• Anonym (..)

    Föräldraledig, hur dela på sysslor?

    Hur delade ni som varit föräldralediga på hemmets sysslor och barnet den tid ni hade gemensam, typ helger och kvällar? Vem gjorde vad och så? Nyfiken då jag snart går på föräldraledighet.

  • Svar på tråden Föräldraledig, hur dela på sysslor?
  • Anonym (Mio)

    Vi tänkte som så att den som var hemma gjorde småpill som man eventuellt kan göra emellan grejer med barnet, plocka undan, disk in och ur maskin, slänga in en maskin tvätt, vattna blommor etc. Att planera mat och inköp föll på den som var hemma, men den som jobbade skötte oftast handlingen på väg hem (om inte den som var hemma ville komma ifrån en stund). Vi gjorde så att den som var hemma i regel lagade maten eftersom den som jobbade ville ta över att vara med barnet vid hemkomst. Större åtgärder (dammsuga, moppa, städa badrum gjorde den som ville det och den andre fick ta en promenad med vagnen för att vara ur vägen). Kort och gott vi hjälptes åt och bägge var på det klara med att allas grejer är viktiga, samt att man inte kan förvänta sig mer av den andre än av sig själv. Vi valde att vara hemma tillsammans första 6 månaderna och sen jobbade vi halvtid vardera (ekonomiskt fördelaktigt ur skattesynpunkt) och sökte bostadsbidrag för att underlätta ekonomin, gav inte många kronor men ändå, många bäckar små. På så sätt hade vi ju väldigt bra koll på vad den andre behövde stå ut med på hemmaplan. Bägge har idag gått ner i tid istället för att vi lade allt sånt på en av oss (även här ekonomiskt fördelaktigt ur skattesynpunkt).

  • Anonym (Mio)

    Vi tänkte som så att den som var hemma gjorde småpill som man eventuellt kan göra emellan grejer med barnet, plocka undan, disk in och ur maskin, slänga in en maskin tvätt, vattna blommor etc. Att planera mat och inköp föll på den som var hemma, men den som jobbade skötte oftast handlingen på väg hem (om inte den som var hemma ville komma ifrån en stund). Vi gjorde så att den som var hemma i regel lagade maten eftersom den som jobbade ville ta över att vara med barnet vid hemkomst. Större åtgärder (dammsuga, moppa, städa badrum gjorde den som ville det och den andre fick ta en promenad med vagnen för att vara ur vägen). Kort och gott vi hjälptes åt och bägge var på det klara med att allas grejer är viktiga, samt att man inte kan förvänta sig mer av den andre än av sig själv. Vi valde att vara hemma tillsammans första 6 månaderna och sen jobbade vi halvtid vardera (ekonomiskt fördelaktigt ur skattesynpunkt) och sökte bostadsbidrag för att underlätta ekonomin, gav inte många kronor men ändå, många bäckar små. På så sätt hade vi ju väldigt bra koll på vad den andre behövde stå ut med på hemmaplan. Bägge har idag gått ner i tid istället för att vi lade allt sånt på en av oss (även här ekonomiskt fördelaktigt ur skattesynpunkt).

  • Anonym (flexibel)

    Oj när vi fick första barnet bodde vi i lägenhet, barnet satt nästan fast i mina bröst de första månaderna. På dagarna tog jag hand om barnet och försökte handla och plocka lite. När pappan kom hem brukade han skicka mig i säng, laga middag och passa babyn. Efter några månader när vi dessutom flyttat åt och sov barnet mycket bättre och jag hann ta hand om allt och dessutom anlägga en trädgård med en krypande medhjälpare
    Jag tror man måste prata med varandra om vilka förväntningar man har vara ärlig är du trött säg till, din partner är nog inte tankeläsare.

  • Anonym (flexibel)

    Oj när vi fick första barnet bodde vi i lägenhet, barnet satt nästan fast i mina bröst de första månaderna. På dagarna tog jag hand om barnet och försökte handla och plocka lite. När pappan kom hem brukade han skicka mig i säng, laga middag och passa babyn. Efter några månader när vi dessutom flyttat åt och sov barnet mycket bättre och jag hann ta hand om allt och dessutom anlägga en trädgård med en krypande medhjälpare
    Jag tror man måste prata med varandra om vilka förväntningar man har vara ärlig är du trött säg till, din partner är nog inte tankeläsare.

  • Mrs Green

    Vi gjorde ungefär som Mio ovan. Vi hade inget barn som sov långa stunder på dagtid så den som var hemma hann i princip med att tömma diskmaskinen och vattna blommorna. Resten delade vi på på kvällar och helger. På vardagkvällar blev det ju i princip att den som jobbat under dagen tog hand om barnet, och den som varit hemma fixade maten och ev. åkte och handlade. På helgerna hjälptes vi åt med sådant som tvätt och städning. 

  • nnnnnnnn

    Den som är FL har ansvar för barnet under dagen när den andre jobbar. Hinner/orkar/vill man så kan man göra lite hushållsarbete men det är inget som någon räknar med, det blir en positiv överraskning om något hinns med...


    Den andre tar över barnansvaret när den kommer hem och då kan den som varit hemma med barnet hela dagen passa på att göra något ostört tex laga middag. Efter maten så lägger man kanske någon timme till på hushållet, handlar och förbereder inför morgondagen, den som har barnansvaret efter att ha jobbat hela dagen passar på att leka med barnet eller bada/fixa inför nattningen.

    På helgen delas ansvaret, den som jobbar borta tar lite mer ansvar för barnet så denne får mer tid med barnet på dagar som det inte är arbete och den andre passar på att göra mer hemma och fixa inför veckan.

  • nnnnnnnn

    Eftersom vi båda först var FL tillsammans länge, ca 3 månader, och dessutom delade vi på FL så att båda var hemma med barnen så kändes det naturligt att den som varit med barnet/barnen hela dagen får pausa det ett tag och den andre får njuta av sitt barn. Då båda är FL tillsammans = delar ansvaret helt + båda är ensamma FL med barnet = båda får samma ansvar när de är hemma med barnet och samma ansvar när man arbetar borta.


    Vi tänkte efter ordentligt innan vi skaffade barn, så att det inte skulle bli så att allt arbete hamnade på den som var FL och den andre blev servad och nästan som ett extra barn istället för en fullvärdig förälder.

  • Anonym (hemmafru)

    När jag var mammaledig med äldsta(blev hemmafru sen då vi inte ville lämna bort barnen) körde vi på som vi alltid gjort, dvs jag gör det mesta(även om maken alltid skött storhandlande och "karlgöra") och maken gjorde det jag inte hann med/orkade. Vi gör fortfarande likadant. När vi tagit dubbeldagar har maken spenderat den mesta tiden med barnen.

  • Vinterankan

    Det vi hade var väl i princip att det ska vara lika städat när man kommer hem från jobbet som när man gick dit, d.v.s. man har ett ansvar som hemmaförälder att inte skita ned någonting. 

    Sedan kan man ju alltid hinna slänga in en tvättmaskin också även om man skulle råka få ett krävande barn. Med lite lugnare barn kanske man kan hinna dammsuga ibland också, man drar ju in mer skit på golven när man går hemma hela dagarna. 

  • Anonym (Farsa)

    Båda gör så mycket de orkar. (Och lite till.)

  • Anonym (MK)

    Den som hade tid/lust/ork gjorde det som skulle göras. Det var alltid jag. Jag som hade ork att vakna och nattamma. Gå upp tidigt så den andra fick sova. Det vara bara jag som hade lust att städa. Lust att tvätta. Lust att klippa gräset. Ork att bli gravid igen när bäbisen var 6 månader . Lust att betala räkningar. Tid att handla och laga mat .... när partnern skulle ta bäbisen på morgonen var hen så trött att jag han vakna, bli irriterad och kliva upp innan den andre reagerade och kom upp och sa "gå och lägg dig igen" men då var the moment gone liksom. Så idag skulle jag rekommendera att skriva ner vem som gör vad - sen får man naturligtvis hjälpa varandra. Om man har tid/lust/ork...

  • Anonym (J)
    Vinterankan skrev 2020-06-30 08:25:31 följande:

    Det vi hade var väl i princip att det ska vara lika städat när man kommer hem från jobbet som när man gick dit, d.v.s. man har ett ansvar som hemmaförälder att inte skita ned någonting. 

    Sedan kan man ju alltid hinna slänga in en tvättmaskin också även om man skulle råka få ett krävande barn. Med lite lugnare barn kanske man kan hinna dammsuga ibland också, man drar ju in mer skit på golven när man går hemma hela dagarna. 


    Va, om barnet är superknöligt en dag så ska man inte äta för då lämnar man disk efter sig som man inte hinner diska?
Svar på tråden Föräldraledig, hur dela på sysslor?