    Nej, så hade vi det verkligen inte när vi fått första barnet! Min man jobbade heltid då och jag har varit sjukpensionär i många år. Jag är alltså hemma på heltid. Vi hjälptes åt med det mesta. Dagtid var det ju enbart jag naturligtvis, men före och efter maken åkte till jobbet tog han hand om både hem och barn.

    Du måste fräsa ifrån. Så länge du fortsätter serva kommer han hålla på så här.


    tro mig, jag har sagt ifrån...då säger han att skall jag börja klaga så skall jag heller inte ha några pengar utav honom.
  • Fri 26 Jun 2020 21:20
    #3
    -1 +1

    Föräldraledig är man istället för att jobba 8 timmar om dagen. Resten av tiden är ansvaret gemensamt. Du offrar din inkomst för att kunna ta hand om ert gemensamma barn. Du gör det möjligt för honom att jobba trots att han just fått en bebis.

    Du är inte hemmets slav. Fy fan vilken gris...

  • Fri 26 Jun 2020 21:22
    #4
    -1 +1
    Anonym (undrar) skrev 2020-06-26 21:20:22 följande:

    tro mig, jag har sagt ifrån...då säger han att skall jag börja klaga så skall jag heller inte ha några pengar utav honom.


    Han är ett as. Ekonomiskt våld kallas det.

    Du kan kontra med att du då tänket börja jobba omgående så kan han vara föräldraledig.
  • Anonym
    Fri 26 Jun 2020 21:25
    #5
    -1 +3
    Drottningen1970 skrev 2020-06-26 21:20:51 följande:

    Föräldraledig är man istället för att jobba 8 timmar om dagen. Resten av tiden är ansvaret gemensamt. Du offrar din inkomst för att kunna ta hand om ert gemensamma barn. Du gör det möjligt för honom att jobba trots att han just fått en bebis.

    Du är inte hemmets slav. Fy fan vilken gris...


    Fast nja... den som jobbar måste få sin vila för att ens orka gå till sitt arbete. Som föräldraledig har man möjlighet att sova när barnet sover.

    Så nej, på vardagarna får den lediga ta ansvaret. På helgerna hjälps man åt.
  • Anonym (..)
    Fri 26 Jun 2020 21:25
    #6
    +1

    Nej, självklart inte. Du lever med en man som eftersträvat att trycka ner dig och han har nu äntligen hittat en ursäkt i och med att du nu lever parasitliv (läs är föräldraledig mer ert barn) på hans surt förvärvade slantar. Jag tänker inte ens fråga när han ska vara föräldraledig, eftersom jag misstänker att svaret kommer vara "inte alls, vi har valt att göra så här av valfri obegriplig anledning"...

    Hemma hos oss delar vi på ansvaret när bägge är hemma och försöker tillsammans tillgodose allas behov. Men så är det också självklart att vi bägge två ansvarar för ekonomin och har delat på föräldraledigheten. Tvättar jag så åker såklart makens arbetskläder med i maskinen men det är inte mitt "jobb", lika lite som det är hans jobb att försörja oss.

  • Anonym (undra­r) Trådstartaren
    Fri 26 Jun 2020 21:27
    #7
    Drottningen1970 skrev 2020-06-26 21:22:59 följande:
    Han är ett as. Ekonomiskt våld kallas det.

    Du kan kontra med att du då tänket börja jobba omgående så kan han vara föräldraledig.
    Märker på vår dotter att hon är mer fäst vid mig. Hon pussar mer på mig, är klängigare på mig. Hon har börjat skrika när min man håller henne och vill bara till mamma. Jag har varnat honom för hans kontakt med vår dotter men jag får skit tillbaka...orkar inte ens rabbla upp allt...Men kan säga att min man är kvicktänkt vid gräl...
  • Anonym (undra­r) Trådstartaren
    Fri 26 Jun 2020 21:29
    #8
    Anonym skrev 2020-06-26 21:25:16 följande:
    Fast nja... den som jobbar måste få sin vila för att ens orka gå till sitt arbete. Som föräldraledig har man möjlighet att sova när barnet sover.

    Så nej, på vardagarna får den lediga ta ansvaret. På helgerna hjälps man åt.
    ja helgerna är likadana som vardagarna här...ingen skillnad...han får jämt sovmorgon....inte ens på min födelsedag fick jag sova...Han hade semester i 2 veckor....likadant där...inte en enda skillnad mot arbetsveckorna. Han tyckte då att han skall ha dessa 2 veckor för att vila upp sig, att han var värd det. Och att jag bara klagar och klagar...att jag aldrig är nöjd...att så länge inte jag jobbar och drar in inkomst så skall jag bara vara tyst...
  • Fri 26 Jun 2020 21:29
    #9
    +2
    Anonym skrev 2020-06-26 21:25:16 följande:

    Fast nja... den som jobbar måste få sin vila för att ens orka gå till sitt arbete. Som föräldraledig har man möjlighet att sova när barnet sover.

    Så nej, på vardagarna får den lediga ta ansvaret. På helgerna hjälps man åt.


    Trams. Alla människor behöver sova och vila. Ansvaret för en bebis är knappast mindre viktigt än ett arbete. Man behöver vara vid sina sinnens fulla bruk för båda sakerna vilket lätt kan uppnås genom att dela på ansvaret.
  • Anonym (undra­r) Trådstartaren
    Fri 26 Jun 2020 21:32
    #10

    Ett tag klagade jag så mycket att han sa att jag inte ens fick öppna kylskåpet för han hade betalat allt där i....tack o lov var han bara arg i några timmar...så jag fick öppna kylskåpet igen...Så jag vet inte hur jag skall få han att ändra på sig? Att ignorera att tvätta hans tvätt, diska disken etc resulterar i samma.....då skall jag inte heller ha utav det han tjänar...

Svar på tråden Den som inte jobbar tar allt ansvar av barnet?