• Anonym­122246­7
    Mon 29 Jun 2020 11:43
    915 visningar
    53 svar
    53
    915

    Flickväns uppmärksamhet är jobbig

    Hej!

    Jag är en 18-årig kille som är i ett förhållande med en fantastisk tjej sedan 1,5 halvår tillbaka. Hon är smart, vacker, förstående, en av de snällaste människorna jag någonsin träffat och vi har samma tankar och värderingar i väldigt mycket. Vi planerar efter studenten att flytta tillsammans och det känns som detta är något som verkligen kan potentiellt vara för alltid.

    Nu till problemet, jag sedan en tid tillbaka dåligt över all uppmärksamhet hon får från andra killar och specifikt äldre män. Ett exempel är att vi var och gymade tillsammans och när hon gick förbi 2 män som verkade vara runt 60-års åldern kunde de inte släppa blicken från hennes bakdel och sedan när gick jag förbi dem hörde jag hur de pratade om henne på ett sexuellt sätt. Detta var så äckligt att höra för båda dessa kunde lika gärna varit min morfar eller farfar. När vi är på stranden och hon ska gå och ta ett dopp i vattnet utan mig ser jag ett jobbigt antal män som vänder blicken mot henne och kan inte släppa taget. En gång raggade även en man runt 40-års åldern på henne fast blev sedan halvt nervös när jag kom till henne och hon hade berättat att hon var 17 år gammal för honom. Detta är bara något av många många fler exempel som har bara uppstått med äldre män att det bara har fått mig att må dåligt. Det handlar inte om att jag är rädd att hon ska vara otrogen mot mig för det vet jag att hon hade aldrig kunnat göra och det handlar inte heller om dåligt självförtroende, jag är smart, attraktiv, vältränad, förstående osv hoppas detta inte får mig låta som att jag har höga tankar om mig själv men vill bara visa att jag inte ser ner på mig själv. Trots detta känner jag bara dåligt kring denna uppmärksamhet från äldre män och det har lett till att jag mår dåligt nu bara när uppmärksamheten kommer från killar runt vår egna ålder, om det är äldre som kollar in henne kan jag sitta några timmar under natten och grubbla kring det. Allt det har lett till att jag inte kan utföra arbeten på samma som tidigare, jag är ofokuserad, orkar inte träna och det leder till att även till att det går ut över henne som får henne att känna sig dåligt. Vi är väldigt öppna med varandra och jag har berättat alla problem för henne men vi finner inte riktigt någon lösning till det. I mina tidigare förhållanden har jag aldrig haft dessa problem fast då har jag inte heller mest av att äldre män raggade upp dem fastän dem också vara enligt mitt tycke ganska attraktiva.

    Jag vet inte riktigt vad jag vill fram, det känns bara bra att få berätta till någon mer än bara min flickvän även om det är personer jag aldrig kommer stötta på troligtvis. Det hade varit bra att veta om någon kille har varit i liknande situationen och hur ni tog er igenom det. Även lösningar från andra som inte haft dessa problem är också välkomna.

    Jag vill påpeka att jag är medveten om att tjejer får massa uppmärksamhet från killar och att det även kan ske från äldre män men detta tankesättet hjälper bara inte.

  • Svar på tråden Flickväns uppmärksamhet är jobbig
  • Anonym­122246­7 Trådstartaren
    Mon 29 Jun 2020 12:25
    #8

    Fråga 1:Jag tror att min rädsla ligger i att någonting ska ske henne, för hon har berättat en händelse på kvällen när 3/4 killar över 20 års åldern började följa efter henne trots att hon hade sagt åt dem att hon hade redan en kille och var för ung för dem fast de fortsatte att insistera på att hon bara ljög eller egentligen ville ligga lyckligtvis hände inget men hon erkände att hon hade varit rädd. Jag har rädslan nog att något ska ske och om något hade skett hade jag klandrar mig för det och önskar att jag hade varit där för att skydda henne

    Fråga 2: Det som sker är att jag blir helt avstängd och blir inne i mina tankar som bara leder till att jag mår sämre och blir arg vilket leder till att det går ut över henne vilket jag såklart är medveten om är fel och det är nt hennes fel att allt detta sker. När jag då beter mig dåligt leder det bara att jag blir ännu sämre för jag sårar någon som betyder så mycket för mig

    Fråga 3: Ja, det är männens beetende som äcklar mig

    Fråga 4: Som det går att förstå från fråga 1 möjligtvis så grubblar jag kring mycket ?tänk om detta hade skett?. Har äcen haft en släktningar och även en nära tjej vän som blev våldtagen och blir alltid helt rädd och orolig när jag läser om någon stackars tjej eller kvinna som har blivit våldtagen och får tankarna i huvudet att tänk om det hade varit min flickvän. Menar inte att jag inte tycker synd om dem offrens jag läser om bara för de inte är min flickvän.

  • Anonym­122246­7 Trådstartaren
    Mon 29 Jun 2020 12:27
    #9

    Vill även tillägga att jag allmänt bara ogillar tanken av att se min tjej blir kollad in av äldre och tänker på vilka möjliga kommenterar de har sagt när hon går förbi dem

  • Anonym­122246­7 Trådstartaren
    Mon 29 Jun 2020 12:31
    #10
    Drottningen1970 skrev 2020-06-29 12:20:49 följande:

    Det är din 17 åriga flickvän som behöver exponeras för alla äckliga gubbslemsblickar och din fokus är hur jobbigt det är för DIG??

    Jisses, backa ett par steg och ta en ordentlig blick på dig själv en stund...


    Tyvärr har jag redan försökt tänka så fast det hjälper inte jag kan inte styra vad jag mår dåligt över och vad jag inte mår dåligt över. Min flickvän bryr sig inte över det för hon är medveten om att detta är något som sker väldigt många tjejer och det är något man inte kan komma förbi det, det är klart hon hade valt att all den uppmärksamhet försvinner om hon hade kunnat. Tyvärr kan jag inte tänka på detta sättet och känna bra
  • Anonym­122246­7 Trådstartaren
    Mon 29 Jun 2020 13:15
    #13
    Fiona M skrev 2020-06-29 13:08:09 följande:

    Hur gör du för att jobba med den här biten?


    Det var väldigt svårt att kontrollera till en början. Den lösningen vi har nu som fungerar väldigt bra är att om jag känner av mina känslor börjar bli för starka andas bara djupt och försöker bara tänka på ngåot fint minne mellan mig och min flickan elr något annat samtidigt som hon håller om mig och bara talar till mig vad som helst vilket får mig alltid att lugna ner mig. Om jag är ensam och har dessa känslor kommer jag bara inte skriva till henne för att inte skriva något dåligt och låter tiden lugna ner mig. Jag älskar att hon är väldigt förstående gällande detta men vill såklart göra vad som helst för att bara ändra detta
  • Anonym­122246­7 Trådstartaren
    Mon 29 Jun 2020 14:54
    #23
    Anonym (S) skrev 2020-06-29 13:27:08 följande:

    Vadhänder annars? Får du panikångestattacker?

    Jag tycker som att det låter som att du behöver söka vård och att detta i grunden har väldigt lite med de obehagliga männen i sig att göra

    Har du nån förälder eller liknande som du kan anförtro dig åt?

    Detta låter inte alls bra. Inte för dig och inte för din flickvän med tanke på det ansvar du lägger över på henne. Jag tror att du behöver hjälp av nån professionell som kan ge konkreta råd om hur du kan hantera dina känslor.


    Det som händer är att jag får ångest och kan spendera resten av dagen och må dåligt gällande det och allt arbete jag utför blir dåligt allt från sommarjobb, plugga, hjälpa till hemma osv. Svaret på andra frågan är att jag inte känner mig bekväm att berätta det till mina föräldrar eller någon annan eftersom jag känner mig inte riktigt bekväm att berätta till någon
  • Anonym­122246­7 Trådstartaren
    Mon 29 Jun 2020 14:56
    #24
    spetshatt skrev 2020-06-29 13:33:13 följande:

    Förstår dig killen. Hur kommer det själv bli När du växer till dig? Satsa att bli en bra man, med självkontroll och respekt för kvinnor. Det är väl vad du kan lära dig av att se äldre män bete sig så . Och du verkar bry dig om din tjej på riktigt fastän att du är så ung. Hoppas du kommer fram till nåt vettigt med allt grubbleri. Kul att även killar märker av detta och upplever det negativt, tsm kanske vi kan minimera gubbslemmens antal i framtiden


    Tack så mycket, kändes bra med en sådan kommentar:)
  • Anonym­122246­7 Trådstartaren
    Mon 29 Jun 2020 14:58
    #25
    Anonym (uuu) skrev 2020-06-29 13:37:20 följande:

    Tyvärr skapar du oro hos tjejen, vilken i värsta fall leder till att hon till slut ger upp och inte orkar med.

    Hon ska inte känna sig "dålig" för att andra män tittar. 

    Ni är oerhört unga, ni formar just nu era vuxenidentiteter OCH hur man är i en vuxenrelation. I värsta fall är du med och skapar en situation där tjejen måste ge avkall på en massa saker (tex inte gå själv och träna, inte gå utan dig på stan osv) för att hon inte vill riskera att vara delaktig i något som du mår dåligt av. 

    Du skrev att du har bra självförtroende - men hur är det med självkänslan? Det är två helt olika saker och för mig lyser det igenom rätt tydligt i texten, att det är där skon klämmer. Du kan behöva professionellt stöd att ta dig loss från dina tankar. 


    Jag är väl medveten om det för det har lett till att hon ibland väljer att avstå från att göra grejer vilket känns dåligt att jag försvårar hennes liv när hon är så fantastisk. Vet faktiskt inte möjligtvis har jag dålig självkänsla
  • Anonym­122246­7 Trådstartaren
    Mon 29 Jun 2020 14:59
    #27
    mammabitch skrev 2020-06-29 13:51:02 följande:

    Du behöver jobba med dig själv för att kunna se din flickvän som en person som troligtvis är van och kompetent att bemöta oönskad uppmärksamhet från gubbslem sedan länge. Var glad och stolt över att en sån kalaspingla att att dela sin tillvaro med dig  i stället!


    Hon är van jag är medveten om det fast är bara rädd att någonting kommer ske en kväll som kommer smärta för evigt. Försöker få fram något positivt ut detta men det negativa kommer alltid tillbaks i tankarna
  • Anonym­122246­7 Trådstartaren
    Mon 29 Jun 2020 15:01
    #29
    Drottningen1970 skrev 2020-06-29 14:39:31 följande:

    Du säger att du inte kan rå för att du låter dina känslor gå ut över din flickvän... nä ok. Då kan väl inte heller alla snuskon som stirrar på din partner heller rå för sitt äckliga beteende. Ni män har då tydligen inget som helst ansvar för ert beteende. Du uppför dig illa mot din flickvän för att HON är utsatt för äckel. Supercharmigt...


    Förstår precis vad du menar och har haft den tanken bland många andra. Det är just därför det beteendet inte sker med den så kallade ?lösningen? vi har fått fram.
  • Anonym­122246­7 Trådstartaren
    Mon 29 Jun 2020 15:05
    #32
    Anonym (R) skrev 2020-06-29 14:40:35 följande:

    Om man har riktiga ångestproblem för en sån liten sak ( nej, han har inte rätt att förstora något som tjejen inte lägger så stor vikt på till detta extrema) så självklart ska han söka hjälp. Vilket innebär att jobba med sig själv. Lär vara något annat som är huvudproblemet.

    Gubbslemmen är inte här och pratar om hur dålig de mår så det säger sig självt att vi inte kan råda dessa till något.


    Det är inte meningen att göra det till en sån stor grej vi är öppna och ärliga med varandra så delade bara med mitt problem med henne. Har svårt att tro att det är något annat tror det är som jag berättade att känner nära som jar blivit utsatta för våldtäkt och såklart andra hemska saker som att bli tafsade av främlingar vilket skapar en oro för att liknanden ska ske min flickvän. Kanske är det något annat men har svårt att tro det
  • Anonym­122246­7 Trådstartaren
    Mon 29 Jun 2020 16:07
    #37

    Hej

    Jag uppskattar alla kommenterar som jag har fått idag för var lite rädd att jag bara skulle bli påhoppad med kommenterat som t ex ?jag är sjuk i huvudet? och att om de var min flickvän skulle de lämna mig. Jag har haft tankarna kring att söka till en psykolog om hjälp eller som andra påpeka ungdomsmottagningen. Ville bara se vad andra tänkte och tyckte och om någon möjligtvis hade någon annan idé men åsikterna känns ganska självklara. Jag hoppa att jag kommer lyckas ändra mig och återigen kunna bete mig på det sättet min flickvän förtjänar och såklart andra kvinnor samt tjejer också. Jag kommer nog skriva här om några månader och berätta hur det hela har gott, önska mig lycka till:)

  • Anonym­122246­7 Trådstartaren
    Mon 29 Jun 2020 16:08
    #38

    Hej

    Jag uppskattar alla kommenterar som jag har fått idag för var lite rädd att jag bara skulle bli påhoppad med kommenterat som t ex ?jag är sjuk i huvudet? och att om de var min flickvän skulle de lämna mig. Jag har haft tankarna kring att söka till en psykolog om hjälp eller som andra påpeka ungdomsmottagningen. Ville bara se vad andra tänkte och tyckte och om någon möjligtvis hade någon annan idé men åsikterna känns ganska självklara. Jag hoppa att jag kommer lyckas ändra mig och återigen kunna bete mig på det sättet min flickvän förtjänar och såklart andra kvinnor samt tjejer också. Jag kommer nog skriva här om några månader och berätta hur det hela har gott, önska mig lycka till:)

  • Anonym­122246­7 Trådstartaren
    Mon 29 Jun 2020 16:08
    #39
    Spagettimonstret skrev 2020-06-29 15:26:01 följande:

    Hej TS!

    I grunden tycker jag du har en sund inställning som äcklas av gubbslem och hotfulla killgäng, men det låter som att du låter tankarna gå överstyr på ett destruktivt sätt. Utöver att ta kontakt med en psykolog undrar jag om du inte skulle må bättre av att rikta din ilska och obehag till något konstruktivt.

    Till exempel finns föreningen MÄN. Från deras FB-sida: "MÄN är en ideell, feministisk organisation som engagerar män mot mäns våld mot kvinnor. Vi arbetar med att förändra destruktiva normer kring maskulinitet för att mäns våld ska minska. Vi välkomnar medlemmar av alla kön! www.mfj.se/medlem"

    Vore detta något för dig kanske?

    Globalt finns även HeForShe: "HeForShe is an invitation for men and people of all genders to stand in solidarity with women to create a bold, visible and united force for gender equality."

    Lycka till med måendet och med relationen!


    Tack! Ska kolla in detta
  • Anonym­122246­7 Trådstartaren
    Tue 30 Jun 2020 03:05
    #49
    Anonym (Frannie) skrev 2020-06-30 01:32:42 följande:

    Hmmm.  Du är 18 år, har varit ihop med din tjej i 1,5 år, alltså seda,n du vr i 16-åldern. Sedan skriver du om dina "tidigare förhållanden". Rätt ovanligt för en kille att ha haft tidigare förhållanden innan han fyllt sexton....Något klingar falskt i din berättelse.


    Jag har varit i två förhållande tidigare än min nuvarande flickvän där båda var under högstadie tiden. Dessa förhållande var kanske inte ett lika moget och ?vuxet? förhållanden som det jag har nu men jag uppfattar de fortfarande som ett förhållande. Det finns flera ungdomar som är i förhållande tidigare än 16-årsåldern förstår inte riktigt vad som tyder falskthet i min text
Svar på tråden Flickväns uppmärksamhet är jobbig