• Anonym (Jäkla covid)

    Läkare/ssk: När bör jag åka in? Dålig syresättning(konstaterad covid)

    Hej!

    Jag har konstaterad covid sen 9-10 veckor och har redan vart en vända på akuten för tre veckor sen. Kollade EKG, prover och röntgade lungorna. Jobbigt tidvis med att få tillräckligt med syre i lungorna men ändå inte akut. Men fruktansvärt tröttsamt då jag drar djupa andetag många gånger om dagen och speciellt under natten. Jag har sovit (mest vart vaken känns det som) med en poxmätare på fingret och har inatt legat har jag legat väldigt mycket på 92-93%. Vilopulsen som vart väldigt hög runt 90-100 har nu legat på så lågt som 54, tror det var nere på 52. Jag vet ju att covid patienter får dålig syresättning och ibland går det upp till 97 men det växlar oftast ner. Och inatt var den till 90 % runt 93-94.

    Hur ska man tänka kring när/om jag behöver åka in igen? Hade helst av allt velat få syrgas ett tag men fattar att det inte är så lätt.

    När jag va på akuten låg såklart syresättningen på 97 precis när hon kollade.

Svar på tråden Läkare/ssk: När bör jag åka in? Dålig syresättning(konstaterad covid)