• Mon 29 Jun 2020 20:25
    599 visningar
    28 svar
    28
    599

    Låter detta som ett missfall?

    Vet att det är svårt att säga. Men behöver verkligen lite råd och stöd. Jag har ringt runt en massa för att försöka få ett vul men ingen vill ta emot mig. Jag vill bara veta om fostret lever eller inte, så jag kan fortsätta vidare med det som behöver göras. 


    Jag är i v. 7 (6+2). I slutet av v. 5 fick jag ljusbruna flytningar. Samma kväll en färskt blod-blandad flytning och samtidigt molvärk i magen. Efter det fortsatte dom bruna flytningarna och magvärken i tre dagar till. Det blev mer blod än flytningar, men väldigt mörkt brunt, inget färskt. En sista dag hade jag ljusbruna flytningar och sedan försvann dom. 

    Tre dagar senare: färskt blod vid 2 tillfällen. Det kom mest på papperet när jag gick på toaletten och var inte som mens utan mycket mindre. Behövde ändå binda. Fortsatt magvärk. Blödningarna blev återigen bruna flytningar, varvat med mörkt, mörkt brunt blod. Märktes mest vid toalettbesök. Fortsatt magvärk. Nu, några dagar senare, är det sparsamt mörkbrunt. Så lite att jag inte behöver ha trosskydd hela tiden när jag är hemma. 

    Som sagt, jag får ingen hjälp. Jag vet att det är stor risk att man inte ens kan se fostret och hjärtslag så här tidigt även om allt är bra, iaf sa en av dom jag pratat med så. 

    Men vad tror ni? Är det här ett begynnande missfall? Är det bara att "ta på en binda" och åka till jobbet och försöka vara glad och vänta, som hon på gynmottagningen sa? Är det ett MA? Försöker kroppen stöta ut fostret utan att lyckas? 


    Är tacksam för all respons. 


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-07-04 09:33
    Jag var hos gynakuten igår och dom kunde inte se något foster, bara en hinnsäck. Så nu ska jag vänta på ett spontant missfall eller komma tillbaka om 2 veckor. Det känns rätt sorgligt. Jag kan inte sluta hoppas på att det ska vara nåt där nästa gång.
  • Svar på tråden Låter detta som ett missfall?
  • Mon 29 Jun 2020 20:43
    #2

    Ja, kunde aldrig tro det skulle vara så svårt. Bor ändå mitt mellan en storstad och en halvstor. 

    Tack snälla du för ditt svar, det hjälper väldigt mycket. Jag har läst otroligt mycket om blödningar här på fl, men när man är så orolig är det svårt att ta in. Men det hjälper ändå att höra att du blött men att det gick bra. 

    Jag har faktiskt ett vul, ett privat, om 2 veckor, om vi bokade in när jag började få problem. Så det är en liten tröst iaf, även om 2 veckor känns länge att gå runt och tro jag har ett foster i magen som inte överlevt. Är så ledsen att min första graviditet skulle bli så här. 

  • Mon 29 Jun 2020 21:01
    #5
    Qwalite skrev 2020-06-29 20:48:16 följande:

    Jag hade ett tidigt missfall och det började med att symtomen försvann (illamående) och sen fick jag kraftig mensvärk och därför började jag blöda som en mens. Tveklöst ett missfall.

    Under de andra graviditeterna har jag blödigt lite smått och haft bruna flytningar under de första veckorna, men även lite senare under graviditeten. Båda gångerna har dock gått bra och jag har gått full tid.

    Hoppas på det bästa för dig!


    Tack! Just det, glömde skriva det, att jag inte har några symptom. Hann aldrig få något direkt illamående. Så jag är ju ganska inställd på ett missfall, trots en liten gnutta hopp. Det KAN ju råka bli så att ofarliga blödningar sammanfaller med att jag kanske är en sån som knappt får symptom. 
  • Mon 29 Jun 2020 21:02
    #6
    Lucia N skrev 2020-06-29 20:48:57 följande:

    Förstår att det är jobbigt! Hoppas det ser bra ut om 2 veckor!


    Tack snälla! Hjärta
  • Mon 29 Jun 2020 21:44
    #8
    MissKS skrev 2020-06-29 21:14:09 följande:

    Det bästa du kan göra att ta gravtest, tex digitala och se om de är starka eller svaga. Jag har haft fyra missfall. Det syns på testen.


    Tack. Jag ska göra ett på torsdag tänkte jag. Dom första jag gjorde var väldigt starka och kom fram fort så en minskning borde ju synas tycker jag.
  • Thu 2 Jul 2020 12:54
    #9

    Idag har jag pratat med min närmaste gynakut, och ska åka dit imorgon. Det blir skönt att äntligen få veta.

    Gjorde ett nytt test imorse också, strecket kom fram direkt och blev väldigt starkt. Även om man inte ska lita helt på det (om det är mf på gång eftersom hormonerna kan vara kvar länge i kroppen) så känns det ändå väldigt bra.

  • Fri 3 Jul 2020 12:35
    #10

    Uppdatering: läkaren idag kunde inte se något foster, bara hinnsäcken. Jag ska tillbaka om 2 veckor om inget hänt. Jag hoppas missfallet kommer igång av sig själv innan dess.

  • Fri 3 Jul 2020 13:17
    #12
    LittleSunshine84 skrev 2020-07-03 12:54:00 följande:

    Mitt missfall var som mensvärk, i V6-7 tror jag det var.

    Testade samma dag jag började blöda och fick inte gravid direkt på clearblues digitala test.


    Tack för ditt svar. Läkaren kunde inte hitta något foster, så nu får jag invänta missfall eller gå tillbaka om 2 veckor och få tabletter.
  • Sat 4 Jul 2020 09:34
    #15
    Lucia N skrev 2020-07-03 14:37:23 följande:
    Beklagar! Hoppas det är din tur snart!
    Tack. Hjärta
  • Sat 4 Jul 2020 20:38
    #16
    zqw123 skrev 2020-07-03 13:53:12 följande:

    Jag förstår verkligen din oro. Jag gick in i vecka 6 idag. Igår kväll började jag blöda, hade ändå lite hopp då det var en mindre blödning, men sedan kom mer imorse och lite koagulerat blod samt världens mensvärk och ont i ländryggen. Ganska säker på att det var ett missfall, men sedan när jag pratade med barnmorska idag tyckte hon ändå jag skulle avvakta över helgen med att avboka inskrivning. Så svårt att veta hur mycket som är mycket blödning osv och hon tyckte spontant inte det lät som tillräckligt för ett missfall. Men så frustrerade att inte kunna göra mer än att avvakta iom att det är för tidigt för ultraljud. Ska hålla tummarna att den lilla har klarat sig för dig.


    Fy så jobbigt. :( Hur har det gått för dig?

    Jag började blöda sekunden jag kom in på jobbet idag, med mensvärk. Jag var säker på att det skulle sätta igång och jag skulle behöva krångla med att få in nån annan och ta mig hem. Men det blev liksom inget mer. Nu har jag bruna grumliga flytningar och ont. Jag har inte så mycket hopp kvar (vet inte om du hann läsa min uppdatering men gyn-läkaren såg bara en tom hinnsäck). Jag vill bara att det ska starta så jag kan sjukanmäla mig och få det gjort. :( Jag hoppas det går bra för dig trots blödning!
  • Sun 5 Jul 2020 08:19
    #19
    zqw123 skrev 2020-07-05 03:06:47 följande:

    Vilken tur att det inte blev värre på jobbet, det är ju jobbigt nog som det är mentalt när man misstänker missfall. :( Jag blödde mest igår morse, sedan har det sakta avtagit och nu är det knappt något. Barnmorskan tyckte jag skulle behålla tiden för inskrivning på fredag, men jag vet inte riktigt varför då det förmodligen inte finns någon graviditet att skriva in. Enligt henne var det ingen idé att boka tidigt ultraljud heller eftersom det är svårt att se något så tidigt. Dock har jag läst att man kan mäta hcg-nivån genom blodprov efter misstänkt missfall, så på måndag ska jag kolla det närmare. Finns såklart ett litet, litet hopp om att allt ska vara okej.

    Vilken vecka var du i? Tänker att det kanske är för tidigt att se fostret. Men förstår också känslan av att vilja ha det avklarat. Jag vill mest göra ett test för att kunna bekräfta missfall och lägga det bakom mig, så jobbigt med ovissheten. :/


    Ja, verkligen. Jobbar idag med men ska sjukanmäla mig imorgon. Det här är väl tillräcklig anledning för att göra det utan dåligt samvete tänker jag. Usch, stackars dig. Den här ovissheten är ju nästan det värsta! Jag har svårt att få hjälp ens, dom på akuten ville att jag kommer tillbaka om det inte startat, men jag riskerar att bli sittande där flera timmar och vänta. Ska ringa min barnmorskemottagning och hoppas dom är mer tillmötesgående nu när jag faktiskt redan träfffat en läkare.

    Ja, precis, jag var i slutet av v. 7 så hon borde ju verkligen ha sett nåt.
  • Sun 5 Jul 2020 14:19
    #21
    zqw123 skrev 2020-07-05 12:12:19 följande:

    Det tycker jag absolut att du kan göra. Jag sjukanmälde mig i fredags, blev så chockad och ledsen när jag såg allt blod. Hade inte fixat att jobba då. Var även rädd att smärtan skulle bli ännu värre, vilket den som tur var inte blev.

    Jag vet inte riktigt hur säkert det är att man borde se något i vecka 7, barnmorskan jag pratade med ang. att jag ville göra tidigt ultraljud sa att det inte var någon idé före vecka 8 eftersom det är så osäkert vad de kan se. Så hoppas för din skull att det kan finnas en liten chans ändå, men förstår också att oavsett vill man ju veta. Kanske en privat mottagning kan hjälpa mer, jag tänkte själv kontakta en privat imorgon för tror man kan få hjälp snabbare då och inte behöver vänta flera timmar på akuten. Måste bara kolla vad det kan kosta. ????


    Ja jag hoppas! Jag har ett privat inbokat den 16 juli faktiskt men det är på kvällstid för allt var uppbokat, kostar ca 1200. Men jag ska försöka få till ett genom min bm istället. Jag tänker att det kanske blir lättare att få en uppföljning då? Liksom att dom är med i vad som händer.
  • Tue 7 Jul 2020 10:10
    #22

    Blir tokig snart. Var som sagt på VUL i fredags och fick höra om tom hinnsäck och att invänta missfall. Jag började blöda dagen efter, lördag, med den vanliga molvärken/svag kramp. Sen avtog det och sen dess dom eviga bruna flytningarna.

    Kan det bara börja blöda snart?? Samtidigt vill jag inte åka in för tidigt igen för att få hjälp för jag vill ge det en chans, tänk om det finns ett litet embryo där inne som bara inte syntes i fredags? 

    Sjukanmälde mig igår, måndag eftersom jag jobbat helgen efter beskedet och behövde bara få vara hemma och vila. Nu är jag ledig några dagar. Men kan ju inte vara sjuk UTIFALL ett missfall startar... det kan ju lika gärna inte göra det. Skrikandes

  • Tue 7 Jul 2020 19:12
    #24
    zqw123 skrev 2020-07-07 18:35:01 följande:

    Usch vad jobbigt, jag förstår verkligen känslan. Av allt jag googlat så låter det som 50/50 av det du berättar att det inte behöver vara att missfall. Hoppas verkligen. Och du kanske behöver vilan mentalt om inte annat, oerhört påfrestande med den ovissheten och oron.

    I mitt fall slutade det tyvärr med missfall. Jag tog ett grav.test igår, tre dagar efter blödningen, och det visade "Inte gravid". Så får hoppas på nästa gång.


    Tack snälla du. Så skönt att kunna prata med andra i samma situation här.

    Så tråkigt att höra! : ( Men kanske skönt att få det bekräftat. Jag håller alla tummar för att det ska funka för dig nästa gång! Stor kram.
  • Mon 20 Jul 2020 07:47
    #26
    Liso001 skrev 2020-07-19 20:09:19 följande:

    Hur gick det för dig sen? Är i samma sits som du var i och jätteorolig!


    Det gick tyvärr inte bra för mig. Kom tillbaka 3 veckor senare (fredag 17 juli) och då syntes plötsligt ett foster men utan hjärtslag. I storlek som när jag var där två veckor tidigare. Nu på fredag ska jag få cytotec. Var tvungen att vänta tills jag är ledig. Så otroligt långdraget.jag har en känsla av att tabletterna inte kommer funka bra för mig heller. :( Jag hoppas verkligen det går bättre för dig.
  • Mon 20 Jul 2020 09:49
    #28
    Liso001 skrev 2020-07-20 08:41:10 följande:

    Tråkigt att höra, hoppas du blir gravid snart igen!

    Kram!


    Tack snälla du. :) Kram.
Svar på tråden Låter detta som ett missfall?