• Anonym (Anna)

    Ok att äta?

    Köpte choklad tidigare idag. Nu när jag öppnar förpackningen märker jag att chokladen är helt smält. Man kan ju undra om den var det i affären också. Den var i rumstemperatur. Kan jag äta den ändå? Är all choklad smält nu på sommaren eller bara jag som hade otur? Konstigt att de inte förvarar det i kylskåp i affären.

  • Svar på tråden Ok att äta?
  • Anonym (D)

    Ja det kan du. Det är inget fel på smält choklad.

  • Anonym (U)

    Klart att choklad smälter. Choklad med hög sockerhalt smälter väl lättare.
    de kan inte förvara allt i kyl för de har inte plats för allt i kyldisken..

  • Anonym (chocko)

    Då choklad kan utsöndra giftiga ämnen vid uppvärmning skulle jag inte ätit den.

  • Anonym (U)
    Anonym (chocko) skrev 2020-06-29 12:09:08 följande:

    Då choklad kan utsöndra giftiga ämnen vid uppvärmning skulle jag inte ätit den.


    Hmmm så om man äter en glass i solen och Chokladen ovanpå smälter. Så ska man slänga den?
    tänk på all choklad som fraktas i varma lastbilar under Sommarmånaderna, som sedan förfaras och kanske säljs nästa år. Isåfall ska Man ju aldrig äta choklad
  • Aniiee
    Anonym (chocko) skrev 2020-06-29 12:09:08 följande:

    Då choklad kan utsöndra giftiga ämnen vid uppvärmning skulle jag inte ätit den.


    Självklart inte. Hur skulle man då kunna ens tillverka choklad. Dumming =P

    Ja, om det inte börjar regelrätt brinna, då.... Rök i allmänhet är ju giftigt.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (chocko)
    Anonym (U) skrev 2020-06-29 12:25:06 följande:

    Hmmm så om man äter en glass i solen och Chokladen ovanpå smälter. Så ska man slänga den?

    tänk på all choklad som fraktas i varma lastbilar under Sommarmånaderna, som sedan förfaras och kanske säljs nästa år. Isåfall ska Man ju aldrig äta choklad


    Ja. Nej jag skulle inte äta choklad öht.
    Aniiee skrev 2020-06-29 16:50:05 följande:

    Självklart inte. Hur skulle man då kunna ens tillverka choklad. Dumming =P

    Ja, om det inte börjar regelrätt brinna, då.... Rök i allmänhet är ju giftigt.


    Idag har man maskiner som gör jobbet förr var det ett riskfyllt arbete där inte många blev långvariga.
  • Anonym (U)
    Anonym (chocko) skrev 2020-06-29 20:13:15 följande:
    Ja. Nej jag skulle inte äta choklad öht.
    Aniiee skrev 2020-06-29 16:50:05 följande:

    Självklart inte. Hur skulle man då kunna ens tillverka choklad. Dumming =P

    Ja, om det inte börjar regelrätt brinna, då.... Rök i allmänhet är ju giftigt.


    Idag har man maskiner som gör jobbet förr var det ett riskfyllt arbete där inte många blev långvariga.

    Alltså om din teori stämde skulle jag vara död för länge sedan. Och många många andra. I min mataffär tex är det jättevarmt och även om det skulle funnits ac där så sätter man sig i en varm bil sen. 


    du får nog tyvärr lägga ner ditt case 

  • Anonym (chocko)
    Anonym (U) skrev 2020-06-29 20:45:19 följande:

    Alltså om din teori stämde skulle jag vara död för länge sedan. Och många många andra. I min mataffär tex är det jättevarmt och även om det skulle funnits ac där så sätter man sig i en varm bil sen. 

    du får nog tyvärr lägga ner ditt case 


    Anser du att exempelvis asbets är ofarligt också bara för att man inte faller död på plats?
  • Anonym (U)
    Anonym (chocko) skrev 2020-06-29 20:53:29 följande:
    Anser du att exempelvis asbets är ofarligt också bara för att man inte faller död på plats?
    Men choklad på sommaren är något som i princip ALLA äter. Inklusive små barn. aspest är ju mindre vanligt.
    isåfall är detta en stor samhälls hälsofara. Känns inte så sannolikt 
  • Anonym (chocko)
    Anonym (U) skrev 2020-06-29 21:09:53 följande:

    Men choklad på sommaren är något som i princip ALLA äter. Inklusive små barn. aspest är ju mindre vanligt.

    isåfall är detta en stor samhälls hälsofara. Känns inte så sannolikt 


    Chocklad har en lugnande effekt på befolkningen och industrin ägs till stora delar av folk med inflytande, därför tystas det ner.
  • Anonym (Pucko)
    Anonym (chocko) skrev 2020-06-29 21:38:10 följande:
    Chocklad har en lugnande effekt på befolkningen och industrin ägs till stora delar av folk med inflytande, därför tystas det ner.
    Anonym (chocko) skrev 2020-06-29 20:53:29 följande:
    Anser du att exempelvis asbets är ofarligt också bara för att man inte faller död på plats?

    Det heter choklad, respektive asbest.
Svar på tråden Ok att äta?