• Anonym (Jag)
    Tue 30 Jun 2020 10:56
    242 visningar
    7 svar
    7
    242

    Kollegor snackar om mig, hur ta upp?

    Hej, fick precis veta av en kollega som jag känt länge att en ny tjej gått runt och snackat om mig och sagt att jag sovit på jobbet. Eller iaf till en som i sin tur verkar snackat med arbetsledaren.

    Problemet är att arbetsledaren inte verkar förstå hur det är att jobba natt trots att han jobbat natt själv tydligen.

    Vi har det just nu väldigt lugnt på jobbet vilket även innefattar dagpersonalen.

    Vi är 4 på natten som är vakna och 5 på dagen.

    Vi har väldigt lång ledighet och som flesta boende sover nattetid. Jag kan förstå att man gärna hellre hade jobbat natt än långa dag och kvällspass. Absolut! Jag har ofta mycket förståelse om man lämnat kvar disk eller annat då dom har det tuffare än oss. Om än lugnt just nu.

    Hur som helst hade denna tjej börjat sitt pass 1,5 h en morgon.

    Jag halvsitter/ligger i soffan på en egen filt. (känns fräscht)

    Men jag sover inte. Detta är innan man börjar med morgonrutinerna. Hon har då tydligen skvallrat till en annan att jag sov-vilket är en lögn och ett antagande.

    Arbetsledaren har vid ett tidigare tillfälle sagt att hon har blivit irriterad över att en annan nattarbetare sa att hon löst korsord på natten. Vilket jag tycker är toppen!

    Det är knappast så att det är vårt fel att det är lite att göra. Vi hade en vikarie tidigare som jobbade häcken av sig på natten. Hon putsade fönster, strök tvätt, storstädade osv vilket var toppenbra.

    Men det ingår inte i arbetsuppgifterna. Hon hade sagt till arbetsledaren att vi har väldigt lite effektiv arbetstid. Dvs när man är effektiv och inte bara vaken.

    Dom la då på uppgifter till oss vilket var helt okej.

    Men nu har jag fått höra att man går och drar fingrarna på fönsterbrädorna "GÖR natten ingenting eller?" Det samlas damm otroligt snabbt hos oss och jag dammar alltid vid arbetspassen. Den kan det hända att man missar nån gång. Även dom andra.

    Är det ett schysst beteende att prata så? Även om mig att jag skulle sovit på morgonen?

    Hur ska jag ta upp detta? Det finns även hos kommunal bland annat att arbetstempot SKA vara mindre på natten än dagen. Sen ska man såklart inte sitta och glo och göra ingenting.

    Vi är där om någon vaknar, tillsyn. Beställer mat, tvättar osv.

    Ska jag ta fram dessa dokument där det står om nattarbete och ta upp det på nästa möte?

    Jag hatar nämligen att hänga ut folk. Denna personen ville bara "varna" mig att folk snackar. Då vill jag inte hänga ut henne.

    Kan jag säga tex att jag vill prata om nattarbete rent generellt, och att det inte står nånstans att vi inte får sitta eller ligga i soffan då och då, och det betyder inte att man sover. Precis som dom själva gör.

    Självaste arbetsledarn har ju kommenterat att det är fel av oss att lösa korsord på natten. "Här sitter vi och tjänar ob och löser korsord"

    Vore skillnad om vi inte gjorde våra arbetsuppgifter.

  • Svar på tråden Kollegor snackar om mig, hur ta upp?
  • Anonym (f.d usk)
    Tue 30 Jun 2020 11:07
    #1

    En fråga, är du ny inom vården? Den där attityden och klyftan mellan dag- och nattpersonal är ju så vida känd. Jag jobbade som usk i femton år (både dag, natt, boende och hemtjänst) och sen stor orsak till att jag pluggade vidare och lämnade det yrket bakom mig var det eviga gnällandet och skitsnacket. 

    Jobbade natt det sista jag gjorde och det spelade verkligen ingen roll vad man gjorde/inte gjorde så var det alltid någon på dagen som kom med kritik.

  • Anonym (f.d usk)
    Tue 30 Jun 2020 11:07
    #2

    En fråga, är du ny inom vården? Den där attityden och klyftan mellan dag- och nattpersonal är ju så vida känd. Jag jobbade som usk i femton år (både dag, natt, boende och hemtjänst) och en stor orsak till att jag pluggade vidare och lämnade det yrket bakom mig var det eviga gnällandet och skitsnacket. 

    Jobbade natt det sista jag gjorde och det spelade verkligen ingen roll vad man gjorde/inte gjorde så var det alltid någon på dagen som kom med kritik.

  • Steven­Diese
    Tue 30 Jun 2020 11:13
    #3

    Det gäller nog inte bara vården. All nattpersonal får höra sånt.

  • Anonym (Jag) Trådstartaren
    Tue 30 Jun 2020 11:33
    #4

    Kom på nu att jag hinner gå på semester innan mötet : (

  • Anonym (Jag) Trådstartaren
    Tue 30 Jun 2020 11:36
    #5
    Anonym (f.d usk) skrev 2020-06-30 11:07:32 följande:

    En fråga, är du ny inom vården? Den där attityden och klyftan mellan dag- och nattpersonal är ju så vida känd. Jag jobbade som usk i femton år (både dag, natt, boende och hemtjänst) och sen stor orsak till att jag pluggade vidare och lämnade det yrket bakom mig var det eviga gnällandet och skitsnacket. 

    Jobbade natt det sista jag gjorde och det spelade verkligen ingen roll vad man gjorde/inte gjorde så var det alltid någon på dagen som kom med kritik.


    Ja det är märkligt. Det måste ju bottna i avundsjuka?

    Dom jag skrev fattar jag att man kan känna så, men dom vet inte heller hur ansträngande det är för kroppen att bara vara vaken. Även om man bara satt och glodde.

    Det är det jag vill få dom att förstå. Men det kanske dom aldrig gör. Vi har ju jättelång ledighet med.

    Varför ska det vara så mkt skitsnack? Fattar inte det. Skulle aldrig gå till nån och skvallra om det inte vore riktigt allvarligt. Men då blir det ju chefen.

    Så pinsamt och fult beteende.
  • Anonym (Jag) Trådstartaren
    Tue 30 Jun 2020 11:37
    #6
    StevenDiese skrev 2020-06-30 11:13:10 följande:

    Det gäller nog inte bara vården. All nattpersonal får höra sånt.


    Jaså det är så?
  • Anonym (Jag) Trådstartaren
    Tue 30 Jun 2020 11:39
    #7
    Anonym (f.d usk) skrev 2020-06-30 11:07:32 följande:

    En fråga, är du ny inom vården? Nej har jobbat natt för i många år men jag snackar aldrig skit eller gör mig osams med folk.försöker alltid vara hjälpsam, däremot vet jag att de är mkt skitsnack och har vart.

    Jag kommer inte att vara med på mötet, hur tycker du att jag ska göra? Vill inte "outa" hon som berättade detta för mig egentligen, man kanske kan säga lite svävande sådär att bara för att man sitter eller ligger i soffan betyder det inte att man sover.


Svar på tråden Kollegor snackar om mig, hur ta upp?