• Brumma

    Nybliven sambo irriteras av schemaändring och ställa upp på inte-mina-veckor

    majumea skrev 2020-06-29 14:34:49 följande:

    Nej vi hade inget särskilt planerat, vi fick åka till en affär nån timme senare än planerat. Och dottern chansade bara: "Mamma är du skjutsbar" typ.

    Men han var irriterad redan innan för schemaändringen på morgonen..

    Vi har en bra dialog i alla fall men det är lätt att man hamnar i det där: "Du curlar" bara för att han varit hårdare. Dessutom har han inte varit skild med barn hemma, dom hade flyttat när han separerade.


    Jag, som bonusförälder, förväntade mig att bli informerad/medtagen i beslut som påverkar mig. Hit hör självklart om scheman ändras. Jag och min man tar beslut gemensamt men det brukar mest innebära "jag ska bara kolla med NN så att vi inte har något inplanerat som jag glömt". Dessutom brukade mamman höra av sig till mig eftersom min man är mer inbokad på konstiga tider så schemaänsringar gick oftast först genom mig och jag kollade av med min man ;)

    Att säga nej till en schemaändring om det inte är något inplanerat (tex att vi bokat en resa) har dock aldrig varit aktuellt..

    Jag hade förstått din sambo om dottern dök upp utan förvarning, om du avbokade saker ni planerat osv. Jag förstår honom också om alla ändringar bestäms utan att involvera honom - jag hade inte gillat att alltid bara blivit informerad utan att på minsta sätt bli involverad.

    Men han låter tyvärr rätt rigid när det gäller detta och jag tror det är väldigt viktigt att ni pratar ut om detta nu.. är det så att han bara vill vara med i planeringen och känna sig delaktig- då borde det inte vara så svårt att få till. Men är det så att han anser att scheman måste hållas exakt och att du inte "får" ställa upp för dottern när hon är hos sin pappa, då blir det nog svårt (för jag tycker att ja, man skall ta gememsamma beslut men det innebär ju inte att den ena bestämmer allt, vilket det skulle bli om ni följer hans åsikt..)

    Ps. Ni har bott ihop fyra månader - hur ofta ändras scheman? Hur ofta skjuter du upp saker ni bestämt pga dottern? Tänker att vissa mår väldigt dåligt av förändringar i planerna, även om det bara innebär en timmes senare butiksbesök..
Svar på tråden Nybliven sambo irriteras av schemaändring och ställa upp på inte-mina-veckor