• Anonym (Fattig)

    Känns inte kul alls, men måste ju....

    Jag har lite drygt 4.5 tim resväg till/från jobbet varje dag. Sedan jobbar jag 10 timmar där jag står och går hela tiden. Har 2 korta 5 minuters raster där jag i bästa fall kan sitta ner och ta en kopp kaffe samt en längre lunchrast på 30 min.

    Lönen är 120kr/timmen. Jag gör INGET annat än jobbar och sover. Kommer inte ens ihåg när jag träffade min särbo sist, men tror han är på väg att lämna mig nu. Det hade jag också gjort om jag var han tror jag.

    Jag fullkomligt avskyr detta men vad gör man? Har sökt tusentals jobb sedan coronan, men det verkar helt omöjligt.

    Mina tidigare arbeten finns inte kvar längre.

    Tips?

  • Svar på tråden Känns inte kul alls, men måste ju....
  • Anonym (50+)
    Anonym (Fattig) skrev 2020-07-01 07:18:42 följande:
    Jag har skrivit att jag har sökt tusentals jobb och att jag fortsätter söka annat hela tiden. Det är liksom inte "bara att söka annat med högre lön och kortare resväg...."

    Hade jag fått ett annat bättre jobb så hade jag självklart tagit det!

    Vad skulle jag skämmas över???

    Tvärtom är jag stolt över mig själv som jobbar istället för att söka försörjningsstöd. Skäms inte för någonting!
    Lyssna inte på folk som säger att livet ska vara ett lidande. Det är sådana människor som gör att världen fortfarande är orättvis.

    Jag har själv haft det som du har. Till sist fick jag ett bättre jobb. Fortsätt att söka.

    Du har all anledning att vara stolt över dig själv! {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Fattig)

    Fick tyvärr inte den andra tjänsten på företaget med högre lön och en halvtimmes resväg.... Men men bara att kämpa vidare.

  • Anonym (Personal)
    Anonym (Fattig) skrev 2020-06-30 19:45:44 följande:
    Noll kronor på flera månader. Första lönen blir i slutet av augusti.

    Va?


    Vem jobbar gratis?
    Hur har du råd med annat?

  • Anonym (Ä)
    Anonym (Fattig) skrev 2020-07-01 07:18:42 följande:

    Jag har skrivit att jag har sökt tusentals jobb och att jag fortsätter söka annat hela tiden. Det är liksom inte "bara att söka annat med högre lön och kortare resväg...."

    Hade jag fått ett annat bättre jobb så hade jag självklart tagit det!

    Vad skulle jag skämmas över???

    Tvärtom är jag stolt över mig själv som jobbar istället för att söka försörjningsstöd. Skäms inte för någonting!


    Du skrev ju själv att du nästan skäms.
  • Anonym (Fattig)
    Anonym (J) skrev 2020-06-30 18:43:19 följande:

    Nu har ts i och för sig inte skrivit att hon inte har någon utbildning, bara inte en vårdutbildning, så det vet vi ju inte. Mycket är annorlunda nu under Corona och vissa får göra en del de inte skulle göra annars. Om man är över 50 och har jobbat sedan man var tonåring vet man nog vad det innebär att jobba ...

    Till ts: Lider med dig! Det verkar framför allt vara resvägen som äter upp massa tid + givetvis att du har långa arbetsdagar. Jag håller med om att det inte känns meningsfullt när man bara jobbar, reser och sover. Hoppas du får det jobbet du söker!

    Förut hade jag lång resväg (inte lika lång som din dock). Jag älskar att läsa så jag hade alltid en pocketbok i väskan och utnyttjade resvägen på det viset. Då kändes den åtminstone lite meningsfull.

    Nu har jag 7 minuters promenad till jobbet och jobbar 85%. Stor skillnad med hur mycket fritid jag har förstås!

    Lycka till och hoppas du får det bättre betalda jobbet på närmare avstånd!


    Utbildning: Jag är utbildad flygvärdinna, reseledare, resesäljare, trafikassistent (Arlanda), engelsktalande guide i Israel och Egypten mm. Inget av detta har jag nytta av i nuläget. Kan inte ta mer CSN lån.
  • Anonym (-)
    Anonym (Fattig) skrev 2020-06-30 12:11:34 följande:
    Ser att jag har varit otydlig. Det är inte 4.5 timme enkel väg utan totalt per dag. Ca 2.15 enkel väg, ibland tar det längre tid beroende på kollektivtrafiken. Jag bor och arbetar i Stockholm så att flytta är inte aktuellt.
    Jag är definitivt vuxen, 1)) är 50+ och har arbetat sedan jag var 12 år. (självklart bara deltid under skoltiden. Efter gymnasiet arbetade jag på 3 jobb i många år. Så arbeta hårt är jag van vid. Jag har barn,2))  alltid varit ensam mamma utan kontakt med pappan och sällan barnfri.
    1)) Då måste du ju ha ett stort kapital sparat?

    2)) Varför är du ensam mamma? Det är ju ett osmart val, då ditt barn kommer få men. Det är dessutom lättare att leva ihop i harmoni med en partner.
  • MsFry
    Anonym (-) skrev 2020-07-04 10:16:54 följande:

    1)) Då måste du ju ha ett stort kapital sparat?

    2)) Varför är du ensam mamma? Det är ju ett osmart val, då ditt barn kommer få men. Det är dessutom lättare att leva ihop i harmoni med en partner.


    Jösses... behov av att trycka till folk much?
  • Anonym (J)
    Anonym (Fattig) skrev 2020-07-02 07:39:14 följande:

    Utbildning: Jag är utbildad flygvärdinna, reseledare, resesäljare, trafikassistent (Arlanda), engelsktalande guide i Israel och Egypten mm. Inget av detta har jag nytta av i nuläget. Kan inte ta mer CSN lån.


    Otur! Ingen hade kunnat ana att det skulle komma en epidemi som förändrar det mesta. Vet inte om jag har några goda råd men hoppas (för mångas skull) att världen så småningom blir lite som förr och du kan återgå till det du jobbade med förut.

    De enda råd jag kan komma med nu kan du säkert komma på själv: att söka andra jobb, att uthärda och hoppas att arbetsmöjligheterna kan förändras, att göra restiden så meningsfull som möjligt (läsa böcker, lyssna på podar osv).

    Jag vet inte hur svårt/lätt det är att läsa in en undersköterskeutbildning? Förstår att det är svårt med CSN. Men är det så "lätt" att du skulle ha möjlighet att utnyttja resvägen till detta parallellt med jobbet? Pratades det inte om att införa sådana snabbutbildningar i och med Corona?

    Får du någon semester åtminstone eller jobbar du i sommar?
  • Anonym (Fattig)
    Anonym (J) skrev 2020-07-04 16:09:56 följande:

    Otur! Ingen hade kunnat ana att det skulle komma en epidemi som förändrar det mesta. Vet inte om jag har några goda råd men hoppas (för mångas skull) att världen så småningom blir lite som förr och du kan återgå till det du jobbade med förut.

    De enda råd jag kan komma med nu kan du säkert komma på själv: att söka andra jobb, att uthärda och hoppas att arbetsmöjligheterna kan förändras, att göra restiden så meningsfull som möjligt (läsa böcker, lyssna på podar osv).

    Jag vet inte hur svårt/lätt det är att läsa in en undersköterskeutbildning? Förstår att det är svårt med CSN. Men är det så "lätt" att du skulle ha möjlighet att utnyttja resvägen till detta parallellt med jobbet? Pratades det inte om att införa sådana snabbutbildningar i och med Corona?

    Får du någon semester åtminstone eller jobbar du i sommar?


    DU gjorde mig glad igen, det finns hopp om mänskligheten, stort TACK!

    Jag kommer vara ledig nån fredag eller måndag så jag får lite semester, behöver inte mer än så. Än en gång TACK, detta var fint av dig, du har gjort en helt okänd kvinna glad.

    Önskar dig allt gott i livet och i sommar
  • Anonym (Fattig)
    Anonym (-) skrev 2020-07-04 10:16:54 följande:

    1)) Då måste du ju ha ett stort kapital sparat?

    2)) Varför är du ensam mamma? Det är ju ett osmart val, då ditt barn kommer få men. Det är dessutom lättare att leva ihop i harmoni med en partner.


    Pappan till mitt barn är DÖD!!!!!!!!! JÄKLIGT OSMART AV MIG VA?????
  • Anonym (D)
    Anonym (-) skrev 2020-07-04 10:16:54 följande:

    1)) Då måste du ju ha ett stort kapital sparat?

    2)) Varför är du ensam mamma? Det är ju ett osmart val, då ditt barn kommer få men. Det är dessutom lättare att leva ihop i harmoni med en partner.


    Du är en genuint elak person.
  • Anonym (Fattig)
    Anonym (D) skrev 2020-07-05 08:05:58 följande:

    Du är en genuint elak person.


    Elak och väldigt bitter. Jag kan faktiskt inte ens ta åt mig för jag vet själv att jag gör mitt bästa. Mitt barn har en pappa gestalt i mitt ex som jag levt med över 10 år. Jag är ingen "nolla" och detta blir mitt sista inlägg här.
  • Anonym (D)
    Anonym (Fattig) skrev 2020-07-05 08:55:59 följande:

    Elak och väldigt bitter. Jag kan faktiskt inte ens ta åt mig för jag vet själv att jag gör mitt bästa. Mitt barn har en pappa gestalt i mitt ex som jag levt med över 10 år. Jag är ingen "nolla" och detta blir mitt sista inlägg här.


    Livet på FL är hårt. Det finns många elaka här.

    Lycka till och hoppas du hittar ett nytt jobb snart med rimliga restider och bättre betalt.
  • Anonym (C)

    Det kommer troligen bli ett tufft år, speciellt som du har utbildningar som inte går att använda direkt i nuläget. Det du kan göra är att trycka på de färdigheter du fått via dina jobb och utbildningar, och fortsätta att söka jobb.

    Utnyttja gärna restiden till att fortbilda dig inom något som skulle kunna vara mer gångbart.

    Lycka till!

  • Anonym (Fattig)
    Anonym (C) skrev 2020-07-05 18:39:08 följande:

    Det kommer troligen bli ett tufft år, speciellt som du har utbildningar som inte går att använda direkt i nuläget. Det du kan göra är att trycka på de färdigheter du fått via dina jobb och utbildningar, och fortsätta att söka jobb.

    Utnyttja gärna restiden till att fortbilda dig inom något som skulle kunna vara mer gångbart.

    Lycka till!


    Tack, väldigt fint skrivet och jag tar till mig det. Kram
  • Anonym (Fattig)
    Anonym (C) skrev 2020-07-05 18:39:08 följande:

    Det kommer troligen bli ett tufft år, speciellt som du har utbildningar som inte går att använda direkt i nuläget. Det du kan göra är att trycka på de färdigheter du fått via dina jobb och utbildningar, och fortsätta att söka jobb.

    Utnyttja gärna restiden till att fortbilda dig inom något som skulle kunna vara mer gångbart.

    Lycka till!


    Anonym (D) skrev 2020-07-05 09:10:19 följande:

    Livet på FL är hårt. Det finns många elaka här.

    Lycka till och hoppas du hittar ett nytt jobb snart med rimliga restider och bättre betalt.


    Tack snällt av dig, kram
  • Anonym (C)

    Ett tips är att kolla på YH-utbildningar på distans. Fördelen är att man ofta får utbildning inom ett område där det finns behov av folk, och dessutom genom praktik får in en fot i branchen, eller t.o.m. får ett jobb direkt efter utbildningen.

    Nackdelen är just att man faktiskt måste göra praktik, vilket kan bli svårt att kombinera med ett jobb. 

    Optimalt är dock om man kan få ett jobb inom samma område som den YH-utbildning man vill gå, eftersom man då ofta kan göra praktiken på sin arbetsplats och få betalt under tiden.

Svar på tråden Känns inte kul alls, men måste ju....