• Anonym (Frågande)

    Hur delar man utgifter bäst när en står utan inkomst

    Sedan fem år tillbaka lever jag med en man som jag träffade under studierna. Sedan tre år tillbaka jobbar sambon som blev klar först. Han har då haft en markant större inkomst än vad man har på Csn. Under denna tiden har vi alltid delat på allt när det gäller hyra och liknande.

    I våras blev jag färdig med min utbildning. På grund av Corona har jag dock haft svårt att få ett arbete och kommer därför börja jobba först efter sommaren. Detta innebär att jag kommer gå helt utan inkomst under sommarmånaderna. Under våren hade jag på grund av lång utbildning inget CSN vilket resulterat i att alla mina sparpengar nu tagit slut.

    Efter fem år tillsammans, i en relation där vi nu pratar om att köpa lgh etc hade jag trott att han kunde tänka sig att stå för hyran under de kommande tre månaderna eller åtminstone ta en större del av den. Han tycker i sin tur att det är helt orimligt.

    Är det jag som är orimlig när jag tycker att man i en långvarig relation borde kunna ställa upp för varandra på detta vis? (Vi har för övrigt varit i en liknande situation tidigare fast omvänt, där jag tog två hyror helt själv).

  • Svar på tråden Hur delar man utgifter bäst när en står utan inkomst
  • Wench85
    Anonym (Frågande) skrev 2020-06-29 12:19:08 följande:

    Sedan fem år tillbaka lever jag med en man som jag träffade under studierna. Sedan tre år tillbaka jobbar sambon som blev klar först. Han har då haft en markant större inkomst än vad man har på Csn. Under denna tiden har vi alltid delat på allt när det gäller hyra och liknande.

    I våras blev jag färdig med min utbildning. På grund av Corona har jag dock haft svårt att få ett arbete och kommer därför börja jobba först efter sommaren. Detta innebär att jag kommer gå helt utan inkomst under sommarmånaderna. Under våren hade jag på grund av lång utbildning inget CSN vilket resulterat i att alla mina sparpengar nu tagit slut.

    Efter fem år tillsammans, i en relation där vi nu pratar om att köpa lgh etc hade jag trott att han kunde tänka sig att stå för hyran under de kommande tre månaderna eller åtminstone ta en större del av den. Han tycker i sin tur att det är helt orimligt.

    Är det jag som är orimlig när jag tycker att man i en långvarig relation borde kunna ställa upp för varandra på detta vis? (Vi har för övrigt varit i en liknande situation tidigare fast omvänt, där jag tog två hyror helt själv).


    Det svåra är ju att det inte finns ett allmänt svar om hur "man ska göra". Det är upp till de som lever i en relation att tillsammans komma överens om hur de vill ha det. För vissa är det självklart att alla pengar är gemensamma, för vissa självklart att varje kostnad betalas procentuellt utifrån respektive inkomst, för vissa är det självklart att dela alla kostnader på hälften, för vissa är det självklart att den ena är hemma heltid och den andra står för allt osv osv. Vissa gör en ny överneskommelse om det exempelvis kommer in barn i bilden eller den ena blir långtidssjukskriven eller den ena vill flytta till en annan ort med ett högbetalt jobb eller liknande.

    Det går inte att säga nåt rätt eller fel utan är upp till er att komma överens. Om ni inte gör det kanske ni inte har samma syn på ekonomi och er relation och bör fundera på om ni kommer att kunna få det i framtiden, om någon kan kompromissa eller om det här faktiskt inte är något att satsa på. 
  • Anonym (K)
    Wench85 skrev 2020-07-01 11:13:27 följande:

    Det svåra är ju att det inte finns ett allmänt svar om hur "man ska göra". Det är upp till de som lever i en relation att tillsammans komma överens om hur de vill ha det. För vissa är det självklart att alla pengar är gemensamma, för vissa självklart att varje kostnad betalas procentuellt utifrån respektive inkomst, för vissa är det självklart att dela alla kostnader på hälften, för vissa är det självklart att den ena är hemma heltid och den andra står för allt osv osv. Vissa gör en ny överneskommelse om det exempelvis kommer in barn i bilden eller den ena blir långtidssjukskriven eller den ena vill flytta till en annan ort med ett högbetalt jobb eller liknande.

    Det går inte att säga nåt rätt eller fel utan är upp till er att komma överens. Om ni inte gör det kanske ni inte har samma syn på ekonomi och er relation och bör fundera på om ni kommer att kunna få det i framtiden, om någon kan kompromissa eller om det här faktiskt inte är något att satsa på. 


    Jag håller med , men just TS killes inställning att allt som är hans är hans men allt som är TS egendom är gemensamt är ändå ologiskt?

    De flesta anser väl att samma regler gäller båda i ett förhållande oavsett att alla pengar är gemensamma, eller varje kostnad betalas procentuellt , delad 50 - 50 % , osv inte att man byter fördelning så att alltid den ena gynnas.

    I så fall problemet är att personen är en girig svin , och inte bara att man olika syn på ekonomi.
  • Wench85
    Anonym (K) skrev 2020-07-01 11:22:50 följande:
    Jag håller med , men just TS killes inställning att allt som är hans är hans men allt som är TS egendom är gemensamt är ändå ologiskt?

    De flesta anser väl att samma regler gäller båda i ett förhållande oavsett att alla pengar är gemensamma, eller varje kostnad betalas procentuellt , delad 50 - 50 % , osv inte att man byter fördelning så att alltid den ena gynnas.

    I så fall problemet är att personen är en girig svin , och inte bara att man olika syn på ekonomi.

    Jag personligen skulle tycka att det var orimligt om min partner ville göra som TS och skulel antagligen tvivla på om det var värt att ha en relation när vi tänker så olika. 


    Men jag vidhåller i alla relationer gör de som de vill - skulle både TS och hennes partner vilja ha den dealen skulle de ju kunna ha det. Nu är ju dock problemet att de inte tycker likadant, men jag kan inte säga att lösningen är ett annat sätt som ör "rätt" eller "fel" enligt nån slags objektiv sanning. 

  • Anonym (ogeneröst)
    Anonym (Hundis) skrev 2020-06-29 12:38:39 följande:

    Varför är du utan inkomst? Om du är färdig med studierna borde du väl få a-kassa?


    Man får inte a-kassa innan man arbetat ihop ett arbetsvillkor. CSN beviljar inte till något sådant.
  • Anonym (ogeneröst)
    Anonym (Separat ekonomi) skrev 2020-06-29 12:48:37 följande:

    Hej! Jag har separat ekonomi och tycker i grunden att var och en ska ta ansvar för sin egen ekonomi. Alltså jag vill ha det så, hur andra gör skiter jag i.

    I min relation skiljer det ungefär 10.000 i inkomst men vi betalar alltså hälften var rakt av ändå.

    Jag tycker INTE att du är orimlig i att han kan stå för hela hyran ett par månader, framförallt inte med tanke på att du stått för hyran tidigare. Detta trots att jag själv lever i ett förhållande med separat ekonomi.

    Flytta ut och bo hos dina föräldrar dessa månader så får han ta hyran själv.

    Om jag var du skulle jag nog diskutera detta djupare med din partner.

    Hur tänker han gällande ansvar för hushåll och ekonomisk kompensation vid eventuella framtida föräldraledigheter? Hur tänker han kring en situation där en av er blir sjuka och inte får godkänd ersättning från föräskringskassan?

    Hur tänker han kring fördelning av ekonomi om ni har barn i framtiden?


    Bra svar. Om TS tex skulle vara tvingad att söka socialbidrag kan man inte längre vara skriven på samma adress, eftersom det då hade förväntats och krävts att partnern skulle försörja den andra Sådan är lagen. Därför skulle ju TS pojkvän fått betala hela hyran själv om hon tvingades flytta ut pga arbetslöshet eller sjukdom.
    Jag skulle aldrig vilja skaffa barn eller flytta ihop med en sån snål och ogenerös person. Om man älskar någon och vill ha den personen i sitt liv hjälper man väl varann, speciellt om den ena har mycket bättre inkomst än den andra. Vad man får i lön är bara ren och skär tur och den som har mest ska betala mest så klart.

    Ta en diskussion om detta med din partner TS. Hur  han tänker sig framtiden och om han hellre vill att du flyttat ut och att relationen tar slut än att hjälpa dig några månader tills du kommer på fötter. Säger han nej till detta älskar han dig inte!
  • Anonym (ogeneröst)
    Anonym (Frågande) skrev 2020-06-29 13:42:04 följande:

    Han tänker att jag kan låna pengar av honom tills jag får jobb. Samt att jag kan sälja av saker jag har här hemma.

    Just nu klarar jag mig tack vare att mina föräldrar hjälper mig med hyran och min närmaste vän gett mig ett par pass på ett gemensamt jobb vi haft under studierna.


    Hur skulle han gjort om du gjort slut? Betalat allt själv så klart.Han verkar vara en riktig idiot. Hade inte kunnat respektera en sådan människa efter detta.
  • Anonym (ogeneröst)
    Anonym (Frågande) skrev 2020-06-29 14:19:25 följande:

    Hade jag varit själv hade jag sagt upp lgh då det är jag som står på den. Därför är det svårt för mig att lämna den till honom.

    Han tanke om ekonomi är att om vi skaffar familj så blir allt gemensamt men fram tills dess är det delat. Själv känner jag att om vi efter fem år fortfarande inte är på den platsen i vår relation, så är det kanske inte någon poäng att stanna.


    Jamen om det är din lägenhet är det ju han som får flytta ut. Då kan du ju också söka socbidrag. Hade hellre skaffat en inneboende och försökt låna av mina föräldrar så länge. Något saknas i denna kille och du är för snäll.
  • Anonym (ogeneröst)
    PelloBello skrev 2020-06-29 15:31:10 följande:
    Om han är så egoistisk nu. Tror du då på att han kommer sluta vara det om det kommer ett barn in i bilden?

    Är du inte värd mer?

    Älskar man någon gör man allt för den personen. Vem vill se sin älskade lida när man själv har det bra och faktiskt har möjligheten att hjälpa?

    Känns inte hälsosamt för dig.
    Ja när hon då dessutom ska låna ut sin kropp till barnaavlande och få den förstörd för lång tid och dessutom förlora en hel årsinkomst i pension. Då ska ju han naturligtvis stå för minst halva pensionsförlusten om han vill att de skaffar barn. Usch för en sån man.Han kommer ju att räkna ören i varje inköp till barnet och tycka att TS får stå för allt han tycker är onödigt.
  • Anonym (ogeneröst)
    Anonym (H) skrev 2020-06-30 13:55:27 följande:

    Har man inte tagit ansvar och varit med i a-kassan så får man stå sitt kast.


    Idiotkommentar från en människa som inte vet hur systemet funkar. A-kassa måste man tjäna in via arbete över en tid på 12 månader. Det är först när man arbetat ihop ett sådant man får stämpla.
  • Anonym (Snål?)

    Du frågade om hjälp med att förstå hur din kille tänker. Jag har verkligen försökt men lyckas inte. Detta baserat på att du skriver att det handlar om några månader(alltså inte på obestämd tid) och att du tidigare tog två månadshyror själv. Det verkar rentut snålt. Har han visat sådana tendenser tidigare?

    Och hur har han tänkt med semester, ska du låna av honom då också eller ska han göra saker som kostar ensam då?

    Och hur har ni tänkt sen. Han har förmodligen redan kunnat spara medan du har betalat hälften av allt på ditt CSN. Om inte du redan från början får en mycket högre lön än den han har kommer det förmodligen ta tid innan du kommit i kapp med sparandet. Sedan kommer förhoppningsvis föräldratider med ev snedfördelning av inkomst- och pensionsbortfall.

    Och tillbaka till hur han tänker, vad svarar han själv?

  • Anonym (K)
    Wench85 skrev 2020-07-03 12:05:18 följande:

    Jag personligen skulle tycka att det var orimligt om min partner ville göra som TS och skulel antagligen tvivla på om det var värt att ha en relation när vi tänker så olika. 

    Men jag vidhåller i alla relationer gör de som de vill - skulle både TS och hennes partner vilja ha den dealen skulle de ju kunna ha det. Nu är ju dock problemet att de inte tycker likadant, men jag kan inte säga att lösningen är ett annat sätt som ör "rätt" eller "fel" enligt nån slags objektiv sanning. 


    Känner du någon som verkligen har den dealen att bara den ena hjälper den andra ekonomiskt om det behövs och den andra får svälta / ta lån ?

    Det låter ju inte så att TS och killen gjorde en sådan deal när TS hjälpte killen ekonomiskt.

    Jag håller med om att vad som helst är okej så länge båda är överens, men problemet är att just situationen TS beskriver beror sällan på en deal , utan att den ena tar emot pengar / hjälp av sin partner när det behövs men vägrar ge tillbaka någonting när situationen ändras och den andra parten behöver hjälp.
  • Anonym (K)
    Wench85 skrev 2020-07-03 12:05:18 följande:

    Jag personligen skulle tycka att det var orimligt om min partner ville göra som TS och skulel antagligen tvivla på om det var värt att ha en relation när vi tänker så olika. 

    Men jag vidhåller i alla relationer gör de som de vill - skulle både TS och hennes partner vilja ha den dealen skulle de ju kunna ha det. Nu är ju dock problemet att de inte tycker likadant, men jag kan inte säga att lösningen är ett annat sätt som ör "rätt" eller "fel" enligt nån slags objektiv sanning. 


    ? De flesta anser väl att samma regler gäller båda i ett förhållande oavsett att alla pengar är gemensamma, eller varje kostnad betalas procentuellt , delad 50 - 50 % , osv inte att man byter fördelning så att alltid den ena gynnas.?

    Men det var kanske otydligt. Som ? man ? syftade jag på personen som gynnas , att hen ensidigt vill ständigt byta regler så hen behåller / får mer pengar oavsett vad man har för regler.

    Vill båda byta fördelning går det såklart bra.

    De flesta tycker nog att det är objektivt fel att lura sin partner , att man kommer överens om att man hjälper varandra ekonomiskt vid behov och den ena bara tar emot pengar men vägrar hjälpa sin partner om situationen ändras.
  • Anonym (Frågande)

    Lite uppdatering (efter samtal och tid att reflektera själv)

    Vi har nu haft ett bra samtal om detta som löst det till stor del (inte helt 100% men på god väg). Sambon kom inte ihåg att jag stod för två hyror för fyra år sedan. Hade det inte varit för att vi hade en enormt stökig period med bla. dubbla lgh, en som bodde utomlands tillfälligt, sjuk familjemedlem etc, så hade jag inte trott honom. Jag hade utgått ifrån att han kom ihåg detta.

    Han hade nog inte riktigt förstår hur dåligt jag mådde över allt med ekonomin utan mer resonerat som att vi skulle fortsatt dela på det fasta och sedan kunde han stå för annat (typ semesterkostnader och middagar ute mm).

    Kort sagt tror jag att dålig kommunikationen i kombo med en sambo som kanske inte riktigt ville fatta hur lite pengar jag hade och hur stressad det gjorde mig ledde till problemet.

    Direkt efter vårt samtal så förde han över (helt på eget initiativ) pengar till mig för de senaste två hyrorna.

    Inte hans bästa stund i vår relation, men i nuläget känns det okej.

Svar på tråden Hur delar man utgifter bäst när en står utan inkomst