• Anonym (Fanny)

    Säga upp en fast tjänst för ett vikariat?

    Jag har idag en fast tjänst på kommunen men jag trivs inte. Jag trivs inte med arbetsuppgifter och inte med kollegerna. Tycker inte om arbetstiderna. Har dålig lön för det jobb jag gör. Tycker jag borde ha iaf 2000 kr mer i månaden.

    Nu har jag fått ett vik på en annan arbetsplats. Det är mitt drömjobb! Med god chans till en tillsvidaretjänst.

    Men jag vet inte om jag kommer få tjänstledigt då min chef beviljat 2 andra tjänstledigt i vårt arbetslag.

    Kan jag säga upp en fast tjänst för att ta ett vik...? Eller är jag helt dum i huvudet då...?

  • Svar på tråden Säga upp en fast tjänst för ett vikariat?
  • Anonym (...)

    Jag sa upp en fast tjänst för ett vik men det var inom vården o jag vet att jag får mkt extra jobb inom vården endå så var inte orolig.. nu i covid tider hade jag nog inte sagt upp fast tjänst dock

  • Hyllemor

    Om du arbetar i kommunen så har du rätt till tjänstledigt i vissa fall. Jag har själv sagt upp mig vid tre tillfällen från kommunen för att ta ett vikariat i en annan kommun och i ena fallet kunde jag ta tjänstledigt, men det gäller verkligen då att det är i ett helt annat yrke. I det fall jag kunde ta tjänstledigt, så hade min chef svårt att bevilja mer än uppsägningstiden eftersom den nya tjänsten ändå var "nästan likvärdig" med det yrket jag redan hade, även om jag menade på att det inte alls var samma sak.


    Jag har resonerat så här vid alla tre tillfällen då jag har sagt upp mig från en tillsvidaretjänst för att ta ett vikariat: Hur lätt är det att få tillbaka mitt "gamla" jobb? Om jag inte får tillbaka mitt gamla jobb, kan jag i så fall gå tillbaka till kommunen men söka en tjänst på en annan arbetsplats hyfsat snabbt när vikariatet är slut? Klarar jag mig ekonomiskt när vikariatet är slut, ifall det tar lite tid att hitta en ny tillsvidareanställning?


    Om jag har känt mig positiv på de tre frågorna, så har jag vågat, tutat och kört.

    Vad jag däremot inte hade räknat med, var att trots goda rekommendationer från chefen på vikariatet, där jag hade arbetat i 2 år, så uppstod en bisarr situation när jag några år senare skulle söka en ny tjänst inom den gamla kommunen. Chefen jag hade haft när jag lämnade kommunen hävdade att jag hade haft stor sjukfrånvaro, vilket jag var mycket frågande till (hon menade egentligen sjukfrånvaro  på grund av foglossning under graviditet, men det hade hon aldrig sagt till de chefer som använde henne som referens) så det kom inte fram förrän jag fick reda på vad det handlade om och då hade jag blivit nekad tre jobb på grund av "dåliga referenser" och ingen ville tala om vad de dåliga referenserna berodde på, förrän jag vägrade att ge mig förrän jag fick svar. Varför chefen gav den här dåliga referensen, vet jag inte än idag, men jag är övertygad om att det beror på att hon blev bitter på att jag sade upp mig på grund av ett vikariat, för hon var inte glad alls när jag sade upp mig.


    Chefen innan henne hade gått i pension och gick inte att få tag i och chefen ytterligare innan dess var avliden, vilket skapade det här problemet, för min kommun ringer tydligen fler än en chef ifall de får dåliga referenser av en chef. När jag nu stod där och ville söka en tjänst i min gamla kommun igen, så blev referenserna dåliga (trots lysande referenser från min arbetsgivare som jag hade varit hos under det 2 år långa vikariatet!) Det var precis som att det inte räknades längre, eftersom jag hade "lämnat kommunen" och förvisso fått jobb inom en annan kommun, men då ett vikariat. Jag fick väldigt många frågor kring det här med VARFÖR man kan säga upp en tillsvidareanställning för att ta ett vikariat. Det var precis som att inga arbetsgivare på kommunen kunde förstå det hela trots vettiga anledningar. 


    Jag fick förvisso ett nytt jobb på kommunen bara någon månad senare, men det var ett hårt slag och mycket stressande att höra att tre jobb där jag varit på anställningsintervju "försvann" på grund av dåliga referenser (trots att så inte varit fallet.)

    Så om du säger upp dig på kommunen, se till att chefen inte är sjukligt bitter för att du lämnar, är väl mitt svar på det här.

  • Anonym (Längd)

    Hur långt är vikariatet? Det hade påverkat mitt beslut.

  • Anotherone

    Inom det kollektivavtal som gäller i kommun och region så har man inte rätt att få tjänstledighet för att prova annat jobb.
    Mig veterligt är det bara staten som har detta.
    Och indirekt, om din chef förstår att du är på väg någon annanstans, varför skulle hen bevilja detta? Då är det schysstare att du säger upp dig. 
    Om man inte tar det ur ett rättviseperspektiv. Om det generellt varit så på avdelningen att man beviljar detta och sen sätter stopp just när du lämnar in din begäran så kan man tycka att det är taskigt. Men något lagstöd har du inte. Så din chef skulle inte göra något fel genom att neka.

    Jag skulle kunna tänka mig att säga upp en tillsvidare tjänst för ett vikariat eftersom jag vet att det finns gott om jobb i min bransch. Medan det inom andra kategorier är svårt att få tillsvidare tjänst. Då skulle jag kanske fundera mer.

    Men det låter ju som att du får en chans att testa något du velat länge så varför inte?

  • Anonym (Vivan)
    Anonym (.) skrev 2020-06-29 23:51:56 följande:

    Men finns det ens undersköterskor som är arbetslösa? Det är ju ständig brist där. Jobb finns ju alltid för usk

    Om du är högt skuldsatt, och ensamstående med ett par barn, kanske du inte borde säga upp dig, men annars är det väl bara att säga upp dig om du inte får tjänstledigt.

    Se till att vara med i akassan bara...


    Inte i vår kommun, fullt överallt och inte legat en tjänst ute på drygt ett år. Behövs inte ens vikarier...

    Kollar jag i grannkommunerna skriker de efter folk men inte vår. Så kan det vara..
  • Anonym (.)
    Anonym (Vivan) skrev 2020-06-30 08:30:33 följande:

    Inte i vår kommun, fullt överallt och inte legat en tjänst ute på drygt ett år. Behövs inte ens vikarier...

    Kollar jag i grannkommunerna skriker de efter folk men inte vår. Så kan det vara..


    Ja verkligen oväntat. Här finns det hur mycket uska jobb som helst.

    Men å andra sidan, så kanske man kan pendla till grannkommunen också ett tag om man blir arbetslös?
  • Anonym (Fanny)

    Nu har jag träffat min, kanske, framtida chef.

    Det var ett såå roligt möte! Arbetsuppgifterna låter magiska. Jag skulle få jobba med det som jag jobbat ideelt med i så många år. Jag skulle verkligen komma till min rätt.

    Jag fick en bättre lön. 4.300 kr mer i månaden. Plus att jag slipper pendla och har 5 min till jobbet. Jag kommer aldrig få ha dessa arbetsuppgifter där jag jobbar idag.

    Det känns som att jag vill satsa, men min man tycker att det är riskabelt att säga upp en fast tjänst. Jag vill onte att vi ska bråka om detta. Jag är inte ett dugg orolig för att jag inte kommer få ett jobb senare om jag inte får fortsätta på vikariatet.

    Så himla svårt!

  • Anotherone
    Anonym (Fanny) skrev 2020-06-30 18:56:05 följande:

    Nu har jag träffat min, kanske, framtida chef.

    Det var ett såå roligt möte! Arbetsuppgifterna låter magiska. Jag skulle få jobba med det som jag jobbat ideelt med i så många år. Jag skulle verkligen komma till min rätt.

    Jag fick en bättre lön. 4.300 kr mer i månaden. Plus att jag slipper pendla och har 5 min till jobbet. Jag kommer aldrig få ha dessa arbetsuppgifter där jag jobbar idag.

    Det känns som att jag vill satsa, men min man tycker att det är riskabelt att säga upp en fast tjänst. Jag vill onte att vi ska bråka om detta. Jag är inte ett dugg orolig för att jag inte kommer få ett jobb senare om jag inte får fortsätta på vikariatet.

    Så himla svårt!


    Jag hade inte tvekat en sekund. Bättre betalt och kortare väg till jobbet = mer fritid. Och jag som person värdesätter min fritid väldigt mycket. Jag trivs otroligt bra på mitt jobb idag, men mitt liv är mer än att jobba.
    Jag hade blivit besviken om inte min man stöttat mig i detta.
  • Anonym (Längd)
    Anonym (Fanny) skrev 2020-06-30 18:56:05 följande:

    Nu har jag träffat min, kanske, framtida chef.

    Det var ett såå roligt möte! Arbetsuppgifterna låter magiska. Jag skulle få jobba med det som jag jobbat ideelt med i så många år. Jag skulle verkligen komma till min rätt.

    Jag fick en bättre lön. 4.300 kr mer i månaden. Plus att jag slipper pendla och har 5 min till jobbet. Jag kommer aldrig få ha dessa arbetsuppgifter där jag jobbar idag.

    Det känns som att jag vill satsa, men min man tycker att det är riskabelt att säga upp en fast tjänst. Jag vill onte att vi ska bråka om detta. Jag är inte ett dugg orolig för att jag inte kommer få ett jobb senare om jag inte får fortsätta på vikariatet.

    Så himla svårt!


    Hur långt är vikariatet?
  • Anonym (Fanny)
    Anonym (Längd) skrev 2020-06-30 19:27:56 följande:

    Hur långt är vikariatet?


    Fram till midsommar 2021. Med chans att få en tillsvidaretjänst.
Svar på tråden Säga upp en fast tjänst för ett vikariat?