• Sat 27 Jun 2020 23:40
    757 visningar
    2 svar
    2
    757

    TBE spruta under graviditeten? Nån med erfarenhet?

    Någon som har erfarenhet kring att vara gravid och tagit TBE sprutan? Vad tycker ni? Borde man göra de eller låta bli.

    Är nämligen inne på min sista dos, tar jag inte den så får jag börja om allt vilket innebär flera tusen kronor, tacksam för snabba och ärliga svar

  • Svar på tråden TBE spruta under graviditeten? Nån med erfarenhet?
  • Sat 27 Jun 2020 23:46
    #1

    Du borde inte ta den om du inte är i ett väldigt högriskområde. Om du är frisk och under 50 behöver du inte börja om utan kan ta den efter förlossningen. Kan tyvärr inte kopiera länk nu men står att läsa på till exempel vårdgivarguiden.se. Prova att googla "tbe vaccin gravid".

  • Fri 3 Jul 2020 12:47
    #2

    Jag tog min 3:e TBE-spruta den 29:e maj (i vecka 19). Pratade med en läkare på MVC innan som tyckte att jag skulle ta den eftersom jag var i en pågående behandling, om jag inte skulle tagit den före sista juni hade jag behövt börja om från början. Hon tyckte att jag skulle vänta så länge som möjligt. Jag ville dock ha lite marginal med tanke på coronaviruset. Skulle nog inte vara populärt att komma in på vaccinationscentralen med Covid-19. På vaccinationscentralen informerade jag så klart också om min graviditet så de tyckte också att det gick bra.

    Så vitt jag vet finns det inga kända risker med att ta TBE-vaccin som gravid. Jag tror att rekommendationen om att inte ta det handlar om att det finns en generell försiktighet med medicinska behandlingar under graviditeten. När jag fick en fästing förra veckan kändes det i alla fall skönt att vara vaccinerad. Jag har hört att det är extra mycket fästingar i år.

Svar på tråden TBE spruta under graviditeten? Nån med erfarenhet?