• Anonym (Barbie)

    Rapportera till fk?

    Min man har varit fl senaste året. Han är lärare, och har alltså inte jobbat in hela sommaren.

    Jag går strax på fl och måste ta mina dagar för att skydda min sgi.

    För att han inte ska nollas ska han skriva in sig som arbetssökande. Men hur/var rapporterar han det till fk så de inte nollar? Eller behöver han bara bevisa det om något inträffar?

    Jag har för mig att mammans sgi skyddas om man får barn tätt. Gäller det även pappan? Och...Vad innebär det i så fall?

    Det kommer vara mindre än 2 år mellan barnen, om det räknas som tätt.

  • Svar på tråden Rapportera till fk?
  • nnnnnnnn

    Om han hade jobbat sista veckan (minst 5 arbetsdagar) innan sommarlovet började dvs avslutat sin FL och arbetat 100% de dagarna med avsikt att fortsätta jobba efter sommaren, så hade hans SGI varit säkrad. För då hade det räknats som att han var i tjänst även över sommaren trots att han inte haft full lön över sommaren.
    Bra att veta till nästa barn.

    Skulle gissa att SGI är skyddat för båda föräldrarna, men kolla med FK, mejla eller skicka fråga via sociala medier så får du säkert snabbt svar.

  • Anonym (Barbie)
    nnnnnnnn skrev 2020-06-29 21:30:14 följande:

    Om han hade jobbat sista veckan (minst 5 arbetsdagar) innan sommarlovet började dvs avslutat sin FL och arbetat 100% de dagarna med avsikt att fortsätta jobba efter sommaren, så hade hans SGI varit säkrad. För då hade det räknats som att han var i tjänst även över sommaren trots att han inte haft full lön över sommaren.

    Bra att veta till nästa barn.

    Skulle gissa att SGI är skyddat för båda föräldrarna, men kolla med FK, mejla eller skicka fråga via sociala medier så får du säkert snabbt svar.


    Inte enligt fk. De sa att eftersom han inte har lön nollas han, det gick inte att undvika annat än med sommarjobb. Stämmer det verkligen på ferietjänst? Det är ju inarbetad tid, förutom semester.

    Med nästa kommer han jobba deltid fram till sommaren, men då har vi ju varsin att ta ut dagar på!
Svar på tråden Rapportera till fk?