• Anonym (Köpa bostad)

    Hjälp av er som äger er bostad:)

    Hej!

    Vi bor i hyresrätt men vill så gärna köpa något.

    Hur mycket har ni i månadskostnad ? Vi har funderat på Stockholm och tyvärr är det så oerhört dyrt. O. Man t ex köper en bostad för 4-5 miljoner vad kan man räkna med för månadskostnad då?

  • Svar på tråden Hjälp av er som äger er bostad:)
  • Anonym (Massor)
    Anonym (Köpa bostad) skrev 2020-06-30 19:22:22 följande:

    Just nu ca 50 000. Har haft andra stora utgifter men vill verkligen satsa och börja spara så mycket som det går.


    Om ni ska köpa något i Stockholm behöver ni spara några hundra tusen. Vet inte vad ni kan haft för stora utgifter i en hyreslägenhet, i ett hus måste ni kunna vara beredda på att klara rätt stora summor när något händer.
  • Anonym (A)

    Ska ni köpa något för 4-5 miljoner behöver ni ha en kontantinsats på ca 400 000-500 000. 

    Förrutom räntor kommer ni troligen behöva en hel del på amorteringar. 

    Utöver det har ni antingen en avgift i en bostadsrätt eller driftkostnader och underhållskostnader i ett hus.

    I en bostadsrätt kan avgiften variera en hel del, och billigare bostadsrätter har ofta en högre avgift och tvärtom.

    Finns massvis med kalkylverktyg ni kan använda för att få en bild av kostnaden.

  • Anonym (Köpa bostad)

    Tack för svar. Utgifterna hade inte med lägenheten att göra.

  • Mahline

    Hej!

    Månadskostnaden är väldigt bunden till om ni tar ett dyrt topplån ovanpå bottenlånet eller inte (dvs hur hög belåningsgraden blir).

    Vi köpte för brf-radhus för 4,3 miljoner, men vårt lån är bara 3 milj, för vi hade stora vinster av försäljningar av tidigare lägenheter. Vår månadskostnad för boendet är 12500, där ingår ränta, amortering, brf-avgift på 5200, uppvärmning, vatten, sophämtning, larm.

    Vi har alltså en relativt låg belåningsgrad med denna månadskostnad.

    Med högre belåningsgrader (samt topplån) kan man troligtvis enkelt komma upp i en månadskostnad på 17-20 000 eller mer. Det finns bra hjälpmedel för att räkna på detta på bankernas hemsidor :)

    Hoppas detta gav nån fingervisning åtminstone!

  • Anonym (Jag)
    Anonym (Massor) skrev 2020-06-29 19:47:25 följande:

    I elens fasta kostnader ingår inte förbrukningen, som du vet. Den ligger utöver. Kostnaden beror på vilken Ampere du har, jag har vanlig 16 och jag ligger uppåt tusenlappen om jag minns rätt. Kanske 800, men det är det minsta. Hur värmer du huset? Knappast med el, för 2100 är ju en elräkning på höst/vår på en månad.


    Nej jag vet att inte förbrukningen ingår i den fasta kostnaden.

    El räkningen jag betalde nu juni, alltså förbrukningen för maj med alla avgifter + förbrukningen så låg min elräkning på 373.04 kronor. Vintertid använder jag luftvärmepumpen och kaminen för uppvärmning.Jag har även gratis ved.
  • Anonym (Hyres)
    Anonym (Jag) skrev 2020-06-30 23:27:11 följande:

    Nej jag vet att inte förbrukningen ingår i den fasta kostnaden.

    El räkningen jag betalde nu juni, alltså förbrukningen för maj med alla avgifter + förbrukningen så låg min elräkning på 373.04 kronor. Vintertid använder jag luftvärmepumpen och kaminen för uppvärmning.Jag har även gratis ved.


    Så alla villaägare har med andra ord inte en nätavgift på ca 1000 kr/månaden (som Massor menar)?
  • Anonym (Klo)
    Anonym (Hyres) skrev 2020-07-01 09:07:17 följande:

    Så alla villaägare har med andra ord inte en nätavgift på ca 1000 kr/månaden (som Massor menar)?


    Nätavgifterna varierar rätt mycket beroende på vem som äger nätet. Kolla upp vem som äger nätet i området ni är intresserade av och gå in på deras hemsida och kolla avgifterna. De är vad de är, och går inte att påverka (annat än politiskt på sikt, om man vill driva genom regelförändringar).
  • Anonym (Besserwisser)

    Vi bor i en villa nära en större stad och den fasta avgiften för 20A trefas är 306:- per månad inklusive moms.

  • Anonym (Jag)
    Anonym (Hyres) skrev 2020-07-01 09:07:17 följande:

    Så alla villaägare har med andra ord inte en nätavgift på ca 1000 kr/månaden (som Massor menar)?


    Absolut är det så. Det är väl jag ett levande bevis på. Skulle aldrig betala in 1000 kr i nätavgift per månad. Tycker det låter helt otroligt egentligen. Är inte undra på att vissa sitter med skyhöga månads utgifter varje månad.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Massor) skrev 2020-06-29 22:01:10 följande:

    Nä, nu läste du fel. Det var en annan som hade totalkostnad på 2100:- per månad för samtliga sina utgifter på huset. (Alltså en total boendekostnad på 2100

    Nätavgiften är dyrare eftersom det är ett hus, det är en helt annan tariff än lägenhet. Kan inte så mkt om det. Såg nyss att min elnätskostnad är 1100:- per månad och sen tillkommer själva förbrukningen. Då har jag ändå 16A som är lägsta i ett hus.

    www.eon.se/el/elnat/kostnad är ett exempel på en eldistributör.


    Hur sjutton kan din elnätskostnad ligga på 1100 kr i månaden? Du måste ha en jäkla elräkning varje månad? Hur mycket kw har du i förbrukning per år? Då jag inte har några lån på mitt hus så har jag väldigt låga utgifter på huset varje månad. Sen tillkommer självklart underhåll av huset.
  • Anonym (husägare)
    Anonym (Massor) skrev 2020-06-29 17:41:40 följande:
    Jag har mycket svårt att tro att du har 1200:- på en månad på ditt hus, men du kanske inte betalar månadsvis utan räkningarna kommer kvartalsvis? Först och främst kommer man ju knappt under tusenlappen på elen i de fasta kostnaderna. Försäkring på huset är väl åtminstone 500 smile9.gif Vatten/avlopp/sopor beror på om du har eget vatten, men en tusenlapp där också kanske? Sotare/snöröjning är andra kostnader att räkna med.
    Det låter i billigaste laget, men är säkert inte långt ifrån. Våra fasta kostnader för huset är exakt:

    Fastighetsavgift: 326 kr
    Vatten och sophämtning: 402 kr
    Fjärrvärme: 816 (varierar såklart kraftigt över året)
    El: 432 kr
    Försäkring: 373 kr

    Totalt: 2349 kr

    Man kan säger bo med lägre fastighetsskatt än vår och komma ner i värmekostnad om man tex har egen vedpanna. Sedan tillkommer såklart underhållskostnader på huset, så den totala kostnaden är såklart högre.
  • Anonym (Hyres)
    Anonym (Klo) skrev 2020-07-01 09:28:26 följande:

    Nätavgifterna varierar rätt mycket beroende på vem som äger nätet. Kolla upp vem som äger nätet i området ni är intresserade av och gå in på deras hemsida och kolla avgifterna. De är vad de är, och går inte att påverka (annat än politiskt på sikt, om man vill driva genom regelförändringar).


    Att det kan skilja så mycket är verkligen helt galet. Men det är som sagt en politisk fråga. Statligt monopol är inte alltid så illa...
  • Anonym (husägare)
    Anonym (Massor) skrev 2020-06-29 22:01:10 följande:
    Nä, nu läste du fel. Det var en annan som hade totalkostnad på 2100:- per månad för samtliga sina utgifter på huset. (Alltså en total boendekostnad på 2100 smile1.gif

    Nätavgiften är dyrare eftersom det är ett hus, det är en helt annan tariff än lägenhet. Kan inte så mkt om det. Såg nyss att min elnätskostnad är 1100:- per månad och sen tillkommer själva förbrukningen. Då har jag ändå 16A som är lägsta i ett hus.

    www.eon.se/el/elnat/kostnad är ett exempel på en eldistributör.
    Nätavgiften varierar kraftigt mellan olika nätägare. Där jag bor är den fasta nätavgiften 157 kr/mån för en villa, oavsett om man har 16, 20 eller 25 A huvudsäkring. Överföringsavgift (28 öre/kWh) och elhandel tillkommer. Totalt blir det ca 2500 kr/år i elnätsavgifter för oss.
  • Anonym (Solblomma)

    Denna månad är asdyr, 150K för nytt tak

    Men alltså, vi bor dyrare idag än när vi hade hyresrätt, definitivt.

    Här måste vi ju lägga undan för underhåll, som exempelvis till takbyte, dränering, vitvaror som pajar o.s.v. Allt sånt ingår ju annars i hyran du betalar till värden, men när du äger din villa får du ju se till att lägga undan pengar för specifikt sådant. Det är en kostnad många inte alltid tänker på.

    Annars har vi ca 3000-4500kr/månad i el (hushåll, uppvärmning. Vi har direktverkande el och tre luftvärmepumpar).

    Nära inpå en tusenlapp i villa-hemförsäkring, men då har vi största.

    Behöver ha 2 bilar numera, tillskillnad från när vi bodde i hyresrätt centralt och hade NOLL bilar Går väl på kanske 5000-6000kr/månad med bränsle, försäkring, underhåll och rep om man slår ut det på ett år. Och ja, här vi bor MÅSTE man ha bil.

    Räntekostnader på ca 3000 kr/månad

    (Räknar inte in amortering som en kostnad här, ser det som ett ofrivilligt spar )

    Internet och TV går på ca 800 kr

    Vatten ca 600 kr

    Sophämtning ca 500 kr

    I hyresrätten betalade vi 9000 kr och behövde inte fundera så mycket. Nu måste vi verkligen tänka till jämt känns det som, eftersom vi ju ansvarar för fastigheten o.s.v.

  • Anonym (Jag)
    Anonym (husägare) skrev 2020-07-01 20:09:33 följande:

    Det låter i billigaste laget, men är säkert inte långt ifrån. Våra fasta kostnader för huset är exakt:

    Fastighetsavgift: 326 kr

    Vatten och sophämtning: 402 kr

    Fjärrvärme: 816 (varierar såklart kraftigt över året)

    El: 432 kr

    Försäkring: 373 kr

    Totalt: 2349 kr

    Man kan säger bo med lägre fastighetsskatt än vår och komma ner i värmekostnad om man tex har egen vedpanna. Sedan tillkommer såklart underhållskostnader på huset, så den totala kostnaden är såklart högre.


    Kul att se att det är fler som kan bo billigt. Det ända jag inte räknat med i mina utgifter är fastighetskatten. Annars är våra utgifter för el,sophämtning, sotaren,hem och villaförsäkring, ingen kostnad för vattnet då vi har eget, tömning av avlopp samt inga lån på huset.

    Sen tillkommer självklart underhåll av huset som du skriver. Vi kan i alla fall inte bo billigare än vad vi göra nu.
Svar på tråden Hjälp av er som äger er bostad:)