• Anonym (Nyseparerade)

    Ersätta pappan för VAB?

    Mitt ex vill att jag står för hans inkomstbortfall när han behöver vabba.

    Han ville byta vecka för att han och hans nya skulle fira något med en resa på tu man hand. Självklart ställer jag upp då jag vill ha så mycket tid som möjligt med vårt barn. Jag råkade vara ledig den veckan då jag tagit 4 dygnspass veckan innan. Nu skulle han ha barnet under min vecka då vi bytte så att jag får EN semestervecka under sommaren. Efter 4 dagar hos pappa visar barnet symptom på förkylning. Enbart snuva och barnet är pollenallergiker. Då tycker han att jag ska vabba för att vi smittat barnet. Alternativt kan han tänka sig att vabba om han får ersättning för de 20% inkomstbortfall som gäller vid VAB, plus ränta och eventuell karens om han blir sjuk. Det finns inga belägg för att vi smittat barnet då ingen av oss har symptom eller antikroppar. Jag sa rakt ut att han kunde skita ihjäl sig och ändå inte få ett öre av mig. Han är extremt gniden och detta är bara ett av alla hans försök att få ut extra pengar. Hela hans släkt tycker att jag gör fel som inte ställer upp för mitt ex. Vad anser utomstående?

  • Svar på tråden Ersätta pappan för VAB?
  • Anonym (Seattle)

    Hälsa honom att an ska vara glad att han inte bor här i Seattle. Han har det väldigt förspännt som ens får 80% av sin lön när han behöver vara hemma med sitt barn Här får vi 0% och måste ta en av våra 14 semesterdagar, eller så får vi betala $150 per dag för sjukdagis eller sjuknanny.

  • Elis73

    Helt orimligt att "den som smittat ska betala" och dessutom var det han som ville byta vecka. Så du har givetvis rätt.

    Men att säga att han "kunde skita ihjäl sig och ändå inte få ett öre" kanske inte ökade hans förmåga att se saken ur din synvinkel - utan trappade bara upp konflikten..... 

  • Anonym (E)

    Att han är ett jäkla fån. Det är hans barn och efter 4 dagar?! Jisses...


    Måste vara skönt att han är ett ex :)

  • Anonym (Nä)

    Egentligen skulle du bara strunta i att svara honom.

    Glömde han bort att det faktiskt var han som ville byta vecka eller vad?

  • StevenDiese

    Haha vilken lirare! Tänk att du skaffade barn med den!

  • Anonym (Hoppsan)

    Vilket geni han verkar vara, nu hade han räknat ut det bra! Ja du , bara skaka på huvudet åt honom. Finns inget mer att göra.

  • Anonym (Minna)

    Förståeligt att han numera är ditt ex. Känner igen typen. Jag arbetar på förskola och hade en förälder som gång på gång försökte få förskolan att betala för de mest märkliga saker: Penicillin för att barnet nog blivit smittat på förskolan, en taxiresa för att föräldern inte hunnit hämta barnet innan stängning annars, ett par vita byxor som blivit fläckiga av utelek osv...

    Kort och gott: Hans vecka = hans vab.

  • Avenia

    Grattis till dig som.blivit ev med en sån manipulativ jävel. Men du har lite mer jobb att göra genom att sätta gränser och säga "dra åt helvete" när han kommer med sånt här.

  • annakarlsson

    Hur kan han vara säker på att du orsakat smittan. Helt otroligt förstår att det är ett ex.

  • Anonym (Falabella)

    Han borde få den broderade bonaden

    "Var inte ett as så ska du se att det går bättre"

Svar på tråden Ersätta pappan för VAB?