• BaeBinkie

    Ännu en namntråd - vad ska Vegas lillasyster heta?

    Hej!

    Behöver hjälp med namninspiration, har dammsugit hela Internet och alla böcker känns det som men jag och sambon har svårt att komma överens...

    Storasyster heter som sagt Vega, och på grund av det vill vi inte ha ett tvåstavigt namn som slutar på A, jag tycker det blir för mycket piff och puff. Vi har dessutom ett spanskklingande efternamn, liknande Rodriguez, och på grund av detta går väldigt svenska/nordiska namn bort, tycker det blir för konstig kombination med t.ex. Signe/Astrid/Eivor Rodriguez.

    Här är namn jag gillar men sambon har ratat hitintills... hit me med alla förslag!

    Betty

    Edith

    Elsy

    Elvy

    Esther

    Helny

    Inez / Ines

    Iris

    Lillian

    Lilly

    May

    Ruth

    Theodora

  • Svar på tråden Ännu en namntråd - vad ska Vegas lillasyster heta?
  • BaeBinkie
    SweeneyTodd skrev 2020-06-28 20:43:10 följande:

    Det var ett skämt(men du kanske förstod det?). 

    Las+Vegas= Las Vegas 


    Jaha nä trodde du syftade på Lagen om anställningsskydd (LAS)
  • BaeBinkie
    BuoBä skrev 2020-06-28 20:36:33 följande:

    Alma tycker jag skulle passa, men det har ju både två stavelser och slutar på a, så det går bort...

    Jag tog en titt på en lista med spanska namn och fastnade för Paola. Eller, om ni vill fortsätta temat, Estela/Estelle (eller Karla men det är två stavelser+a).


    Gillar Alma mycket, var nära att vår första dotter fick heta det! Men nu känns det som sagt lite piff och puff... Karla är ju också jättefint! Är inte nåt jättefan av kungahuset så undviker gärna Estelle av den anledningen haha, annars är det fint.
  • nnnnnnnn

    Hittade även denna listan, ifall ni vill fortsätta med rymdtemat och stjärnorna jag skrev (eller andra ni själva letat upp) inte känns rätt:


    Flicknamn Andromeda: Galaxen namngavs efter en pricessa i den grekiska mytologin och betyder ”Människans Häskare”. Så om du döper din dotter till Andromeda vet du vem som kommer bestämma och hon är döpt efter en hel galax så kommer garanterat vara i centrum av ditt universum. Ariel: Du tänker direkt på pricessan i Disney filmen! Men det är faktiskt namnet på den starkast lysande Uranus månen. Aurora: Även namnet Aurora kan man förknippa med astrologi och rymdvetenskap med tanke på att vårt vackra norrsken heter Aurora på engelska men det härstamma från den romerska mytologin också och betyder soluppgång och den soluppgångs gudinnan i den romerska mytologin hette Aurora. Bianca: En liten måne som kretsar runt Uranus och är döpt efter en karaktär i William Shakespears The Tamin of the Shrew. Callisto: Är namnet på den tredje största månen i det kända universum och härstammar från den Grekiska mytologin. Calypso: Den här Saturnus månen namngavs efter en Drottning i den Grekiska mytologin. Cassiopeia: Är en stjärnkonstellation som även har fått sitt namn efter ett vackert väsen i den Grekiska Mytologin. Cressida: Är namnet på en av Uranus månar och har fått sitt namn efter en av karaktärerna i William Shakespears ”Trolius och Cresseida”. Även en av Prins Harrys flickvänner bär namnet. Elara: Är en av Jupiters månar och var även namnet på en av havsguden Zeus älskarinnor. Faye: Det här är en komet i Jupiter familjen. Halley: En av dom mer välkända kometerna som man kan se med blotta ögat från jorden och har man tur kommer den två gånger under din livstid. Juliet: Detta namn är väl mest känt från William Shakespears Romeo och Julia. Men visste du att det även är en av Uranus månar. Libra: Den här stjärnkonstellationen ser du till öster på himlavalvet och är en del av stjärntecknet vågen. Lyra: Den här harpa liknande stjänkonstellationen på den norra himlavalet har fått sitt namn efter Orpheus lyra i den Grekiska mytologin. Miranda: En av Uranus fem största månar och den är döpt efter Miranda i William Shakespears The Tempest. Moon: Behöver inte så mycket förklaring men den är ljus och vacker precis som sin nyfödda bebis. Frank Zappa döpte sin dotter till ”Moon Unit” så varför inte. Nova: Är en explosion i en vit dvärg och orsakar att stjärnas ljus minskar avsevärt. Ophelia: Är en av Uranus små månad och även denna är döpt efter en av karaktärerna i William Shakespears Hamlet. Pandora: Är en av Saturnus månar och är namngiven efter den första kvinnan på jorden enligt den Grekiska mytologin. Phoebe: Nämen detta är en av Saturnus månar (vem kunde gissa detta!?) Phoebe var en drottning i den Grekiska mytologin. Portia: Även denna stora Uranus måne har fått sitt namn efter en av karaktärerna i WIlliam Shakespears Köpmannen från Venedig. Stella: Betyder stjärna på Latin och passar perfekt på en liten tjej. Titania: Den största månen som kretsar runt Uranus och drottningen av älvorna i William Shakespears En midsommarnatts dröm. Vega: Den femte starkaste stjärnan på natthimlen och även känd som Harpa Stjärnan. Venus: Vår grannplanet och näst närmaste planeten från solen. Venus är döpt efter den Romerska gudinnan för kärlek.
  • Kusinen

    Helmi, Aino, Elvira, Naemy, Elise, Eira, Amelia, Elisa, Imelda, Valeria, Sonja, Amina, Tahira, Selma, Jenna, Lulu, Almira, Anisa. Debbie, Liliana, Louisa, Minnie, Unni,

  • Anonym (35)

    Isabelle/Isabella

    Florence

    Julie

    Jasmine

    Olivia

    Evita

    Juliette

    Lily

    Alice

  • Anonym (Ingrid)

    En bekant till mig som kommer från Sydamerika heter Ingrid. Tycker att det förnamnet klingar väldigt bra med hennes spanska efternamn.

Svar på tråden Ännu en namntråd - vad ska Vegas lillasyster heta?