• Hhamrinf

    Studera samtidigt som sjukskriven?

    Jag hittar inga svar på försäkringskassans hemsida så jag tänkte kolla om det är någon här som kan svara på mina frågor.

    Jag är gravid i v.26 och sjukskriven 100% för foglossning. Jag har ett väldigt fysiskt arbete som gör att jag inte klarar av mina arbetsuppgifter. Det går heller inte att omplacera mig. Men nu är det så att jag tycker det är så sjukt tråkigt att sitta hemma hela dagarna, finns ingenting att göra! Jag skulle vilja studera på distans nån kurs. Men får man verkligen göra det? Om inte, får man studera samtidigt som man har graviditetspenning? Jag har nämligen ansökt om graviditetspenning när jag går in i v.32. Blir galen här hemma av uttråkning!!

  • Svar på tråden Studera samtidigt som sjukskriven?
  • Anonym (Blubb)

    Du får inte plugga och ta emot sjukpenning samtidigt. Däremot får du plugga när du är föräldraledig, däremot tror jag inte att du får ta ut full föräldrapenning, men där är jag osäker.

  • Anonym (Vega)

    Ska du studera måste du avbryta sjukskrivningen, men frågan är ju då hur ditt jobb ställer sig inför det?

    Men du kan ju alltid studera något utan att ta en kurs! Vad vill du lära dig? Gå till biblioteket och låna böcker och läs.
    Eller köp en språkkurs på internet och lär dig ett nytt språk. Köp en lär-dig-tecka-bok eller lär-dig-skriva-bok (om det finns sådana).
     Det finns ju mycket man kan göra som inte riskerar varken sjukskrivning, graviditetspenning eller jobbet.

  • Hhamrinf

    Jag hade tänkt plugga upp betyg från gymnasiet. Men jag får göra det på föräldraledigheten istället. (Tanken är att studera till förskollärare senare)

    Får väl lära mig virka eller något sålänge jag är sjukskriven.. ????

  • Anonym (skills)

    Ett ord: Skillshare. Google it! Gooooogle iiiiit! Asbra bot mot tråkighet under sjukskrivning/gravidpenning. Jag har lärt mig göra egen rolig tvål, har sytt ett helt lager babygrejer, lärt mig hur man sköter bokföring för småföretag, jag har lärt mig teckna vilket jag aldrig varit bra på förut, jag har lärt mig macrofotografi, och jag har ungefär en miljon andra saker jag vill kolla in där. Det är som ett oändligt roligt och intressant svart hål. Jag kan ju säga att jag aldrig kommer köpa en tvål igen i mitt liv.

  • Anonym (S)

    Ren hobbykurs borde du ju få gå på, men inte sånt som kan jämställas med arbete. Alltså inte läsa in gymnasiet.

  • Anonym (Intressant)
    Anonym (skills) skrev 2020-06-30 03:20:04 följande:

    Ett ord: Skillshare. Google it! Gooooogle iiiiit! Asbra bot mot tråkighet under sjukskrivning/gravidpenning. Jag har lärt mig göra egen rolig tvål, har sytt ett helt lager babygrejer, lärt mig hur man sköter bokföring för småföretag, jag har lärt mig teckna vilket jag aldrig varit bra på förut, jag har lärt mig macrofotografi, och jag har ungefär en miljon andra saker jag vill kolla in där. Det är som ett oändligt roligt och intressant svart hål. Jag kan ju säga att jag aldrig kommer köpa en tvål igen i mitt liv.


    Detta lät intressant. Kostar det något?
  • Anonym (skills)
    Anonym (Intressant) skrev 2020-06-30 13:54:04 följande:
    Detta lät intressant. Kostar det något?
    Det är jättekul. Det verkar inte finnas något man inte kan lära sig på skillshare. En del saker är gratis och mycket får man typ ett gratis smakprov på. Vill man ha tillgång till allt så kostar det 140 kr i månaden eller 900 för ett år.
Svar på tråden Studera samtidigt som sjukskriven?